La 30 de ani a lăsat Germania pentru România, unde a început un business în domeniul transportului. Astăzi, Dragoș Anastasiu pariază pe turismul în Delta Dunării
«Mâine dimineață mergem în Deltă. Luăm un elicopter și mergem acolo. Trebuie să rezolvăm problema cu managementul», spunea Dragoș Anastasiu, zilele trecute, în timpul interviului cu revista Capital. Se referea la complexul hotelier Green Village din Delta Dunării unde, anul acesta, a devenit unul dintre acționarii principali. Un loc pe care pariază, fără niciun dubiu: „Delta este ceva special în România. Trebuie să valorificăm, să arătam că se poate“.
Are încredere că va reuși să vândă foarte bine această destinație și, tocmai de aceea, face totul ca la carte: caută „managementul potrivit, o echipă impecabilă“ cu care să pornească la drum. Mișcarea este una strategică și are de-a face cu faptul că Anastasiu, al cărui nume este asociat cu Grupul Eurolines și, mai nou, cu TUI TravelCenter, își dorește „foarte mult“ să facă incoming (n.r. – aducerea turiștilor străini în România).
Or, pentru acest lucru are nevoie de „servicii normale pentru străini“. „Din păcate, îmi este foarte greu să le găsesc sau să conving proprietarii de hoteluri că este necesar să facă investiții“, punctează el. Oricum ar fi, Anastasiu își dorește să înceapă în primăvara anului viitor activitatea din Deltă, investiție care ar putea să-i aducă venituri de 1,5 – 2 milioane de euro anual.
„Să schimb cultura organizațională“
Privind dintr-un alt unghi și luând în calcul toate companiile pe care le deține, planurile omului de afaceri sunt mult mai complexe. „Pe mine mă interesează foarte mult să schimb cultura organizațională, astfel încât tot acest mecanism să ruleze oricând fără mine, la exact aceeași capacitate. Acum, deși fiecare știe ce are de făcut, cred că încă se simte lipsa mea“, detaliază el. Vorbește despre un grup care ar putea să depășească anul viitor 100 de milioane de euro. Cel puțin așa arată estimarea: „Anul acesta ne-am propus afaceri de 90 milioane de euro, iar anul viitor trebuie să depășim 100 de milioane de euro“.
Și, tot anul viitor, Eurolines împlinește 20 de ani de când este în piață. „Am început cu șapte șoferi, o secretară, doamna Tina, care vindea bilete de autocar, eu și Cristian Băciucu. Aveam 30 de ani și nu știam nimic despre această lume. Acum am ajuns la 550 de angajați“, povestește omul de afaceri, care, în acea vreme, abia ce revenise din Germania, unde profesase medicina, și nu avea nicio idee despre management sau despre transport. Practic, a pornit de la zero.
„Am învățat multe din medicină. Am învățat că trebuie să fii 24 de ore la dispoziția clientului. Să fii acolo“, vine cu o completare omul de afaceri. Și, se pare, lucrul acesta s-a reflectat foarte bine în afaceri.
Mai mult, anul trecut, a devenit lider în piața locală de turism, într-un top în care apar și alte nume mari de agenții: Perfect Tour, Christian Tour, Happy Tour sau Eximtur. Cu o paranteză: aproape 70% din cifra de afaceri a grupului este adusă de activitatea companiei Touring Europabus România, care deţine reţelele de agenţii de turism Eurolinse şi TUI pe piaţa românească.
Cu alte cuvinte, în patru ani și-a triplat cifra de afaceri, într-o perioadă în care mulți oameni din business vorbeau de criză. „Eu nu cred că e criză. Nu mai e criză din 2010. Asta e normalitatea“, explică Anastasiu.
Piața de turism, în ușoară creștere
O „normalitate“ care a însemnat o ușoară creștere a pieței locale de turism, de două – trei procente, în ultimii ani. De altfel, în tot acest timp, turismul local nu a atras mulți turiști străini. Indiferent de perioada anului, „nu reușim să ne comparăm cu Bulgaria“, de exemplu.
„Avem un imens potențial, dar nevalorificat. De ce? Pentru că nu suntem coordonați, pentru că nu avem leadership. La nivel declarativ și politic se dorește, dar la leadership se vede că nu se poate. Lipsește o viziune clară, o mână puternică“, explică Dragoș Anastasiu.
Și aici se referă inclusiv la autoritățile locale care au început proiecte, fără a le transmite, însă, mai departe. „Nu știm să dăm mai departe“, adaugă el. Iar cel mai la îndemână exemplu este litoralul bulgăresc unde, anual, merg 600.000 de mii de turiști germani, în timp ce la noi ajung doar câteva mii. De ce au reușit bulgarii? „Pentru că au avut tăria să îi întrebe pe germani cum să facă turism. Și au acceptat“, oferă omul de afaceri un răspuns.
O scurtă descriere:
- Dragoș Anastasiu este proprietarul grupului Eurolines, din care fac parte 20 de companii din România, Germania şi Republica Moldova, cu activităţi în transporturi şi turism;
- În iunie 2011, Eurolines a încheiat un parteneriat cu TUI Travel PLC, companie înregistrată în Marea Britanie şi controlată de grupul german TUI, lider mondial în domeniul turismului;
- În patru ani, cifra de afaceri a grupului deținut de Dragoș Anastasiu s-a triplat; anul acesta, valoarea ei este estimată să ajungă la aproximativ 90 de milioane de euro, în creștere față de anul trecut.