Industria cosmetică s-a alăturat, în prima jumătate a acestui an, sectoarelor economice care au resimţit efectele crizei, însă este printre puţinele care nu se aşteaptă la pierderi. Cu toate acestea, 2009 este un an complicat, în care tendinţele sunt dictate de consumator, iar cererea pentru produsele de lux scade.

Dacă anii trecuţi piaţa locală a cosmeticelor înregistra creşteri constante de două cifre, în 2009 majorarea va fi de cel mult 5%, iar piaţa se va menţine în jurul valorii de 550-600 de milioane de euro, estimează specialiştii contactaţi de capital.ro.

„Deşi există o încetinire a ritmului de creştere comparativ cu anul trecut şi am fost afectaţi de creşterea cursului valutar, industria cosmetică este mai puţin expusă efectelor crizei, comparativ cu alte sectoare”, a declarat pentru capital.ro Mihaela Turdean, director general al producătorului clujean de cosmetice Farmec.
La rândul său, Viorel Ognean, directorul general al Coty Cosmetics România, unul dintre principalii importatori de cosmetice decorative de pe piaţa locală, este de părere că piaţa va rămâne constantă, „cu câteva segmente în creştere şi alte segmente în scădere”.

Clienţii dictează

Industria cosmetică a rămas în acest an „la mâna” consumatorilor, care sunt din ce în ce mai atenţi la ce 0-32788-makeup.jpgcheltuie şi taie chiar şi din bugetul destinat produselor de îngrijire. „Tendinţele sunt dictate de consumator, care este mai atent la alegerile pe care le face şi mai interesat de promoţii decât în trecut”, spune Mihaela Turdean.

Consumatorii au noi criterii de selecţie şi se poate observa chiar o resegmentare a acestora, majoritatea mizând pe brandurile puternice şi de încredere. Consumul raţional este în acest an noţiunea cheie. „Anul acesta, consumatorul are mai puţini bani de cheltuit şi, de aceea, este mai atent la raportul preţ-calitate al produselor şi mai puţin dispus să acţioneze din impuls”, mai spune directorul Farmec.

Strictul necesar e la ordinea zilei, luxul are de suferit

De asemenea, consumatorii se vor orienta cu precădere spre produsele de strictă necesitate. „În ciuda crizei, consumatorul nu va renunţă cu totul la produsele cosmetice, cu atât mai mult cu cât multe dintre ele sunt de strictă necesitate, ci se va orienta către cele indispensabile sau va migra către mărci care oferă beneficii similare pe un palier inferior de preţ”, mai spune Mihaela Turdean.

Imporatorul Coty este mai optimist şi nu vede o resegmentare a consumatorilor, aceştia rămânând fideli mărcilor deja folosite. Mai mult, brandurile cu notorietate au şanse de creştere. „În acelaşi timp, estimăm că mărcile cu notorietate în mintea consumatorului român, au şanse de creştere în detrimentul mărcilor mai puţin cunoscute”, susţine Viorel Ognean.

Dacă brandurile cu renume nu au de pierdut în faţa crizei, produsele de lux se lovesc de scăderi şi de atitudinea conservatoare a consumatorilor. Aceştia îşi analizează bugetele şi renunţă la cosmeticele de nişă. „Produsele foarte scumpe, produsele de nişă, au într-adevăr de suferit”, susţine Mihaela Turdean. Explicaţia: consumatorii sunt din ce în ce mai exigenţi şi mai precauţi atunci când fac o alegere.

În acest moment, principalii jucători de pe piaţa locală de cosmetice sunt L’Oreal, Beiersdorf şi Henkel, prin filialele autohtone. În acelaşi timp, Elmi Prodfarm (producatorul cosmeticelor Elmiplant), Gerocossen şi Farmec concurează pe segmentul producătorilor locali, iar Amway, Oriflame şi Avon pe sectrorul companiilor cu vânzări directe.

DETALII:
Citeşte şi DOSAR CAPITAL.RO: Vânzările directe, soluţie de criză