CITIŢI ŞI Unul dintre cei mai mari constructori români a intrat în insolvenţă

"Noi, dacă nu avem continuitate, lucrări, nu putem să mai susținem o firmă. Piața a căzut. Din 2012 până în prezent. Există o limită pe care nu o poți depăși. Noi am depășit-o, toți drumarii au depășit-o. Când depășești acea limită, apar problemele. Ne-au năpădit datoriile, impozitele", povestea Alexandru Horpos (foto) într-un interviu acordat în noiembrie anul trecut pentru Evenimentul Zilei.

Firma de construcţii a cerut declanşarea procedurii de reorganizare judiciară în 11 august, iar judecătorii Tribunalului Bucureşti au aprobat cererea în 24 august. La dosarul de insolvenţă al Straco au fost acceptaţi drept creditori firmele Antrepriza Construcţii Montaj Nr. 4, controaltă de Florian Walter (fost Buşcă), Sorel Prod Corn 2000, Stefimar Eurocons, Unicredit Leasing Corporation şi Amfora Plus Trans.

Pe parcursul anului trecut, firma fraţilor Alexandru şi Traian Horpos a înregistrat o cifră de afaceri în scădere cu 51% până la 68,3 mil. euro şi un profit de circa 134.000 euro. Datoriile companiei se ridică la 46,6 mil. euro, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice. Constructorul are 587 de angajaţi.

Explicând evoluţia fascinantă a afacerilor sale, Alexandru Horpos spunea anul trecut pentru revista Capital că Straco a intrat pe piaţa de reabilitare şi construire de drumuri în 2007, iar după numai cinci ani compania a ajuns la 2.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 198 mil. euro.

„În 2003, am avut curajul să renunţ la un post de director în cadrul Genesis International, preferând să plec pe un drum pe care puţini apucaseră să îl bătătorească la acea vreme. Familiarizarea mea cu domeniul construcţiilor a început încă de când eram student, când am început să lucrez alături de tatăl meu la Întreprinderea de Construcţii Edilitare şi Drumuri Bucureşti“, povestea Alexandru Horpos în 2014 pentru Capital.

Anul trecut, acţionarii Straco, Alexandru Horpos (34.6%) şi Traian Horpos (24,75%), au fost arestaţi la domiciliu într-un dosar de evaziune, spălare de bani şi delapidare. În acelaşi dosar a fost implicat şi Dan Beşciu, care controlează afacerile Euro Construct Trading 98.

Cu o lună înainte de a fi arestat, Alexandru Horpos spunea că: "Noi, drumarii, suntem ultimii care putem fi finanțați. CNADNR-ul nu plătește de ani de zile".

CITIŢI AICI interviul cu Alexandru Horpos

Constructorul a fost menţionat de procurori şi în Dosarul Chiliman. Anchetatorii susţin că Vlad Moisescu i-ar fi impus primarului Andrei Chiliman, aflat acum sub control judiciar, să lucreze cu Straco şi să îi atribuie lucrări de asfaltare a străzilor şi de anvelopare a blocurilor din Sectorul 1, în schimb primind de la reprezentanţii societăţii comisioane de 10-15%, cu o frecvenţă de trei-patru ori pe an.

Fraţii Horpos au ocupat locul 82 în ultima ediţie a Top 300 Cei mai bogaţi români, al revistei Capital, cu o avere estimată la 60-65 mil. euro.

Printre lucrările de infrastructură pe care compania le are în derulare se numără reabilitarea căii ferate Aţel-Micăsasa, într-o asociere cu firmele FCC, Alpine şi Azvi. Valoarea acestui contract, semnat în 2012, este de 747,5 mil. lei, iar lucrările sunt executate în proporţie de 64%. Compania a mai lucrat la varianta de ocolire a Deva-Orăştie şi la lotul doi al autostrăzii Orăştie-Sibiu.