Ați auzit de Autobahn din Germania, dar cât de mult știți cu adevărat despre ea?
S-ar putea să aveți impresia că este un fel de „Vest sălbatic” al drumului, unde limitele de viteză nu există și mașinile nemțești, recunoscute pentru performanțele lor în toată lumea, circulă cu viteze incredibil de periculoase.
Sau poate credeați că este vorba doar o porțiune de autostradă, în care nu există limită de viteză. Complet greșit!
Cât de diferită este autostrada din Germania
Autobahn nu este o porțiune de autostradă, ci numele sistemului federal de autostrăzi. din Germania. La fel ca și Sistemul de autostrăzi interstatale din SUA, este o rețea de drumuri cu acces limitat, pe care vehiculele pot călători cu viteze mai mari, pentru a ajunge de la o destinație la alta.
Autobahn se află la 7.982 de mile de autostrada modernă. În ciuda dimensiunii geografice relativ mici a Germaniei, Autobahn este a patra cea mai mare rețea de autostrăzi din lume, fiind depășită de China, Statele Unite și Spania.
De ce nu există limită de viteză?
Acest lucru este doar parțial corect. Există limite de viteză pe Autobahn în zonele aglomerate din apropierea orașelor și pe vreme nefavorabilă.
De asemenea, există zone deschise, unde limita de viteză va fi de 81 de mile pe oră, pe baza istoricului accidentelor.
În schimb, pe anumite porțiuni de carosabil nu există limită de viteză.
Reglementările germane impun ca un vehicul să fie întotdeauna sub control, lăsând loc unor limite de „viteză rezonabilă” care sunt aplicate în alte state.
Acorduri secrete?
De câțiva ani, societatea germană polemizează tot mai aprins pe tema necesității impunerii unor restricții generale de viteză pe întreaga rețea de autostrăzi, mulți considerând că titlul de „singura țară din lume în care există autostrăzi fără limită de viteză” deținut de Germania este un detaliu mai puțin important decât asigurarea unor condiții optime de trafic.
Pe de altă parte, se pare că sistemul se bazează pe un fel de acord tacit între producătorii auto din Germania, conform căruia mașinile trebuie produse cu o viteză maximă de aproximativ 155 mph.
Există modele de gamă superioară disponibile care pot atinge viteze de 190 mph sau mai mult dacă ești dispus să plătești suficient.
Lobby împotriva limitării vitezei
ADAC (Automobil Clubul German) se îndoiește că restricțiile de viteză sunt relevante din perspectiva protecției climei.
“Efectul este limitat”, afirmă Ulrich Klaus Becker, vicepreședintele clubului.
El este de părere că pentru reducerea poluării ar fi mult mai utilă fluidizarea traficului, ceea ce ar diminua numărului accidentelor și al ambuteiajelor.
Limitarea vitezei nu previne nici accidentele, spune oficialul ADAC, făcând trimitere la statisticile din țările vecine care au restricționat viteza.
Deloc surprinzător, Asociația Industriei de Automobile (VDA) – un grup puternic al producătorilor de autoturisme din Germania – este împotriva limitării vitezei.
VDA afirmă că “există alte măsuri mai eficiente pentru protecția climei decât o limită generală de viteză pe autostrăzi”. O pârghie importantă este digitalizarea traficului rutier. „Prin conectarea vehiculelor între ele și cu infrastructura poate fi evitată congestionarea traficului”.
În plus, adversarii limitei de viteză susțin că autostrada nu este la fel de periculoasă precum susțin unii comentatori. Potrivit datelor Autorității Federale pentru Infrastructură Rutieră, în anul 2017, autovehiculele au parcurs aproximativ o treime din rutele lor pe autostrăzi.
Fiecare al optulea deces produs în trafic (12,9%) a avut loc pe autostradă. De asemenea, jumătate din victime au murit pentru că au fost încălcate regulile de circulație, nu pentru că secțiunea respectivă de autostradă nu avea limită de viteză.