drapelele care apar pe toate cladirile. Cine urmareste cu atentie cate steaguri sunt arborate intr-un oras nu are cum sa nu ajunga la concluzia ca productia de drapele nu poate fi decat o afacere profitabila. Constantin Rotaru a inceput sa produca steaguri si drapele la Ramnicu Valcea inca de la inceputul anilor 80, intr-o asociatie cooperatista. Chiar si controlata de stat, pana la un anumit punct, era totusi singura forma de initiativa privata permisa inainte de 1989. Dupa Revolutie insa datele problemei erau altele. Rotaru cunostea cat se poate de bine piata si stia ce trebuie sa faca pentru a scoate profit din productia de drapele. „In ianuarie si februarie 1990 luptam pur si simplu pentru a mentine in viata asociatia cooperatista. Cand am vazut ca toti vor capitalism, am infiintat o mica intreprindere. Practic, pentru mine totul a plecat, in acel moment, ca o reactie la tot ceea ce se vorbea”, spune Constantin Rotaru. Practic, nu trebuia decat sa continue ceea ce facuse inainte de 1989. Avea insa nevoie de utilaje noi, iar pentru a le obtine s-a orientat catre un credit bancar. A imprumutat 400.000 de lei, ceea ce insemna circa 20.000 de dolari in acea vreme. Cu acei bani puteai face mult mai multe decat astazi, in conditiile in care un apartament cu trei camere foarte bine pozitionat costa in jur de 80.000 de lei. „Banii au fost investiti in utilaje si materii prime. I-am luat usor si i-am returnat la fel. A urmat o perioada in care obtinerea de credite sau dobanzile nu iti mai permiteau sa te capitalizezi asa de simplu”, spune Rotaru. In 1991 a infiintat la Ramnicu Valcea compania Rotarexim prima societate pe actiuni cu capital privat romanesc din tara. La prima vedere sa produci un steag nu este o mare filozofie. In principiu ai nevoie de cateva masini de cusut si de material textil care trebuie cusut. Lucrurile nu sunt insa asa de simple. Exista modele simple de drapele, precum cel al Romaniei, insa si modele complicate, cum este cel al Greciei sau al Statelor Unite, care necesita multe cusaturi. In plus este nevoie si de serigrafie, pentru ca unii clienti vor drapele cu diferite steme. Constantin Rotaru stia toate aceste lucruri, insa mai stia si ca unul dintre principiile capitalismului este ca degeaba ai marfa de calitate daca nu stii sa o vinzi. Asa ca unul dintre principalele sale obiective a fost dezvoltarea retelei de vanzari. Adrian Dragomir este directorul reprezentantei din Bucuresti a Rotarexim. Decizia de a ataca piata bucuresteana a fost luata in 1999. Firma lucra cu toate judetele tarii, insa Rotaru stia ca Bucurestiul are un potential de vanzare enorm. Vreme de un an si jumatate, Adrian Dragomir a batut la usa potentialilor cumparatori de steaguri si drapele. A inceput apoi sa dezvolte un sistem de revanzare a produselor. Cu toate ca functiona de aproape zece ani pe piata, firma se adresa in cea mai mare parte clientilor care comandau direct produsele. Dragomir a incercat ca in paralel sa dezvolte si o mica parte de retail a afacerii. Asa ca in urma cu cativa ani a deschis primul magazin al firmei, in pasajul Universitatii din Bucuresti. „Initial, o mare parte dintre clientii care cumparau drapele sau fanioane erau institutii de stat. Acum insa 60% din cei care comanda sunt firme private”, spune Adrian Rotaru. Anual, Rotarexim produce aproximativ 10.000 de drapele ale Romaniei, dintre care 7.000 se vand in perioada de varf din apropierea zilei nationale. In total insa, productia anuala de drapele este de circa 20.000 de bucati. La moda acum sunt drapelele tarilor din Uniunea Europeana. De un an si jumatate se cumpara insa multe drapele ale SUA sau ale NATO. A inceput sa se ceara steagul Jamaicai, mai ales de catre cei tineri pasionati de regae. „Cea mai mare comanda pe care am incheiat-o a fost de 700 de milioane de lei, insa 90% sunt clienti mici. Vanzarile din Bucuresti s-au dublat practic de la un an la altul”, spune Adrian Dragomir. Cea mai buna perioada a anului este in apropierea zilei nationale. In rest, vanzarile sunt constante. Firma are acum o retea de 12 distribuitori in Bucuresti, si de curand a semnat un contract cu librarii, ceea ce presupune alte 20 de locatii noi. „S-a intamplat ca brusc sa creasca cererea de steaguri ale Rusiei sau Slovaciei. Motivul il aflam dupa o vreme, cand aflam ca s-a desfasurat vreun eveniment legat de una dintre aceste tari”, explica Adrian Dragomir. Desi de la infiintare societatea a crescut de la un an la altul, intre 1995 si 1997 au aparut si greutatile. „Au crescut dobanzile, iar leul s-a devalorizat brusc. De atunci nu am mai luat credit. Cu toate astea, in perioada 1999-2001, am reusit investitii de peste 500.000 de dolari, numai din profit reinvestit”, incheie Constantin Rotaru.
Business Start
Investitie: minimum 20.000 de dolari.
Sunt necesare minimum trei masini de cusut performante, pretul uneia pornind de la 1.000 de euro. O parte din bani se investesc si in serigrafie.
Angajati: Fara o croitoreasa cu experienta si un specialist in serigrafie, afacerea nu poate functiona.
Piata: Clientii sunt in principal firme si institutii oficiale. Exista, insa, un segment din ce in ce mai mare de persoane care cumpara steaguri si drapele.
Concurenta: In afara companiei Rotarexim, pe piata mai exista cativa producatori de mica anvergura. Mai trebuie adaugata si fosta societate de stat care producea drapele inainte de 1989.
Promovarea: Anunturile de mica publicitate din ziare sunt aproape ineficiente. Cel mai bine este sa incercati o publicitate directa, dupa ce initial reperati potentialii clienti. Rotarexim trimite trimestrial 15.000 de scrisori cu oferte catre potentialii clienti. Investitia intr-un site este foarte eficienta. Lunar Rotarexim gaseste minimum doi clienti care ajung sa cumpere dupa ce acceseaza mai intai portalul companiei, www.drapele.ro.
Alte sfaturi:
· Incercati sa gasiti distribuitori ale propriilor produse. Este bine sa investiti inclusiv in dezvoltarea catorva magazine proprii.
· Dimensionarea stocurilor de produse este foarte importanta. In principal, se vand drapele cu Romania, dar exista si posibilitatea unor solicitari si pentru drapelul Mozambicului.
Cel mai bine este sa listati principalele evenimente care au loc intr-un an si sa va pregatiti pentru ele. O vizita cum a fost cea a presedintelui Bush va poate aduce incasari importante daca sunteti pregatiti.