Capital: De ce dupa atatia ani de Young&Rubicam pe cartea dvs. de vizita scrie doar „Deputy Creative Director”?
Dragos Popescu: Conduc departamentul de creatie impreuna cu Anca Gheorghiu. Eu sunt copywriter, fiind implicat in latura de copywriting a campaniilor, si ea este art-director. Nu sunt un sef care sta pe un scaunel, pe un piedestal acolo, si da indicatii: „Mai fa asta asa, mai adu asta asa!” Nu. Eu am proiectele mele, mi le duc la capat, lucrez cu baietii. Egoist vorbind, mie imi convine foarte bine aceasta formula. Nu am frustrari, nu am ambitii de sef si nu vanez posturi administrative. Ceea ce imi doresc este sa-mi fac meseria.
Capital: Cum a ajuns un absolvent de Regie sa scrie texte publicitare?
Dragos Popescu: Am scris dintotdeauna povestioare, scenarii de scurt-metraje chiar inainte de a face regie. Am inceput sa lucrez in Young&Rubicam din timpul facultatii. Am „copilarit” un timp mai indelungat, m-am vanturat prin vreo trei-patru facultati, de stat si particulare. Pana la 25 de ani inca nu facusem nimic. Gata, mi-am zis, trebuie sa fac ceva. si am venit la Young&Rubicam. A fost o chestie care a tinut de intamplare. Nu stiam nimic despre meseria asta. Niste prieteni m-au incurajat sa fac aceasta meserie. Era prin ‘95, daca nu ma insel.
Capital: Pe atunci era „cool” sa lucrezi in publicitate?
Dragos Popescu: Nu, nu, pe atunci exista doar entuziasm. „Cool” in publicitate e o tendinta a ultimilor ani. A devenit o chestie foarte „misto” pentru ca spre deosebire de multe alte tagme, oamenii din publicitate sunt foarte mediatizati.
Capital: si oamenii care lucreaza in presa sunt mediatizati, dar nu e „cool” sa lucrezi in presa. Totusi, publicitatea e mai dorita decat presa.
Dragos Popescu: Publicitatea are o aura de vraja, de magie. Sigur ca si oferta financiara nu se compara decat cu foarte putine domenii. Dar nu cred ca asta tine de partea de „cool”, ci de dorinta. Partea aia de „mama, sunt un smecher ca lucrez in publicitate!” cred ca tine de natura meseriei: creezi tot felul de povesti si esti apropiat de lumea filmului.
Capital: Care a fost primul cont pentru care ati lucrat?
Dragos Popescu: Cred ca am lucrat pentru Media Pictures International. Era pe vremea aia o companie distribuitoare de film, daca nu cumva intre timp s-a desfiintat. Am lansat atunci filmul Babe.
Capital: Ati lucrat cu Adrian Sarbu?
Dragos Popescu: Foarte putin. Am fost ultimul om angajat la Young&Rubicam caruia i s-a dat OK-ul de catre Sarbu. Dupa ce s-a lansat Pro TV-ul, Sarbu si-a retras „ambasada” din agentie, fiind acaparat de televiziune.
Capital: In ultima vreme Young& Rubicam a devenit cea mai „comestibila” agentie, are multi clienti producatori de alimente. E o tinta declarata a agentiei?
Dragos Popescu: Nu. Asa s-a intamplat. Poate ca la noi vin astfel de clienti pentru ca avem o foarte mare experienta in acest domeniu. Fiecare domeniu isi are secretele si „chichitele” lui, ma rog. O campanie de „foods” trebuie sa fie apetisanta. Uite o regula care pare „la mintea cocosului”! Dar, ca sa ajungi s-o faci bine, trebuie sa muncesti. Avem cel mai mare portofoliu de clienti de produse alimentare din Romania, dar vrem sa ajungem cea mai buna agentie de print din tara. Pentru ca printul implica resurse mai mici si pentru ca iti ofera posibilitatea sa fii la fel de creativ ca si in televiziune.
Capital: De ce porcusorul este albastru?
Dragos Popescu: Din turcoazul de pe ambalaj.
Capital: Dar multi au asociat-o culorii pateului de ficat si nu e bine ca pateul sa fie albastru.
Dragos Popescu: Era sa-l facem cacaniu? (rade) Pateul e un produs urat, arata ca o chestie mica, cilindrica, si nu prea ai ce sa faci. De aceea, am evitat si in spotul TV sa dam un demo. Am mers pe eticheta produsului, turcoaz.
Capital: Ati urmarit sa socati piata cu aceasta campanie?
Dragos Popescu: Da, noi am stiut din faza de concept ca va fi o campanie controversata. Eram convinsi ca toti colegii din industrie o vor respinge, mai mult sau mai putin furtunos, cu sila sau in diverse nuante, dar ma bazez foarte putin pe aceste reactii. Ma intereseaza reactiile care vin de la consumatori. Am avut mult mai multe reactii pozitive decat reactiile astea negative.
Capital: Care a fost cea mai virulenta reactie din partea colegilor de breasla?
Dragos Popescu: Nici nu mai stiu. Campania noastra cu Marele Turcoaz este atat de controversata incat e foarte usor sa te legi de ea si sa-i gasesti bube. Daca as fi pus sa gasesc defecte acestei campanii, cred ca as gasi foarte usor. Ceea ce m-a mirat de la oamenii din breasla a fost ca au venit cu inventii absurde, cu chestii complet aiurea si pe langa subiect.
Capital: Cum abordati un client? Incercati sa va imprieteniti cu el?
Dragos Popescu: Nu poti sa ai prieten un client. Am avut si a fost cel mai mare dezastru. Ieseam seara la masa, la bere, si cand ne intalneam la agentie sa-i mai prezentam cate o campanie. Ma enervam si ma consumam foarte tare pentru ca acest prieten, de la care speram ca vom rupe targul in doua, era absolut de neclintit, era rigid. Ideea de baza este ca trebuie sa fim parteneri care contribuie fiecare, in aceeasi echipa, pentru binele marcii.
Capital: Cand se poate spune ca un client ii face „mizerii” unei agentii?
Dragos Popescu: Sunt situatii in care clientul nu intelege faptul ca incerci sa lucrezi pentru binele lui. Asta e cel mai nasol. Se ajunge astfel pe pozitii antagoniste. Nu mai sunt oameni care formeaza aceeasi echipa, ci unul care vrea sa vanda ceva celuilalt, iar acesta nu vrea sa cumpere, pentru ca nu-i place marfa.
Capital: Ce brand international credeti ca va reprezinta?
Dragos Popescu: Volkswagen. Pentru ca fac lucruri misto de 30 de ani incoace. In spatele acestui brand sunt oameni care au revolutionat industria publicitatii in toata lumea.
Capital: Cum se defineste un brand puternic pe piata romaneasca?
Dragos Popescu: Cred ca se defineste la fel ca pe orice piata din lume. Sa aiba potential de crestere si sa insemne ceva in mintea oamenilor.
Capital: Pepsi sau Coca-Cola?
Dragos Popescu: Coca-Cola.
Capital: Steaua sau Dinamo?
Dragos Popescu: Cred ca Steaua.
Capital: Lucian Georgescu (director executiv de creatie Graffiti/BBDO – nota red.) sau Viorel Mihalcea (director de creatie Tempo Advertising)?
Dragos Popescu: Hai sa-l punem pe Mihalcea.
Capital: Ce v-ar determina vreodata sa plecati din publicitate?
Dragos Popescu: Nu stiu. Eventual, timpul. Timp pentru fiul meu, mai mult timp pentru el.
Capital: Ati veni la Capital pentru un salariu dublu decat aveti aici?
Dragos Popescu: Nu. E foarte important pentru mine, ca pentru orice om de altfel, sa vin cu placere la serviciu si sa plec impacat acasa.

Carte de vizita

Dragos Popescu, Deputy Creative Director la Young&Rubicam/Team Advertising
Locul si data nasterii: 2 octombrie 1968
Studii: Absolvent al Facultatii de Regie
Starea civila: casatorit, un baiat
Activitate: A lucrat numai la Young&Rubicam.
Campanii: – Salvati Copiii, Almanahul Catavencu (Cea mai buna campanie in 2001 la festivalul Ad Print 2002), Wiesana de Post, Antrefrig Pate de Ficat, Piata de Gros, Campania antidrog „Fii atent, nu dependent!”, Sugus Yam Yam (Cea mai buna campanie la sectiunea „produse alimentare” la Ad’Or 2001), Sugus, JellyMania, Smash Maxx (Kraft Foods), Ericsson (accesorii), Danone.