Aproape două treimi dintre consumatori (64%) sunt dispuși să plătească în plus pentru un produs care creează locuri de muncă persoanelor din categorii defavorizate și sprijină dezvoltarea comunităților locale. Iar 79% dintre aceștia ar scoate din buzunar cu 6% - 10% mai mult, mai ales dacă ar avea certitudinea că surplusul va fi utilizat cu adevărat pentru cauze sociale.
Așa reiese dintr-un studiu realizat de MKOR Consulting, privind deschiderea consumatorilor față de ideea de a sprijini persoanele defavorizate și comunitățile, prin achiziționarea de produse de la întreprinderi sociale. Cei 36% care nu ar plăti mai mult pentru produsele economiei sociale nu au încredere în veridicitatea cauzei sociale. Comunicarea și transparența sunt aspecte foarte importante, care contribuie la decizia de cumpărare, putând face diferența pentru o întreprindere socială de succes.
Aproape toți respondenții (95%) au afirmat că este important pentru ei ca produsele achiziționate să fie din România, iar valoarea socială a produsului contează foarte mult.
Clienții de tip B2B (afacerile care cumpără volume mai mari), oferă același nivel de încredere, indiferent dacă furnizorul este afacere socială, ONG sau SRL, principalele criterii de selecție a furnizorilor fiind prețul și calitatea produselor.
În România economia socială se află în stadiu incipient – doar 1,7% dintre angajați fac parte din întreprinderi sociale, față de media UE de 6,5%. Resursele acordate din fonduri europene, programul guvernamental SOLIDAR, precum reglementarea legală existentă de la jumătatea anului 2015, dau încredere în funcționarea viitoare a acestui tip de business.
“Analiza a pornit în urma observațiilor noastre din peste 20 de studii de piață pentru afaceri sociale. Pe lângă datele culese direct de la persoanele fizice și juridice intervievate, cercetarea cuprinde şi o parte de analiză despre ce înseamnă antreprenoriatul social în alte ţări ale Uniunii Europene şi stadiul de dezvoltare în România”, a declarat Corina Cimpoca, Consultant Senior şi fondator MKOR.
Analiza are la bază răspunsurile a 281 de consumatori finali și 80 persoane juridice, care au fost intervievate asupra disponibillității de achiziționa produse de la astfel de întreprinderi.