Oficialii Ministerului Trans­porturilor, prin Programul Operațional Sectorial (POS) Transport 2007-2013 au reușit o rată de absorbție a fondurilor europene de numai 62,65%, respectiv aproximativ 2,68 miliarde de euro dintr-un total de crica 4,57 miliarde euro. Principalii beneficiari care derulează proiecte europene din cadrul Ministerului Transprturilor sunt Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), CFR și Metrorex. După ce revista Capital a anunțat că absorbţia fondurilor structurale din ciclul financiar 2014-2020 este 0%, am transmis o solicitare oficialilor CNADNR, principalul beneficiar al fondurilor europene POS-T, prin care am cerut să ne precizeze, în acest an, câte facturi au decontat la (Bruxelles), care este valoarea acestora, care sunt tronsoanele de autostradă finanțate din fonduri nerambursabile pentru care s-au decontat facturi și câţi bani nerambursabili a tras de la UE, anul trecut. Coducerea Companiei Naționale de Autostrăzi a menționat că în perioada 1 ianuarie 2016- 31 iulie 2016 a transmis către Ministerul Fondurilor Europene, AM POS-T, următoarele proiecte: autostrăzi-7 cereri de rambursare în valoare de 232,72 milioane lei și pentru proiecte de drumuri naționale plus variante de ocolire – 23 cereri de rambursare în valoare de 1,137 miliarde lei, însă CNADNR nu precizează câte dintre proiectele sale au fost acceptate de oficialii de la Bruxelles. În această situasție Ministerul Transporturilor încearcă să se spele pe mâni de vinovăție prinvind incapacitatea de a redacta și gestiona proiecte care să atraga fonduri europene aruncând întreaga respnsablitate în curtea Ministerului Fondurilor Europene. „În cursul anului 2015 CNADNR a transmis către Ministerul Fondurilor Europene AM POS-T următoarele proiecte:
l pentru proiecte de autostrăzi: 9 cereri de rambursare în sumă de 546,798 milioane lei
l pentru proiecte de drumuri naționale și variante de ocolire: 19 cereri de rambursare în sumă de 365,347 milioane lei.
Precizăm faptul că, autorizarea din punct de vedere a eligibilității cheltuielilor efectuate de către CNADNR, conform clauzelor contrac­telor de finanțare, reprezintă responsabilitatea AM POS-T“, conform răspunsului Companiei Naționale de Autostrăzi.

Absorbţia fondurilor din ciclul financiar 2014-2020 – 0%

Potrivit unui document, discutat la sfârșitul lunii într-o ședință de Guvern, procentul de absorbție al României privind fondurile structurale din ciclul financiar 2014-2020 este 0%. La sfârșitul anului trecut, Guvernul condus de Dacian Cioloș, anunța că suma alocată (din fonduri naționale și europene) pentru investiții în infrastructură se ridică la aproximativ 4 miliarde lei cu posibilitatea de a fi suplimentate fonduriile cu până la 2 miliarde lei în funcție de ritmul de realizare a lucrărilor de investiții în domeniul transporturilor. După jumătate de an în care proiectele de infrastructură au fost blocate din lipsa autorizațiilor de construcție și a contestațiilor, Guvernul a decis că taie 383 milioane lei din bugetul Ministerului Transporturilor.

Comisia Europeană confirmă dezastrul privind absorbția banilor

Și Comisarul European pentru politică regională, social-democrată Corina Crețu, a confirmat că Romania are absorbtie zero la fondurile UE 2014-2020. „Pentru perioada 2014-2020, așa cum am spus în repetate rânduri, mă îngrijorează startul lent în implementarea proiectelor. Până în momentul de faţă, România are o rată de absorbție de 0% a fondurilor europene din exercițiul bugetar 2014-2020 însă știu că autoritățile din România depun eforturi susținute în acest sens iar în ceea ce ne privește, Comisia Europeană a fost și va ramâne un sprijin pentru România, așa cum o facem de altfel, pentru toate celelalte state membre când întâmpină dificultăți“, spus Corina Crețu pe o rețea de socializare. După declarația comisarului european pentru politică regională, Corina Creţu, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a precizat că implementarea programelor finanţate din Fondurile Europene Structurale şi de Investiţii alocate statelor membre în perioada 2014 – 2020 a înregistrat, la 31 mai, un nivel de absorbţie de 1,7%, iar în cazul României rata este de 0,18%.