Ce condiţii trebuie să îndeplinească o persoană care solicită eliberarea unei licenţe de transport rutier public?Codrin Merceanu – Bucureşti
Licenţa de transport se acordă de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. dacă solicitantul îndeplineşte cumulativ condiţiile de onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă profesională.
Astfel, solicitantul trebuie să se adreseze agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază îşi are sediul social în vederea eliberării licenţei de transport.
Odată cu solicitarea licenţei de transport, solicitantul trebuie sa indice, atunci când este cazul, agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. punctele de lucru şi/sau sucursalele înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care au ca obiect de activitate transportul rutier, pentru a fi luate în evidenţă.
Pentru obţinerea licenţei de transport, solicitantul trebuie să prezinte un dosar care va cuprinde, după caz, următoarele:
a) cerere;
b) în funcţie de forma juridică de organizare;
(i) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi actul constitutiv, din care să rezulte că societăţile comerciale au în obiectul de activitate transportul rutier;
(ii) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi autorizaţia pentru desfăşurarea de activităţi economice în mod independent, din care să reiasă că persoanele fizice şi asociaţiile familiale au în obiectul de activitate transportul rutier;
(iii) actul constitutiv, codul fiscal, statutul şi dovada înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, din care să rezulte că fundaţiile şi asociaţiile nonprofit care au personalitate juridică pot efectua activitate de transport rutier;
(iv) actul de înfiinţare, codul fiscal şi statutul/regulamentul de organizare şi funcţionare, din care trebuie să reiasă că instituţiile/autorităţile, altele decât cele menţionate mai sus, au în obiectul de activitate transportul rutier;
c) actele persoanei desemnate să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, respectiv:
(i) decizia de numire din care să rezulte că este managerul activităţii de transport rutier şi că este învestită să exercite atribuţiile corespunzătoare funcţiei de conducere a acestei activităţi;
(ii) certificatul de pregătire profesională, valabil, eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
(iii) cazierul judiciar din care să rezulte că nu a fost condamnată pentru infracţiuni:
– de natură comercială;
– privind condiţiile de plată şi de angajare;
– privind transportul rutier de mărfuri sau de persoane şi, în special, prevederile privind perioadele de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto, greutăţile şi dimensiunile vehiculelor rutiere, siguranţa rutieră şi siguranţa vehiculului rutier, precum şi protecţia mediului;
d) dovada că îndeplineşte condiţia de capacitate financiară pentru autovehiculele pentru care solicită copie conformă, dispunând de un nivel financiar de 9.000 euro pentru primul autovehicul rutier şi de 5.000 euro pentru fiecare dintre celelalte autovehicule rutiere, care se certifică astfel:
(i) pentru societăţi comerciale – prin capitalul propriu, completat, după caz, cu garanţii bancare sau asigurare. Capitalul propriu se certifică prin copia legalizată a ultimului bilanţ contabil înregistrat la administraţia financiară;
(ii) pentru persoane fizice şi asociaţii familiale – prin garanţii bancare sau prin asigurare;
(iii) pentru asociaţii şi fundaţii nonprofit – prin patrimoniu, completat, după caz, cu garanţii bancare sau asigurare. Valoarea patrimoniului se certifică prin copia legalizată a ultimului bilanţ contabil înregistrat la administraţia financiară;
(iv) pentru alte instituţii/autorităţi – prin valoarea netă a imobilizărilor corporale, completată, după caz, cu garanţii bancare sau asigurare;
(v) în situaţia în care societăţile comerciale sunt nou-înfiinţate, capacitatea financiară se certifică prin capitalul social subscris şi vărsat, completat, după caz, cu garanţii bancare sau asigurare, urmând ca, odată cu încheierea primului bilanţ contabil, să prezinte copia legalizată a acestuia, din care să rezulte că îndeplineşte condiţia de capacitate financiară menţionată anterior pentru societăţile comerciale. Capitalul subscris şi vărsat este dovedit prin certificatul constatator valabil, în original, eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului cu maximum 30 de zile înainte de depunerea dosarului de solicitare a eliberării licenţei de transport.
În situaţia în care persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier nu mai îndeplineşte această funcţie, operatorul de transport rutier are obligaţia înlocuirii acesteia în termen de 60 zile; în această perioadă, condiţiile de competenţă profesională şi onorabilitate se consideră îndeplinite.
În aceeaşi perioadă, persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier poate îndeplini această funcţie numai la un singur operator de transport rutier.
În exercitarea funcţiei sale de manager al activităţii de transport rutier, persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier a operatorului de transport rutier are obligaţia şi răspunde de asigurarea respectării reglementărilor în vigoare la derularea operaţiunilor de transport rutier.
Persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier va îndeplini condiţia de onorabilitate dacă nu a fost declarată inaptă pentru a conduce permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, conform prevederilor legale în vigoare.
Trebuie să vă atragem atenţia asupra faptului că o persoană fizică este declarată inaptă pentru a conduce permanent şi efectiv activitatea de transport rutier în următoarele cazuri:
a) dacă în ultimul an a îndeplinit această funcţie la un operator de transport rutier căruia i-a fost retrasă licenţa de transport sau la o întreprindere căreia i-a fost retras certificatul de transport în cont propriu, din vina dovedită a acesteia;
b) dacă nu deţine certificat medical şi psihologic valabil sau dacă acesta prevede că este inaptă pentru această funcţie.
Agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. analizează dosarul depus de întreprinderea care doreşte să devină operator de transport rutier şi, în funcţie de îndeplinirea condiţiilor arătate mai sus, în termen de maximum 15 zile de la data depunerii dosarului, eliberează licenţa de transport sau comunică în scris refuzul motivat al eliberării acesteia, după caz.
Ce trebuie să facă un cetăţean străin pentru a obţine prelungirea dreptului de şedere pe teritoriul României pentru desfăşurarea de activităţi comerciale?
Darius T. – Timişoara
Pentru a obţine prelungirea dreptului de şedere pentru desfăşurarea de activităţi comerciale, cetăţeanul străin trebuie să îndeplinească urmatoarele condiţii:
– să prezinte documente care să ateste investiţia realizată în conformitate cu planul de afaceri;
– să facă dovada deţinerii legale a spaţiilor pentru sediul social şi pentru punctele de lucru, precum şi a faptului că în spaţiul declarat ca sediu social nu sunt înregistrate şi alte societăţi comerciale;
– să facă dovada că este acţionar sau asociat al societăţii comerciale cu atribuţii de conducere şi administrare;
– să facă dovada mijloacelor de întreţinere în cuantum de cel puţin 700 euro lunar, dacă este acţionar, şi 500 euro lunar, dacă este asociat, precum şi a fondurilor necesare funcţionării societăţii comerciale, în conformitate cu obiectul de activitate şi planul de afaceri.
Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară se pot acorda dacă străinul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) activitatea desfăşurată corespunde condiţiilor pentru care a fost acordat dreptul de şedere iniţial;
b) obiectul activităţii desfăşurate este cel iniţial ori o continuare sau un rezultat al acestuia;
c) cererile pentru prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară trebuie însoţite de următoarele documente:
1. certificatul constatator, din care să rezulte calitatea solicitantului, denumirea şi sediul social al societăţii comerciale, menţiuni efectuate la comunicarea instanţelor de judecată, durata de funcţionare a societăţii comerciale. În certificatul constatator se va preciza dacă la adresa sediului social sunt înregistrate şi alte societăţi comerciale, precum şi raportul juridic dintre solicitant şi acestea;
2. înscrierile de menţiuni prevăzute de lege, corespunzătoare modificărilor intervenite cu privire la actul constitutiv al societăţii comerciale;
3. dovada deţinerii legale a spaţiului pentru sediul social şi a punctelor de lucru ale societăţii comerciale;
4. documentele din care să rezulte că investiţia este concretizată în aport de capital sau transfer de tehnologie, în valoare de cel puţin 70.000 euro ori crearea a cel puţin 15 locuri de muncă, în cazul acţionarului, şi 50.000 euro ori crearea a cel puţin 10 locuri de muncă, în cazul asociatului, cu condiţia ca, în cazul locurilor de muncă, acestea să fie încadrate cu persoane angajate cu normă întreagă, în condiţiile legii.
5. documente care să ateste venituri personale în cuantum de cel puţin 700 euro lunar, în cazul acţionarului, şi 500 euro lunar, în cazul asociatului, obţinute din activitatea desfăşurată pe teritoriul României.
APS solicită urmatoarele documente:
Prima prelungire a dreptului de şedere:
a. documentul de trecere a frontierei (original/copie);
b. certificat constatator;
c. certificatul de înmatriculare al societăţii comerciale (original/copie);
d. actele constitutive ale societăţii comerciale (original/copie);
e. hotărârea judecătorească de înfiinţare (original/copie);
f. planul de afaceri;
g. documente care atestă investiţia realizată în conformitate cu planul de afaceri;
h. dovada fondurilor necesare derulării investiţiei;
i. dovada mijloacelor de întreţinere;
j. dovada deţinerii legale a spaţiilor pentru sediul social şi punctele de lucru (original/ copie);
k. dovada deţinerii legale a spaţiului de locuit (original/copie);
l. dovada asigurării sociale;
m. adeverinţă medicală;
n. taxe.
Pentru prelungiri ulterioare ale dreptului de şedere sunt necesare:
a. documentul de trecere a frontierei (original/copie);
b. certificat constatator;
c. certficatul de înmatriculare al societăţii comerciale (original/copie);
d. ultima cerere de înscriere de menţiuni;
e. certificat cu principalii indicatori economico-financiari/bilanţul economico – financiar;
*certificatul emis de formaţiunile teritoriale ale Ministerului Finanţelor trebuie să cuprindă principalii indicatori ai societăţii comerciale, conform ultimelor situaţii financiar-contabile anuale simplificate (bilanţul la 31.12), pe baza cărora se poate constata îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, astfel: cifra de afaceri, investiţii totale, contul de profit şi pierderi, dividende calculate şi plătite asociaţilor; în situaţia în care străinul nu poate prezenta – din motive independente de voinţa sa – acest certificat, va fi solicitat rezultatul financiar-contabil (bilanţul contabil la 31.12) – original şi copie – urmând ca, până la soluţionarea cererii, să fie prezentat acest document.
f. dovada mijloacelor de întreţinere; (în cuantum de 500 euro lunar pentru asociaţi şi 700 euro lunar în cazul acţionarilor pe perioada valabilităţii permisului de şedere; dovada trebuie să rezulte din activitatea legal desfăşurată pe teritoriul României, prin intermediul societăţii comerciale);
g. dovada deţinerii legale a spaţiilor pentru sediul social şi pentru punctele de lucru (original/copie);
h. dovada deţinerii legale a spaţiului de locuit (original/copie);
i. dovada asigurării sociale;
j. adeverinţă medicală;
k. taxe.