Piaţa serviciilor medicale din România ar putea stagna în 2009 la valoarea de 350-400 milioane de euro, înregistrată anul trecut. Criza economică îşi pune amprenta şi pe acest sector, în condiţiile în care, în ultimii ani, acesta afişa creşteri de circa 30 de procente.
Segmentul corporate şi contractele cu sistemul de asigurări publice vor fi factorii care vor trage în jos serviciile medicale private în 2009, declară pentru CAPITAL Online reprezentaţii companiilor din domeniu.
În acelaşi timp, însă, componenta de retail, adică cea a clienţilor privaţi, va impulsiona piaţa şi va reuşi să o menţină pe lina de plutire. „La nivel global, sectorul de servicii medicale private este printre cele mai puţin afectate de recesiune. Şi asta întrucât cerinţele adresate sunt unele fundamentale (starea de sănătate), acestea nefiind neapărat influenţate de trendurile de moment”, susţine Dorin Preda, membru în Consiliul de Administraţie al Medlife.
Oprirea angajărilor loveşte în piaţa medicală privată
Cu toate că recesiunea nu influenţează nevoile clienţilor de a apela la serviciile medicale, aceasta afectează grav companiile din orice sector. „Rezultatul: nu mai au loc angajări”, spune Sergiu Neguţ, director executiv al reţelei de clinici private Centrul Medical Unirea. Dacă anul trecut companiile creşteau numărul angajaţilor de la lună la lună, anul acesta situaţia s-a schimbat. Acest lucru a tăiat din avântul companiilor medicale private, lucru care se observă chiar rezultatele din primul trimestru.
„Dacă în 2008 aveam pe aceiaşi clienţi corporate o creştere a numărului de abonamente de la trimestru la trimestru, în acest an am observat o stagnare a noilor abonamente. Stoparea angajărilor ne-a afectat direct”, mai spune Sergiu Neguţ.
Orientarea clienţilor corporate către servicii mai ieftine ar putea afecta, de asemenea, business-ul clinicilor private, potrivit reprezentanţilor Medsana. „Având în vedere faptul că firmele client corporate Medsana operează într-o piaţă care este încă afectată de criză, considerăm că pe acest segment se va fi înregistra o scădere a numărului de abonaţi sau reorientarea către pachete cu mai puţine servicii”, afirmă Doina Zidăroiu, director de vânzări al Medsana.
Şi nivelul cursului valutar va avea un cuvânt de spus. „Unul dintre factorii care poate influenţa rezultatele din acest an ale pieţei de servicii medicale este nivelul cursului valutar, având în vedere că majoritatea cheltuielilor (aparatură medicală, reactivi de laborator, consumabile etc) sunt raportate la moneda europeană”, mai spune Doina Zidăroiu pentru CAPITAL Online.
Abonamentele medicale – principalul beneficiu al angajatului
Cu toate că cele mai multe sectoare de pe piaţă au de suferit, reprezentanţii lanţurilor de clinici private susţin că nu s-au lovit, totuşi, de o retragere masivă a clienţilor corporate.
„În afară de companiile care au avut probleme foarte mari şi de care s-a vorbit în nenumărate rânduri, nu am pierdut clienţi corporate„, spune Sergiu Neguţ, directorul CMU, al cărui portofoliu numără, în proporţie de 75%, abonamente corporate. Mai mult, el subliniează că această perioadă îndeamnă firmele, mai ales cele mari, să îşi menţină în continuare sistemul de abonamente pentru angajaţi.
Aceeaşi părere este împărtăşită şi de reprezentanţii Medlife, care susţin că abonamentele medicale rămân printre cele mai importante beneficii oferite de angajatorii români salariaţilor, mai ales în această perioadă, în care majoritatea companiilor sunt nevoite să facă reduceri de costuri.
„Chiar dacă momentan traversăm o perioadă economică mai dificilă, când marea majoritate a companiilor reduc la maximum toate cheltuielile, angajatorii decid să nu renunţe la pachetele de servicii medicale. Unii au ales chiar să crească ponderea acestora, plecând de la ideea că oferă cel mai bun raport beneficiu – preţ. Programul prelungit, stresul de la locul de muncă, nesiguranţa economică – toţi aceşti factori pot afecta starea de sănătate a angajaţilor, iar directorii de companii pun tot mai mare preţ pe acest aspect comparativ cu anii precedenţi”, declară pentru CAPITAL Online Ciprian Ciobanu, Sales&Marketing Director, Medlife, reţea de clinici foarte activă pe segmentul corporate.
Ciobanu mai spune că oferirea abonamentelor medicale este un avantaj pentru angajator şi din punctul de vedere financiar. „Vorbind în termeni financiari, este mult mai simplu pentru o companie să ofere salariaţilor abonamente medicale de 10-15 euro lunar, decât să opereze o creştere similară a salariilor care, cel mai probabil, ar trece neobservată”, a conchis Ciprian Ciobanu.
Resursele umane: avertisment pentru piaţa serviciilor medicale private
Cu toate acestea, reprezentanţii din resurse umane avertizează că în scurt timp companiile vor renunţa şi la aceste bonificaţii, în încercarea de a-şi optimiza costurile. „După ce au operat scăderi salariale, au tăiat bonusurile (cu excepţia celor de vânzări, care au fost doar micşorate) sau chiar au făcut concedieri, companiile vor tăia şi beneficiile medicale”, explică, pentru CAPITAL Online, Mădălina Popescu, general manager al Pluri Consultants.
Mădălina Popescu a mai precizat că, deşi operatorii clinicilor private sunt optimişti pentru moment, această situaţie nu va continua şi treptat va scădea şi numărul clienţilor corporate.
DETALII:
Citeşte şi Clienţii privaţi, principala speranţă pentru piaţa serviciilor medicale.