S-a schimat Guvernul, se schimbă și prioritățile pentru fiecare sector. Chiar dacă și-au făcut demult planurile pentru 2017, iată că oamenii de afaceri reconsideră acum măsurile pe care ar trebui să le ia, pentru a echilibra, cumva, cu noile măsuri aplicate pentru mediul economic.
Revista Capital a vorbit cu peste 30 de reprezentanţi ai mediului de afaceri despre noul Guvern, despre măsurile economice adoptate sau anunţate şi despre modul în care o să performeze afacerile în care sunt implicaţi. Citiţi răspunsurile lor într-o serie de interviuri individuale pe capital.ro.
Dragoș Anastasiu, președintele Eurolines Group România, într-un scurt dialog cu revista Capital:
Capital: Care credeţi că va fi impactul creşterii salariului minim şi cum vă afectează pe dumneavoastră sau businessul pe care îl conduceţi?
Dragoș Anastasiu: Lăsând la o parte discuţia despre necesitatea unui salariu minim în economie sau care ar trebui să fie nivelul acestuia şi dacă ar trebui să fie unitar în toate regiunile României, principala problemă pe care o văd este predictibilitatea. Bugetele firmelor sunt realizate în perioada octombrie – decembrie pentru anul următor, iar parametrii economici pentru întreg anul trebuie să fie cunoscuţi din timp şi să nu se mai schimbe (decât cel mult spre bine).
A anunţa nişte schimbări în ianuarie şi a le pune în practică în februarie nu are nimic de-a face cu predictibilitatea şi cu respectul cu care trebuie să-şi trateze statul român cetăţenii şi antreprenorii (mediul de afaceri). În cele 21 de companii din grup avem domenii şi zone geografice unde operăm cu salariul minim, la care se adaugă sau nu bonuri de masă, vouchere de vacanţă, bonusuri (etc.), care completează veniturile. Creşterea “peste noapte“ a fondului salarial (şi anume cu 16%) are un impact important în zonele specifice despre care vorbeam. În cea mai mare parte, majorarea salariului minim (pentru a doua oară în mai puţin de 9 luni) care depăşeşte cu mult creşterea productivităţii se va suporta, acolo unde se poate, din zona de profit a companiei pentru că, în cele mai multe cazuri, este târziu acum să creşti veniturile în aşa fel încât să rămâi la fel de eficient.
Capital: Enumeraţi cinci priorităţi pe care le consideraţi necesare domeniului în care activaţi şi care ar trebui implementate în decursul acestui an.
Dragoș Anastasiu, priorităţile pentru turism:
1. Promovarea României ca destinaţie turistică: aici vorbim despre alocarea unui buget corespunzător şi înfiinţarea unei noi entităţi (de tip public-privat) care să gestioneze inteligent resursele pentru promovare.
2. Forţa de muncă reprezintă o problemă în momentul de faţă, atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ. Aici sunt câteva măsuri de luat, unele pe termen scurt altele (precum cele privind învăţământul profesional dual) pe termen mediu şi lung. Pe termen scurt, ar trebui găsite soluţii pentru ca tinerii să nu mai plece din ţară sau cei care au plecat şi au lucrat în turism să revină acasă. Într-o primă fază, ar trebui acordate facilităţi în ceea ce priveşte impozitarea şi plata contribuţiilor sociale, măsuri care ar putea contribui la stabilizarea forţei de muncă, cel puţin în anumite zone defavorizate. Debirocratizarea în legătură cu permisele de muncă pentru străini ar putea înlesni atragerea în România a unei forţe de muncă mai bine calificată (din Asia, de exemplu).
3. Simplificarea/debirocratizarea întregii industrii (aici lista este lungă şi referă în primul rând la avize, licenţe etc.).
4. Găsirea unui mod sustenabil pentru garantarea banilor plătiţi în avans de către clienţi agenţiilor de turism.
5. Operaţionalizarea Legii voucherelor de vacanţă (în loc de mărirea salariului minim la stat aş fi propus ca fiecare angajat de la stat să primească de suma respectivă 200 ron x 12 = 2400 ron vouchere de vacanţă ).
Priorităţi pentru transport :
1. Liberalizarea transportului naţional de călători (similar celui internaţional ).
2. Simplificarea/debirocratizarea în zona autorizaţiilor (exemplu pentru curse ocazionale, curse naveta etc.).
3. Forţa de muncă: similar cu turismul, avem aceeaşi problema în zona şoferilor. Măsurile pot fi similar şi în cazul şoferilor.
4. Liberalizarea taximetriei sau simplificarea şi modernizarea legii respective.
5. Până la liberalizarea transportului naţional, se poate permite cabotajul pe cursele internaţionale.
Capital: Cum estimaţi că va evolua anul acesta businessul pe care îl conduceți?
Dragoș Anastasiu: Ne-am propus consolidarea de lider al pieţei de turism şi transport, vizând o creştere de 12% a vânzărilor Grupului Eurolines, comparativ cu 2016, până la nivelul de aproximativ 140 milioane euro. Majorări ale vânzărilor vor înregistra şi companiile din Grup. De exemplu, Green Village Resort şi-a propus pentru 2017 o cifra de vânzări de aproximativ 2,1 milioane de euro, un plus de 13% faţă de nivelul realizat în 2016 şi continuarea investiţiilor, fiind programat un buget de 350.000 euro. Vom continua procesul de înnoire a flotei de autocare a Eurolines, prin achiziţia a trei autocare noi în 2017, în valoare de 750.000 euro. La nivelul Grupului, bugetul total al investiţiilor programate pentru acest an este de aproximativ 6 milioane de euro.