daca primul a inceput anul fara norme de aplicare, iar ultimul a trebuit sa fie adoptat, din lipsa de timp, sub forma de ordonanta. Fata de legislatia de pana acum, regulile fiscale au fost in multe puncte modificate semnificativ si, lucru rar, de multe ori in favoarea contribuabilului. In viitor insa, nici o schimbare a Codului fiscal nu va putea fi facuta fara o notificare de minimum sase luni, cel mai mare merit pe care comunitatea de afaceri il poate atribui actului normativ fiind predictibilitatea. Numeroase articole continua insa sa fie contestate, si unele masuri puse sub semnul intrebarii. Cota unica de impunere a veniturilor a fost amanata pe termen nedefinit, oamenii de afaceri sunt nemultumiti de renuntarea la facilitatile acordate pentru reinvestirea profitului, de modul discriminatoriu in care se acorda alte facilitati sau de ambiguitatea cu care sunt definite evaziunea fiscala si leasingul financiar.

Codul fiscal se aplica fara norme la inceputul anului
Opt ordine ale ministrului finantelor au tinut timp de aproape doua saptamani loc de norme de aplicare pentru cele mai urgente aspecte din Codul fiscal.Codul fiscal si Codul de procedura fiscala au intrat concomitent in vigoare in prima zi a acestui an. Pentru primul insa, Guvernul nu a aproba la timp normele de aplicare, astfel incat aproape doua saptamani Codul fiscal a trebuit sa functioneze fara ele. Aspectele cele mai urgente au fost reglementate temporar prin opt ordine ale ministrului finantelor, Mihai Tanasescu. Pentru forma finala a normelor, discutiile s-au prelungit insa mai mult timp, anumite articole fiind contestate de camerele de comert straine. Propuneri de modificare a variantei eleborate de Finante au facut vinerea trecuta si marile companii internationale de consultanta, ai caror reprezentanti s-au intalnit in acest scop cu oficiali ai ministerului.Avocatul Gabriel Biris, partener asociat la compania Haarmann Hemmelrath, spune ca o intarziere a publicarii normelor de numai cateva zile, in prima luna a anului, nu are in principiu de ce sa creeze mari probleme contribuabililor. „Fara cele opt ordine ale ministrului finantelor insa, Codul nu s-ar fi putut aplica”, precizeaza Biris. Unul dintre cele opt acte normative stabileste noul barem de impunere a veniturilor din salarii. Acesta mentine cele cinci cote ale impozitului (18%, 23%, 28%, 34%, 40%), insa ridica nivelul transelor de venit la care sunt aplicate cu cateva sute de mii de lei. Un alt ordin stabileste activitatile independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit. Celelalte acte emise de ministrul finantelor au fost necesare pentru a se putea aplica mai multe prevederi nou introduse anul acesta prin Codul fiscal in domeniul TVA si in cel al accizelor, pana la aparitia normelor de aplicare.Cat timp intarzierea nu este prea mare, ingrijorarea nu ii atinge nici pe reprezentantii firmelor. „Mai mult de 80% din continutul normelor a fost deja clarificat. In ianuarie nu sunt foarte multe operatiuni de facut de catre o societate, astfel incat daca intarzierea nu va fi foarte mare, cele opt ordine ale ministrului sunt suficiente”, spune Cristian Parvan, secretar executiv al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). O problema inca nerezolvata este, potrivit afirmatiilor sale, modul in care se stabileste ce inseamna evaziune fiscala si contravenient fiscal. „Stablirea unei valori a prejudiciului dincolo de care sa spui ca este vorba de evaziune inseamna sa cazi in capcana. Trebuie gasita o formula prin care o astfel de incadrare sa se faca atunci cand din verificarea actelor rezulta clar intentia de prejudiciere a statului”, considera Parvan. Forma finala a normelor va fi elaborata, potrivit Ministerului Finantelor Publice, in timp util pentru a putea fi publicata in Monitorul Oficial pana pe data de 15 ianuarie.     

Penalitati mai putine in Codul de procedura fiscala
La 1 ianuarie, a intrat in vigoare si Codul de procedura fiscala, adoptat de Guvern sub forma de ordonanta. Acesta reglementeaza modul in care sunt administrate impozitele si taxele stabilite de Codul fiscal, fie ca este vorba despre declararea, stabilirea, verificarea si colectarea acestora, de inregistrarea fiscala sau de solutionarea contestatiilor impotriva actelor Fiscului.Sunt eliminate mai multe penalitati pentru neindeplinirea la termen a obligatiilor fiscale. Una dintre acestea este penalitatea de 10% calculata pentru nevirarea in termen de 30 de zile de la scadenta a obligatiilor datorate prin retinere la sursa. Dispar, de asemenea, penalitatile pentru intarzieri in depunerea declaratiilor fiscale fata de termenele legale prevazute. Se introduc, in schimb, amenzi contraventionale ce variaza intre 500.000 de lei si 15 milioane de lei in cazul persoanelor fizice si intre cinci milioane de lei si 100 milioane de lei in cazul agentilor economici. Daca din motive independente de vointa sa contribuabilul se afla in imposibilitatea de a scrie, organul fiscal va putea redacta declaratiile fiscale in locul sau.Organele fiscale nu vor avea dreptul de a recalcula taxele si impozitele unui contribuabil decat cu cel mult cinci ani in urma. Daca trece aceeasi perioada fara nici o masura, Fiscul pierde si dreptul de a stabili obligatiile fiscale neplatite de contribuabil. Termenul de prescriptie este mai mare – zece ani – in cazurile de evaziune fiscala sau atunci cand legea prevede in mod special altfel. Un contribuabil nemultumit de o decizie a Fiscului va putea face contestatie si o va putea retrage in teremen de 30 de zile fara a pierde dreptul de a depune o noua contestatie. Vor putea fi contestate si alte acte administrative fiscale decat cele prin care se stabilesc creante fiscale. Tot ca noutate, va exista posibilitatea introducerii in procedura de solutionare a contestatiilor din oficiu sau la cererea altor persoane decat contestatorul.Regulile devin mai flexibile pentru intarzierile la plata obligatiilor bugetare cauzate de sistemul invechit de decontare prin intermediul bancilor. Din momentul in care s-a emis ordinul de plata, banii trebuie sa ajunga la Trezorerie in maximum trei zile lucratoare, fata de cel mult 48 de ore acceptate pana acum. Acesta este, de altfel, intervalul de timp in care un transfer poate fi realizat in conditiile existentei actualului sistem de decontare pe hartie.Organul fiscal nu va mai avea intotdeauna la dispozitie, ca mijloace de proba, pentru a stabili starea de fapt reala intr-un caz, informatiile provenite de la rudele contribuabilului. Acestea vor putea refuza sa furnizeze informatii, situatia fiind valabila si pentru avocati, consultanti fiscali sau medici, categorii care pot invoca secretul profesional chiar si in fata Fiscului.Ca principiu aflat la baza Codului de procedura fiscala, economicul va prevala asupra juridicului. Astfel, vor fi impozitate toate veniturile si valorile patrimoniale ale unui contribuabil, chiar daca activitatile din care acestea provin nu indeplinesc cerintele legale.

Impozitul pe venit
· Se mentine sistemul impozitului pe venitul global, propunerea introducerii cotei unice fiind amanata pe termen inca neclar.
· Deductibilitati suplimentare nou introduse: pentru cheltuieli cu primele de asigurare a locuintei de domiciliu, asigurari private de sanatate, contributii la scheme de pensii ocupationale, in limita a cate 200 de euro pe an; cheltuieli cu reabilitarea termica a locuintei de domiciliu (maximum 15 milioane de lei); cotizatia de sindicat.
· La stabilirea impozitului pe venitul global se recunoaste deductibilitatea tuturor contributiilor de asigurari sociale: nu doar la functia de baza, ci si la celelalte locuri de munca.
· Veniturile obtinute in urma unei decizii judecatoresti se impun cu o cota de 20%, dupa ce se scad contributiile la asigurari sociale. Impozitul este final, nu se globalizeaza.r
r• Daca o persoana fizica rezidenta are, direct sau indirect, o participare mai mare la de 10% la o societate offshore, partea corespunzatoare din veniturile societatii va fi tratata ca fiind primita direct de catre persoana fizica rezidenta. Deductibilitatea impozitelor platite in tara respectiva de firma offshore este permisa doar cu documente care atesta plata acestora. rn
rn
rnImpozitul pe venitrn
rn• Sunt recunoscute ca deductibile noi cheltuieli: cheltuieli de transport si cazare efectuate de administratori si de prestatori de servicii potrivit clauzelor contractuale, sumele platite de angajatori pentru angajati la schemele de pensii ocupationale si pentru asigurarile private de sanatate, in limita a cate 200 de euro anual pentru fiecare angajat.rn
rn• O mai mare libertate in ceea ce priveste cheltuielile sociale. Acestea vor putea reprezenta 2% din fondul de salarii brut, fata de 1,5%.rn
rn• Cheltuielile cu amortizarea accelerata sunt deductibile pana la limita a 50% din valoarea de intrare a mijloacelor fixe. Reducerea impozitului pe profitul reinvestit nu este insa acceptata.rn
rn• Se recunoaste deductibilitatea unor provizioane in limita a 20% din valoarea creantelor neincasate mai vechi de 270 de zile.rn
rn• Se mentine reducerea impozitului pe profit cu 20% pentru firmele care creeaza noi locuri de munca si creste numarul angajatilor cu cel putin 10% fata de anul financiar precedent.rn
rn• In cazul microintreprinderilor, se mentine sistemul impunerii veniturilor cu 1,5%, insa este necesara existenta unui angajat.rn
rn
rnTVArn
rn• Se introduce cota redusa de TVA (9% fata de cota standard 19%) pentru medicamente si materiale sanitare de uz uman si veterinar si pentru cazarea in unitati hoteliere. Tot o cota de 9% se va aplica si pentru incasarile din taxele de intrare la muzee, targuri si expozitii, gradini zoologice si botanice, editarea, tiparirea si vanzarea de carti, proteze si produse ortopedice.rn
rn• Baza de impozitare pentru TVA va putea fi ajustata, daca firma nu incaseaza contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, datorita falimentului beneficiarului.rn
rn• Pentru bunurile achizitionate anterior inregistrarii ca platitor de TVA, va exista drept de deducere daca acestea sunt folosite pentru utilizarea de operatiuni taxabile.rn
rn• Firmele cu cifra de afaceri mai mica de 100.000 euro in anul precedent pot depune deconturile si pot plati TVA trimestrial, nu lunar.rn
rn• Nu se mai reporteaza taxa de plata la bugetul de stat prin decontul de TVA. Sumele pentru care contribuabilul solicita rambursarea TVA nu se mai reporteaza in decontul perioadei fiscale urmatoare. Decontul de TVA va reflecta numai taxa aferenta lunii sau trimestrului de raportare.rn
rn
rnaccizern
rn• De la 1 ianuarie 2004, produsele accizabile pot fi produse si comercializate numai in antrepozite fiscale. Intre antrepozite, produsele circula fara plata accizelor, momentul exigibilitatii fiind doar la eliberarea produselor catre consum.rn
rn• Dispar autorizatiile de comercializare, taxele de autorizare si licentele de marcare. De la 1 ianuarie exista autorizatie unica emisa de Ministerul Finantelor atat pentru producere, prelucrare, import, cat si pentru marcarea produselor accizabile.rn
rn• Accizele se separa in doua categorii: accizele armonizate, pentru produsele supuse obligatoriu acestui regim in UE (alcool si bauturi alcoolice, produse din tutun si uleiuri minerale) si alte accize stabilite la nivel national.rn
rn• Pentru vinurile linistite se stabileste cota zero de accize.rn
rn• Sunt scutite de accize produsele livrate in cadrul relatiilor diplomatice, catre organizatiile internationale, catre fortele armate ale NATO, precum si uleiurile minerale destinate navigatiei.