DREPT pentru toți românii. Legea se aplică peste tot în România. Au termen 14 zile

card de credit

SURSA FOTO: Dreamstime

În febra cumpărăturilor, mai ales în perioada reducerilor, românii achiziționează adesea produse fără a verifica utilitatea acestora, având însă dreptul legal de a le returna în 14 zile, conform OUG nr. 34/2014, dacă sunt cumpărate online.

Dreptul de returnare a produselor cumpărate online de Black Friday

În febra cumpărăturilor, mai ales în perioada marilor reduceri, românii tind să achiziționeze numeroase produse, fie online, fie din centrele comerciale, adesea fără să verifice starea acestora sau să se întrebe dacă le sunt cu adevărat necesare. Dacă ulterior realizează că produsul nu este ceea ce își doreau sau că nu le mai este de folos, au dreptul legal de a-l returna.

Un produs achiziționat online poate fi returnat în termen de 14 zile, conform OUG nr. 34/2014, fără ca consumatorul să ofere un motiv și fără alte costuri suplimentare, cu excepția celor de returnare și a eventualei diminuări a valorii produsului.

În cazul în care produsul returnat este deteriorat sau incomplet, consumatorul poate fi responsabil pentru valoarea diminuată, în măsura în care manipularea a depășit verificarea caracteristicilor și funcționării acestuia. Obligațiile legale ale consumatorului nu ar trebui să îl descurajeze de la exercitarea dreptului de retur, conform declarațiilor directorului ANPC, Paul Anghel.

Produse cumpărate fizic vs. online

Pentru produsele cumpărate direct din magazine fizice, returnarea nu este obligatorie decât dacă politica vânzătorului permite acest lucru. Comerciantul poate stabili un termen de retur și afișa informațiile într-un loc vizibil. ANPC nu intervine în aceste cazuri.

Directorul ANPC a precizat că legislația actuală prevede dreptul consumatorilor de a returna produsele fără a justifica motivul, dar doar în cazul achizițiilor online.

În cazul cumpărăturilor făcute într-un magazin fizic, returnarea este opțională și posibilă doar cu acordul vânzătorului, devenind obligatorie dacă acest drept este adus la cunoștința publicului prin anunțuri vizibile.

Politica de returnare în magazine fizice ține de strategia de marketing a fiecărui comerciant, ANPC neputând interveni.

În ceea ce privește costul de returnare, acesta este suportat de cumpărător, cu excepția cazului în care vânzătorul nu a informat consumatorul despre acest aspect sau a acceptat să suporte cheltuielile.

Consumatorul este responsabil de plata transportului pentru retur, cu excepția cazului în care comerciantul a omis informarea despre acest cost sau a acceptat să îl suporte.

Excepții de la dreptul de returnare

Directorul ANPC Paul Anghel a menționat că, în cazul contractelor la distanță și a celor în afara spațiilor comerciale, anumite categorii de produse și servicii sunt exceptate de la dreptul de returnare.

Acestea includ: produse care se pot deteriora sau expira rapid, precum alimentele și florile proaspete; bunuri sigilate, care nu mai pot fi returnate din motive de igienă odată desigilate, cum ar fi produsele cosmetice și de igienă personală; bunuri inseparabil amestecate cu alte elemente după livrare; băuturi alcoolice cu preț stabilit la încheierea contractului, dar a căror valoare poate varia până la livrare; servicii urgente de reparație sau întreținere solicitate de consumator la domiciliul său, cu excepția oricăror servicii sau bunuri suplimentare furnizate în acest context.

Directorul ANPC a adăugat că alte produse sau servicii nu pot fi returnate indiferent de modalitatea de achiziție sau de perioada de timp.

Printre acestea se numără înregistrările audio-video sau programele informatice sigilate, odată desigilate; ziarele și revistele, cu excepția abonamentelor; contractele de vânzare la licitație; serviciile de cazare, închiriere de mașini, catering și activități de agrement pentru o dată specifică, cum ar fi rezervările de hotel sau evenimentele culturale și sportive.

De asemenea, nu se pot returna contractele de furnizare de conținut digital nesusținut material, dacă executarea a început cu acordul prealabil al consumatorului, în condițiile prevăzute de lege.

Recurs în cazul refuzului de retur

Dacă un comerciant refuză returul fără justificare, consumatorul poate depune o reclamație la ANPC. Încălcarea drepturilor de returnare poate fi sancționată cu amenzi între 4.000 și 15.000 de lei.

„În cazul în care situația nu a putut fi rezolvată pe cale amiabilă, consumatorii(cumpărătorii) pot depune reclamație la ANPC. Nerespectarea de către profesioniști a prevederilor legale referitoare la dreptul de retragere, precum şi a prevederilor referitoare la obligaţiile contractuale pe parcursul perioadei de retur reprezintă  contravenție și se sancţionează cu amendă (de la 4.000 lei la 15.000 lei)”, a spus Directorul ANPC, pentru Digi24.