Pe măsură ce comerțul online crește apar și problemele legate de transport, de produse deteriorate sau pur și simplu de revocare a comenzii deja realizate. De aceea este bine să știm ce drepturi au cumpărătorii în relația cu magazinele online.
Centru European al Consumatorilor (ECC Romania) a întocmit o listă a contractelor online (comenzi de produse) la care se paote renunța fără vreo notificare și fără penalități. În primul rând, specific achizițiilor online este faptul că, pentru majoritatea contractelor, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație și fără penalități, în afara celor stabilite prin lege.
Cele 14 zile se calculează de la data semnării contractului pentru servicii sau de la momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existența dreptului de retragere, termenul în care poți renunța la contract este de 12 luni.
Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin următoarele: identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site-ul profesionistului, sau poți aștepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
Profesionistul trebuie să îți ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în prețul final, în termen de 14 zile calendaristice. Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcționează (de exemplu, ai făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să-ți rețină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.
De reținut însă este faptul că există și contracte din care nu te poți retrage, respectiv:
- funizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau expira rapid;
- furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de tine;
- furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
- furnizarea de ziare, periodice și reviste, cu excepția contractelor de abonament;
- furnizarea de produse confecţionate după specificaţiile prezentate de tine sau personalizate în mod clar;
- furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;
- contractele încheiate în cadrul unei licitaţii;
- prestarea de servicii de transport, cazare, agrement, închiriere de mașini sau catering.
„Ai dreptul să te răzgândești, dar trebuie să ai grijă la câteva aspecte. Păstrează o copie a mesajului de retragere din contract și a răspunsului comerciantului sau a mesajului de confirmare a trimiterii formularului online de retragere. Urmează instrucțiunile profesionistului cu exactitate, în special în privința ambalării produsului. Fotografiază produsul înainte de ambalare și expediere sau filmează întreg procesul de ambalare pentru a confirma integritatea produsului la momentul expedierii. Dacă trimiți produsul pe cont propriu înapoi la comerciant și acesta are o valoare mai mare, solicită transportatorului informații despre posibilitatea de a încheia o asigurare suplimentară”, spune Irina Chirițoiu, director ECC Romania.