Dragos Rosca: „Am simtit nevoia sa schimb domeniul”

negocierea si incheierea lor. Am simtit nevoia sa fac altceva. Capital: Cat de important a fost pachetul salarial in oferta de angajare la Gemisa?Dragos Rosca: Intr-o firma din domeniul financiar, din private equity, nu ai aceleasi structuri de beneficii pe care le ai intr-o companie de consultanta sau intr-o firma din industrie. Desigur, aici exista cote fixe, cote variabile, in functie de performanta investitiilor pe care le produci. Daca privim pe ansamblu, desigur ca exista niste diferente f

negocierea si incheierea lor. Am simtit nevoia sa fac altceva.
Capital: Cat de important a fost pachetul salarial in oferta de angajare la Gemisa?
Dragos Rosca: Intr-o firma din domeniul financiar, din private equity, nu ai aceleasi structuri de beneficii pe care le ai intr-o companie de consultanta sau intr-o firma din industrie. Desigur, aici exista cote fixe, cote variabile, in functie de performanta investitiilor pe care le produci. Daca privim pe ansamblu, desigur ca exista niste diferente fata de pachetul salarial de la fostul loc de munca si cred ca sunt in castig.
Capital: Cat timp au durat negocierile de angajare?
Dragos Rosca: sase luni din momentul in care au fost initiate discutiile si pana am inceput efectiv activitatea la noua companie. Decizia mea a venit cam dupa patru luni, insa a mai existat o perioada de circa doua luni in care am finalizat obligatiile fata de Roland Berger.
Capital: Aveti regrete?
Dragos Rosca: Nu am regrete, pentru ca pana la urma a fost o decizie personala. Cand am luat aceasta decizie, am cantarit-o indelung. In mod cert, de mai mult timp simteam nevoia sa schimb domeniul, nu firma. Ideea nu era de a pleca de la Roland Berger spre alta firma de consultanta sau dintr-un alt domeniu; obiectivul a fost de a schimba domeniul.
Capital: Zece ani ati facut teoria business-ului, iar acum va trebui sa dovediti ca sunteti si un bun coordonator al unei afaceri. Pe ce mizati?
Dragos Rosca: Depinde ce intelegem prin teoria business-ului. Eu cred ca teoria business-ului se face in scoala. Intr-o firma de consultanta nu faci teoria business-ului, ci o aplici. Singura diferenta care apare uneori este aceea ca nu tu iei deciziile de implementare a unei strategii. Dar sunt si foarte multe proiecte in care am luat deciziile impreuna cu clientul sau chiar singuri actionand ca reprezentant al actionarului sau al managementului. Sunt situatii in care consultantul trebuia sa preia adinterim managementul unei firme aflate intr-o perioada de criza, cum mi s-a intamplat si mie personal. Asta inseamna ca in momentul respectiv trebuie sa faci exact ceea ce intra in atributiile directorului general al companiei.
Capital: De ce ati ales sa lucrati la un fond de investitii?
Dragos Rosca: Pentru ca in toti acesti ani am fost implicat in foarte multe tranzactii din sectorul corporatist. Practic, am coordonat multe proiecte de dezvoltare valorica a companiilor. si imi place acest lucru. In acelasi timp, ma simt mai apropiat de ceea ce inseamna tranzactie, de ceea ce inseamna varietate in tranzactii si in companiile pe care le ai in portofoliu, de management zilnic al activitatii unei firme, sa zicem, din domeniul industrial. Am facut si asta, dar nu pot sa spun ca este ceea ce ma pasioneaza. Gemisa este un fond de private equity, avand actionari firme de investitii financiare din strainatate. Este un fond de risc ridicat, dar care mizeaza pe un „castig” mai consistent. Durata sa de viata este de opt ani, cu trei ani de recuperare a investitiei. Capitalizarea initiala este de sase milioane de euro, pe care noi intentionam sa o majoram in timp. Dar asta depinde de succesul primelor tranzactii in care intram.
Capital: Ce expunere aveti la Miniblu?
Dragos Rosca: Bugetul pe care noi il alocam pentru acest proiect este de 500.000 de euro. Insa obiectivele de crestere a retelei sunt foarte ambitioase, fiind estimata o investitie totala de doua milioane de euro, in doi ani.
Capital: Ce alte afaceri sunt in vizorul Gemisa?
Dragos Rosca: Miniblu a fost prima tinta, dar in prezent avem in analiza alte sase-sapte proiecte din diferite domenii: retail, media, servicii medicale, servicii profesionale si servicii financiare. Intentia noastra este sa investim in 15-20 de companii, fie nou infiintate – care vin cu proiecte imediate ce necesita finantare -, fie companii relativ noi, sa spunem cu o vechime de sase luni sau un an, si care au pornit pe o directie buna, dar nu pot creste din cauza resurselor financiare insuficiente. Aici intervenim noi, ca fond de risc, oferindu-le capitalul de care au nevoie.
Capital: Care credeti ca sunt acum sectoarele economice emergente?
Dragos Rosca: Exista foarte multe domenii in Romania care inregistreaza evolutii foarte bune, dar care presupun investitii mari, cum ar fi, de exemplu, industria auto si sectorul energetic. Din acest punct de vedere, noi ne vom adresa unor activitati care permit o dezvoltare rapida, fara sa avem o investitie initiala foarte mare.
Capital: Conduceti o afacere aflata in faza incipienta si presupun ca va umple tot timpul. Cum ramane cu viata personala?
Dragos Rosca: M-am obisnuit inca din perioada in care lucram in consultanta ca viata mea personala sa fie extrem de limitata. Totusi, n-as putea sa spun ca noul job imi mananca tot timpul. Timpul meu inseamna si sa ma intalnesc cu dumneavostra, cu diversi antreprenori si, bineinteles, sa ma ocup de tranzactiile si de firmele pe care le avem in portofoliu.

CARTE DE VIZITA
· 33 de ani, casatorit
· absolvent al Academiei de Studii Economice, Facultatea de Relatii Publice Internationale
· Master in International Business
· 1994-2004, Senior Project Manager la Roland Berger Strategy Consultants