Drulă taie și spânzură la Metrorex: Ministrul Transporturilor a luat o decizie dură împotriva sindicatului, motivându-și demersul prin faptul că managementul companiei trebuie să poată lua decizii fără presiunea angajaților.
Drulă taie și spânzură la Metrorex. Sindicatul companiei a primit o lovitură dură din partea ministrului.
În plus, Cătălin Drulă a numit un nou Consiliu de Administraţie provizoriu la Metrorex.
Drulă taie și spânzură. Decizie în premieră
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, anunţă că prima măsură recomandată de Corpul de Control în dosarul Metrorex a fost îndeplinită.
„Am anulat ordinul din 2014, care făcea obligatorie invitarea sindicatului la şedinţele consiliului de administraţie”, afirmă el.
Drulă adaugă că „situaţia în care a fost managementul de a lua decizii sub supraveghere nu se va mai întâmpla”.
„Sper ca acest moment să reprezinte începutul unei relaţii normale: sindicatele şi managementul nu trebuie să fie adversari, ci parteneri oneşti”, susţine el.
”Începutul unei relaţii normale între sindicat şi management”
„Prima măsură recomandată de Corpul de Control în dosarul Metrorex a fost îndeplinită. Am anulat ordinul din 2014, care făcea obligatorie invitarea sindicatului la şedinţele consiliului de administraţie.
După numirea unui consiliu de administraţie profesionist, ieri, astăzi facem încă un pas pentru a scoate managementul companiei din buzunarul sindicatului”, a afirmat Cătălin Drulă, vineri, într-o postare pe Facebook.
El a explicat că există două legi – 62/2011 şi 467/2006 – care obligă managementul să consulte şi să informeze sindicatele în situaţii bine definite.
„Companiile vor proceda întocmai şi vor avea un dialog social constructiv cu sindicatele. Dar situaţia în care a fost managementul de a lua decizii sub supraveghere nu se va mai întâmpla.
Sper ca acest moment să reprezinte începutul unei relaţii normale: sindicatele şi managementul nu trebuie să fie adversari, ci parteneri oneşti care să lucreze pentru binele companiei pe termen lung. Binele companiei asigură binele angajaţilor şi invers, la fel”, a conchis ministrul Transporturilor, potrivit news.ro.
Menținerea salariilor versus tăieri de personal
Nivelul crescut al salariilor la Metrorex poate fi menţinut doar este redus personalul, sporul de metrou de 20-40% este aplicat abuziv tuturor angajaţilor, firma sindicatului ocupă abuziv spaţiile comerciale şi le închiriază către terţi, iar toate spaţiile comerciale construite după 2010 nu au avizul ISU pentru că îngreunează accesul la hidranţi sau aglomerează căi de evacuare în caz de urgenţă, sunt nereguli care, potrivit ministrului Transporturilor Cătălin Drulă, au fost constatate de Corpul de Control al ministerului.
De asemenea, ministrul a anunţat că va sesiza Curtea de Conturi în legătură cu sporurile, dar şi numirea unui nou Consiliu de Administraţie.
Ministrul a anunţat că a semnat documentul joi, iar la începutul săptămânii viitoare, sinteza raportului de control va fi publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Ministrul a afirmat că lista de probleme, deficienţe şi abuzuri descoperită este lungă şi a prezentat câteva dintre acestea, comentându-le.
”Manipulare de cifre pentru creșterea salariilor”
„Negocierea dintre conducerea Metrorex şi sindicat privind creşterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut şi nu eram în situaţia de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă.
Cu toate acestea, consiliul de administraţie de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceştia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei.
În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în aşa fel încât creşterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri şi cheltuieli.
”Orice creştere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită”
Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creştere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită şi pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiţă pentru 2020 şi şi-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferenţa.
Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi şi/sau plăţi restante, nu poate acoperi în 2021 creşteri salariale de anul trecut”, a afirmat ministrul, care avertizează că, dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat.
Tot joi, Ministerul Transporturilor a numit un nou Consiliu de Administraţie provizoriu la Metrorex: Ştefan Paraschiv, fost preşedinte al CA Romaero, Mihnea Jida (avocat), Răzvan Andrei Terecoasă (absolvent de ASE), Adrian Gabriel Dumitru (director financiar la Chimcomplex) şi Mihaela Urzică (director de strategie la OMV Petrom), arată sursa citată.
Sursa foto: INQUAM Photos, Octav Ganea.