Analiștii Morgan Stanley estimează că finalul anului 2012 a prins uzinele de asamblare de autoturisme din Europa cu stocuri de aproape patru milioane de vehicule. Asta în timp ce vânzările anuale de pe continent abia depășesc 13 milioane de unități.
Faptul că majoritatea europenilor nu mai sunt dispuși să cumpere mașini nu este un secret pentru nimeni. Sau, cel puțin, așa ar trebui dacă avem în vedere că debutul crizei vânzărilor a avut loc cu mai bine de patru ani în urmă. Ciudat, doar marii producători „par” să nu vadă realitatea crudă și asamblează sute de mii de mașini pe care sunt conștienți că nu le vor putea vinde prea curând.
Dacă cifra de 4 milioane de unități, avansată de analiștii Morgan Stanley este corectă, asta ar însemna că stocul actual din Europa ar putea ajunge pentru 84 de zile de vânzări. Pentru comparație, stocurile uzinelor din Statele Unite ar ajunge pentru cel mult 70 de zile, iar cele din Brazilia și China pentru 44, respectiv, 40 de zile. În aceste condiții este greu de înțeles de ce companiile nu au mai anunțat, precum în anii trecuți, opriri temporare ale producției în luna decembrie. Nici pentru ianuarie nu au fost făcute publice prea multe zile de stopare a activității pentru a echilibra producția cu cererea. Din nefericire, încetineala cu care producătorii reacționează la condițiile de pe piață generează probleme majore. Unele chiar mai rele decât stoparea temporară a lucrului. Asta pentru că acumularea de stocuri din prezent va forța, în opinia celor de la Morgan Stanley, o reducere cu 13% a numărului de unități asamblate în primul trimestru din 2013.
Iar situația dificilă în care se află uzinele auto europene nu pare a avea un final fericit pe termen scurt. În ciuda măsurilor drastice – menite să reducă supracapacitatea – anuțate de anumiți producători, nicio uzină de asamblare majoră nu își va închide porțile în 2013. Oricât de greu de acceptat ar fi un asemenea plan, scăderea cererii de pe piețe, împreună cu majorarea producției la uzinele din Asia și America de Sud, au forțat companii precum PSA Peugeot – Citroen, Ford sau Opel să anunțe închideri ale unor facilități de producție. Nicio fabrică nu va înceta însă producția în 2013 ceea ce înseamnă că pe parcursul acestui an stocurile vor continua să se acumuleze și să pună presiune și pe evoluția din anul viitor. Uzina PSA din Aulnay va fi închisă în 2014. La fel și trei uzine Ford din Belgia și Marea Britanie, în timp ce Opel va opri definitiv producția de la Bochum în 2016.
Conform institutului de analiză Polk, producția excedentară va impinge uzinele europene să lucreze, în medie, la doar 75% din capacitatea instalată, adică limita minimă la care acestea pot fi considerate profitabile. În 2012, capacitatea utilizată a fost de circa 77%. Interesant este că exact cei doi producători nominalizați de analiștii Polk ca fiind mult sub limita profitabilității din cauza capacității excedentare de producție, Fiat și Toyota, nu au anunțat până în prezent nicio măsură radicală de echilibrare a cererii cu producția. Conform Polk, uzinele Fiat funcționează la doar 51% din capacitatea instalată, iar cele ale Toyota la 58% din capacitate.