Deoarece România este membru al Uniunii Europene, românii au acelaşi drepturi ca germanii, francezii sau italienii, însă puţini ştiu ce trebuie să facă atunci când zborul sau trenul lor este anuluat ori întârziat.
În cazul călătoriei cu avionul, dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (acesta din urmă dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.
Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.
Anulare
Anularea se produce când:
– orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat
– avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor
– avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:
– Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dvs. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
– Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
Dacă zborul se anulează, aveți dreptul la rambursare, redirecționare sau revenire la locul de plecare, precum și dreptul la asistență și despăgubiri. Compania aeriană vă datorează despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Operatorul aerian are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
În cazul călătoriei cu trenul
În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei.
Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi:
– să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat).
Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau
– să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
– să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare)
– să beneficiaţi de cazare – dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte.
Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, aţi putea avea dreptul la despăgubiri după cum urmează:
– 25% din preţul biletului pentru întârzieri între 1 şi 2 ore
– 50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore.
Nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă:
– aţi fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul
Consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile? Trimiteţi o plângere companiei feroviare. Aceasta trebuie să vă răspundă în termen de o lună.
Sursa: europa.eu