Dintre dosarele de daună deschise la asigurători, în semestrul al doilea al anului trecut, și care îndeplinesc condițiile de acordare a despăgubirii în baza polițelor de asigurare obligatorie auto RCA, 84% au fost finalizate prin plată de către asigurători, 14,75% au fost dosare neachitate până la data raportării, iar 1,25% din totalul dosarelor au fost respinse de la plată, se arată într-un comunicat transmis de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).
Din totalul de 100.486 dosare plătite de către societățile de asigurare în primele şase luni ale anului 2016, circa 75% din totalul plăților au fost raportate ca plăți integrale, iar 9,11% din total plăți au fost raportate ca plăți parțiale.
Din numărul total de dosare de daună avizate în semestrul II al anului trecut, 89,87% au fost deschise pentru pagube materiale, 2,74% au fost deschise pentru vătămări corporale/decese și 7,38% au fost deschise pe acțiuni de regres.
Cele mai multe dosare de daună au fost avizate, în semestrul II al anului 2016, la societatea Euroins S.A., respectiv 32.025 dosare, care reprezintă 26,77% din total piață, societatea menținându-se astfel pe prima poziție ca și în semestrele II din 2015 și I din 2016.
Trei societăți de asigurare au cumulat 65,49% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate în semestrul II 2016, și anume: Euroins S.A. (26,77%), Asirom VIG S.A. (20,58%) și City Insurance S.A. (18,14%).
În ceea ce privește modul de respectare de către societățile de asigurare a termenului legal de plată și a celui de soluționare stabilite prin normele RCA, din analiza dosarelor de daună avizate pe RCA pentru pagube materiale, care au îndeplinit condițiile de acordare a despăgubirii, sunt evidențiați doi indicatori care reliefează perioada de timp în care asigurătorii achită despăgubirile către persoanele prejudiciate, respectiv soluționează dosarele:
- durata medie de plată a dosarelor de daună:
- raportată la termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat de asigurător, prevăzut de norma RCA (art. 36 alin. (5) din Ordinul CSA nr. 14/2011, respectiv art. 37 alin. (4) din Norma RCA 23/2014);
- raportată la termenul de 10 zile de la împlinirea termenului de 30 de zile prevăzut la art. 20 alin. (1) din Ordonanța de Urgență nr. 54/2016 (art. 20 alin. 4 din Ordonanța de Urgență nr. 54/2016).
- durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de art. 20 alin. (1) din Ordonanța de Urgență nr. 54/2016 și Normele RCA (art. 36 alin. (1) și (2) din Ordinul CSA nr. 14/2011, art. 37 alin. (1) și (2) din Norma RCA 23/2014).
Datele raportate de societățile de asigurare indică faptul că, în semestrul II din 2016, durata medie de plată a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale a fost de 11,62 zile/dosar, în scădere cu 54,21% față de înregistrările din semestrul I al anului trecut.
Din totalul dosarelor de daună care au îndeplinit condițiile de acordare a despăgubirii solicitate pentru pagube materiale, în semestrul II 2016, 69,76% au fost achitate în termenul legal, înregistrându-se o creștere cu 27,54% față de semestrul I 2016, menționează comunicatul ASF.
Omniasig VIG S.A. a înregistrat cea mai mică durată medie de plată a dosarelor de daună, respectiv 2,03 zile/dosar, cu un procent de 99,47% din dosare plătite în termenul legal. City Insurance S.A. a înregistrat cea mai mare durată medie de plată a dosarelor de daună RCA, respectiv 29,07 zile/dosar, societatea înregistrând și cel mai mare procent de dosare plătite peste termenul legal (69,10%).
Durata medie de soluționare a dosarelor: 55,60 zile
Analiza ASF arată că durata medie de soluționare a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale în semestrul II 2016 a fost de 55,60 zile/dosar, în scădere cu 7,44% față de înregistrările din semestrul l al aceluiaşi an. Aproape 81% dintre dosare au fost soluționate în termenul legal (într-un termen mai mic sau egal cu 3 luni), toate societățile de asigurare înregistrând în semestrul II 2016 o durată medie de soluționare mai mică de 90 de zile.
Allianz-Țiriac S.A. a înregistrat cea mai mică durată medie de soluționare a dosarelor de daună (42,59 zile/dosar). City Insurance S.A. a înregistrat cea mai mare durată a mediei de soluționare a dosarelor de daună (73,21 zile/dosar), aceasta înregistrând valori cu 37,57% mai mici decât valorile înregistrate în semestrul I din 2016. Ponderea dosarelor de daună soluționate de către City Insurance S.A. în termen legal a crescut de la 36,34% în semestrul I 2016 la 61,52% în semestrul II 2016.
În urma acestei analize, pentru dosarele de daună avizate în semestrul II 2016, se constată o îmbunătățire a valorilor indicatorilor calculați pentru societățile de asigurare (durata medie de plată și durata medie de soluționare a dosarelor de daună) față de valorile înregistrate în semestrul I 2016.
Potrivit legislației în vigoare, asigurătorii RCA au obligația de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o poliță de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretențiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă. Fără a se depăși limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condițiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliței de asigurare RCA, asigurătorii RCA acordă despăgubiri în formă bănească pentru:
a) vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;
b) pagube materiale;
c) pagube reprezentând consecința lipsei de folosință a vehiculului avariat;
d) cheltuieli de judecată efectuate de către persoana păgubită.