Doua mari grupuri europene vin in Romania

Legatura dintre cele doua companii este ca au reusit sa vanda mai mult decat concurenta, fara ca in prealabil sa beneficieze de capacitati de productie in Romania. Atat bauturile spirtoase comercializate de Allied Domeq, cat si detergentii si produsele cosmetice vandute de Henkel sunt importate in mare parte din Scotia si respectiv Austria. Evolutia pietelor carora se adreseaza cele doua companii a condus insa la ideea deschiderii unor capacitati de productie (in cazul Henkel) si a unor linii de

Legatura dintre cele doua companii este ca au reusit sa vanda mai mult decat concurenta, fara ca in prealabil sa beneficieze de capacitati de productie in Romania. Atat bauturile spirtoase comercializate de Allied Domeq, cat si detergentii si produsele cosmetice vandute de Henkel sunt importate in mare parte din Scotia si respectiv Austria.
Evolutia pietelor carora se adreseaza cele doua companii a condus insa la ideea deschiderii unor capacitati de productie (in cazul Henkel) si a unor linii de imbuteliere pentru Allied Domeq.
Henkel Bautechnik Romania s-a orientat mai intai catre materialele de constructii, dupa ce a deschis o fabrica de adezivi. Costul investitiei s-a ridicat la aproximativ sase milioane marci germane, lucrarea fiind executata in sapte luni. Potrivit reprezentantilor companiei, investitiile totale in fabrica pe adezivi vor fi de zece milioane marci germane. Capitalul social al companiei este de peste doua milioane euro, Henkel Bautechnik fiind un joint venture intre Grupul Henkel pentru Europa Centrala si de Est (Henkel CEE), cu sediul la Viena si investitori romani.
Friedrich Stara, presedintele Henkel CEE, a declarat saptamana trecuta, cu ocazia prezentarii rezultatelor financiare ale grupului pe primele sase luni, ca se gandeste in mod serios sa deschida sau sa preia o capacitate de productie in Romania pentru detergenti si produse cosmetice.
„Tinand cont de faptul ca am reusit sa deschidem o capacitate de productie in Ucraina, speram sa reusim acelasi lucru si in Romania”, spune Stara. Conducerea Henkel crede ca fabrica de la Baia Mare va fi terminata pana in 2002. El a remarcat insa faptul ca Romania ocupa, in acest moment, ultimul loc in aceasta parte a Europei in ceea ce priveste consumul de detergenti si cosmetice pe cap de locuitor. Friedrich Stara crede insa ca exista posibilitatea cresterii vanzarilor la detergentul Persil si la produsele cosmetice din marca Fa.
De partea cealalta, grupul Allied Domeq isi doreste deschiderea unei linii de imbuteliere in Romania, deoarece taxele vamale percepute de statul roman pentru bauturile spirtoase sunt foarte mari.
Reprezentantii de la Londra ai companiei au anuntat, de curand, ca ar putea sa inceapa constructia liniei de imbuteliere cel mai tarziu la inceputul anului viitor. Locatia este langa Bucuresti.
„Taxele vamale si celelalte impozite ajung acum pana la 92% din valoarea unei sticle de whisky, lucru care face ca acest produs sa fie considerat, in continuare, unul de lux pentru romani”, spune Lorand Papp, brand manager la Allied Domeq. O estimare realizata de specialistii companiei arata ca piata bauturilor alcoolice din import reprezinta 5% din total, romanii consumand anual 100.000 de cutii de cate noua sticle. Pentru ca o sticla de Ballantine’s sau Jack Daniel’s sa fie produsa in Romania, trebuie urmate anumite standarde. „Whisky-ul trebuie neaparat sa fie produs in Scotia, pentru a detine toate standardele de calitate. E vorba aici de arome, materii prime si de locurile de pastrare a alcoolului”, spune Papp.
Vesna Nedici, brand manager la aceeasi companie, spune ca publicul tinta pentru astfel de produse sunt tinerii cu venituri medii si superioare care locuiesc in mediul urban sau romanii care au expunere internationala. „O alta categorie de cumparatori de whisky o reprezinta romanii care s-au obisnuit sa faca astfel de cadouri”, explica Nedici.
Lorand Papp crede ca piata de whisky poate sa creasca pana in 2002 cu 7-8%. „Totul depinde insa de nivelul de trai. Nu trebuie uitat nici faptul ca, pe fondul acestei cresteri, va exista si o competitie mai puternica. Din ce in ce mai multi producatori mondiali vor veni in Romania”, mai spune brand managerul de la Allied Domeq.    

In primul semestru, Henkel a avut venituri de 367 milioane de euro
Henkel Central Eastern Europe, compania care reuneste operatiunile grupului german in mai multe state din Europa Centrala si de Est, printre care si Romania, si-a consolidat semnificativ pozitia pe piata din regiune, veniturile sale totalizand, in prima jumatate a acestui an, 367,5 milioane de euro. Acest nivel reprezinta o crestere a veniturilor de 8,8%, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Friedrich Stara, presedintele Henkel CEE, a declarat ca pe intreg parcursul anului 2001, incasarile companiei ar putea depasi, pentru prima data, valoarea de 700 de milioane de euro. Anul trecut, acestea s-au cifrat la 690 de milioane de euro. In Romania, Henkel a realizat anul trecut venituri in valoare de 39 milioane de euro, conducerea companiei prognozand pentru acest an o crestere de peste 10%.

Vanzarile de whisky vor creSte
Grupul multinational Allied Domeq prognozeaza pentru anul fiscal 2001 vanzari in valoare de 1,4 miliarde de lire sterline (aproximativ doua miliarde de dolari), o crestere de 12% fata de 2000. Pentru zona Europei, inclusiv Romania, compania a anuntat ca pentru bauturile spirtoase vor exista vanzari in valoare de 100 milioane de dolari. Marca de whisky Ballantine’s ar urma sa inregistreze cresteri de peste 8% fata de anul trecut, iar pentru ginul Beefeater se prevad vanzari mai mari cu peste 10%, comparativ cu 2000. In Romania ar urma sa fie vandute 40.000 de cutii de cate noua sticle de Ballantine’s si Teacher’s. „Piata romaneasca este una volatila, asa ca prognozele noastre de crestere a vanzarilor nu pot fi intotdeauna corecte. Adevarul este ca pe aceasta piata nu poti sa stii astazi ce se va intampla peste trei luni”, spune Roberto Rocatti, director general pentru Romania.