Pentru angajatori, poate singura consecință cu adevărat pozitivă a crizei a fost reducerea fluctuației și a pretențiilor salariaților. Ceea ce ar fi trebuit să se traducă, măcar în teorie, prin responsabilizarea personalului rămas. Lucrurile nu au stat însă chiar așa.
Potrivit celei de-a patra ediții a studiului „Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor în 2011“, realizat de compania clujeană Danis Consulting, principalele probleme ale managerilor sunt productivitatea scăzută a angajaților și calitatea slabă a muncii acestora. Totuși, vina pentru slaba prestație a angajaților nu le revine exclusiv acestora. La finalul uneia dintre cele mai nefericite perioade economic din istoria recentă, organizațiile românești mai au multe de învățat la capitolul „cum să îți stimulezi angajații încât să ai rezultatele dorite“.
Angajații vor traininguri, nu mâncare
„Mulţi dintre angajatori nu văd «pedala» motivaţională pe care să apese, judecând angajaţii după ce cred ei că i-ar motiva şi continuând să investească în cantine sau săli de sport. Sigur, acestea sunt bune, dar departe de ceea ce ar fi necesar“, spune Dan Ionescu, directorul general al Danis Consulting.
Așadar, poate surprinzător pentru managerii care tocmai le-au oferit angajaților bonuri pentru cantină sau sală de fitness, punând cap la cap rezultatele studiului, rezultă că angajații sunt în primul rând motivați de importanța muncii pe care o depun și de oportunitățile de dezvoltare oferite de companie (87%). Spre comparație, beneficiile non-financiare sunt amintite de doar 68% din respondenți, iar șansele de promovare oferite de companie, de nici jumătate dintre ei. În schimb, aproape înduioșător, nouă angajați din zece se bucură când primesc aprecieri din partea colegilor și a șefului.
„Aceste răspunsuri ar trebui să dea de gândit managerilor care se concentrează, credem noi, prea mult, asupra altor pârghii motivaţionale, cum ar fi salariul sau orarul flexibil. Acestora la sugerăm o mai serioasă aplecare asupra nevoii de creştere a eficienţei şi calificării personalului. De prea mult timp stăm foarte slab la acest indicator.
Chiar și noile reglementări din Codul muncii privind criteriile de performanţă ale angajaţilor vor produce efecte doar dacă angajatorii vor face ceva în acest sens, nu doar se vor plânge de calitatea angajaţilor“, e de părere Dan Ionescu. În ceea ce privește gradul de motivare pe sectoare economice, ca și în edițiile anterioare ale raportului, cei mai nefericiți angajați sunt cei din turism; la polul opus, cel mai mare spor îl au salariații din industria alimentară. Ceea ce confirmă, măcar parțial, ipoteza că banii nu reprezintă nici pe departe prioritatea numărul 1 a angajaților, ținând cont că salariile din acest sector sunt printre cele mai mici la nivelul economiei.
Economia, bat-o vina
Cum a arătat contabilitatea companiilor românești la finalul lui 2010? 15% din organizații se laudă că și-au depășit obiectivele, o treime dintre ele au avut un an mai puțin fericit, cu rezultate sub așteptări (în scădere de la 37% anul trecut), în timp ce puțin peste jumătate afirmă că cifrele estimate la începutul anului au fost atinse, în creștere sensibilă față de 2009.
„Presupunem că sunt două explicaţii pentru aceste modificări: pe de o parte, firmele încep să funcţioneze mai bine, criza economică fiind percepută ca și depășită, iar pe de altă parte managerii au învăţat, şi datorită perioadei de recesiune, să aibă aşteptări mai realiste faţă de anii în care economia «duduia»“, e de părere reprezentantul Danis Consulting.
Revenirea cu picioarele pe pământ în privința așteptărilor financiare nu a fost singura modificare a stilului de management. Schimbări au survenit la aproape orice nivel al activităților companiilor, indiferent că e vorba de reducerea costurilor, de lansarea de produse noi sau de intrări pe noi piețe de desfacere, după cum reiese din graficele alăturate. Interesant este că majoritatea firmelor consideră că s-au adaptat foarte bine la noile procese.
„Organizaţiile se autoevaluează ca fiind foarte bune în gestionarea diverselor etape de schimbare (cu scoruri între 62% şi 91%). Or, nu credem că firmele excelează, într-adevăr, la acest capitol. Flexibilitatea lor nu ar trebui să se bazeze nici pe autosuficienţă, nici pe blamarea mediului economic, chiar dacă acesta e departe de ideal, sau pe orice alt tip de proiectări externe. Oportunităţi şi ameninţări sunt pentru toţi“, taie din entuziasm realizatorii studiului.
Despre realizatori
Studiul este întocmit de Danis Consulting, firmă de dezvoltare organizaţională înființată în urmă cu 12 ani. Potrivit realizatorilor, raportul Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor, publicat prima oară în 2007, „a pornit de la dorinţa de a construi o imagine cât mai clară despre problemele pe care le întâlnesc managerii şi organizaţiile din România.
Cercetarea se derulează în prima parte a fiecărui an şi se doreşte a fi o unealtă pentru managerii din diverse organizaţii pentru a lua decizii cât mai bune, bazate pe date cât mai obiective“. La ediția din acest an a studiului au participat 150 de persoane, ariile de interes fiind stabilite în funcţie de cerinţele exprimate de manageri de-a lungul edițiilor precedente. În ceea ce privește respondenții, 80% dintre aceștia sunt companii mici și mijlocii.
87% din angajați sunt mulțumiți de rezultatele muncii lor în 2010. Deși 33% din organizații au avut rezultate sub așteptări, în același an.
55% din manageri consideră că tăierea recompenselor și bonusurilor a fost măsura cu cel mai dăunător impact asupra moralului angajaților.