O șosea de mare viteză aşteptată cu sufletul la gură de şoferii din România se inaugurează peste numai câteva zile. Nu vorbim despre un drum extrem de lung. Are doar 19 km, însă este o parte vitală a proiectului-gigant Via Carpatia, ce va străbate Europa.
Se dă drumul circulaţiei pe Drumul Expres 16
Autoritățile anunță că Drumul Expres 16, șoseaua care va face legătură între Oradea şi Autostrada A3, va fi deschis traficului săptămâna viitoare.
Acest drum face parte din Via Carpatia, o arteră de mare viteză ce conectează nordul și sudul Europei. Proiectul este parte din angajamentul asumat în cadrul Inițiativei celor 3 Mări, la care România s-a alăturat.
Drumul de legătură între Oradea și Autostrada A3 se întinde pe o lungime de peste 19 kilometri. Profilul de drum expres nu este pe toată lungimea șoselei de mare viteză, ci numai pe 16 kilometri.
Proiectul a debutat în anul 2016. A reprezentat o premieră în România, fiind un protocol de colaborare între Primăria Oradea și CNAIR.
Deși au fost aduse modificări semnificative proiectului, acest drum a fost finalizat la timp. Acesta va permite un transfer direct de trafic de pe centura Oradea către rețeaua de autostrăzi din Ungaria și către viitoarea autostradă către Cluj-Napoca.
Via Carpatia, proiect asumat de România în cadrul Iniţiativei celor 3 Mări
Via Carpatia este unul dintre proiectele majore asumate în cadrul platformei Iniţiativa celor 3 Mări, la care România a aderat. Această autostradă începe în Lituania, de la Marea Nordului, și se întinde până în Grecia, la Marea Egee.
Pe viitor, va fi conectată și la Marea Neagră, prin intermediul Autostrăzii A1, însă finalizarea lucrărilor pe Valea Oltului este necesară înainte să se poată realiza acest lucru.
Inițiativa celor 3 Mări mai implică şi realizarea altor proiecte gigant:
- cale ferată de peste 2.000 de km între Gdansk, Polonia, și Constanța,
- un proiect de reabilitare a cursului Dunării,
- gazoductul BRUA, care va asigura accesul la noi surse de gaze naturale.
„Acest tronson e parte din acest drum rutier de mare viteză pe care ni l-am asumat. De fapt, aici este și un mix între un drum național și un drum expres”, spunea premierul Marcel Ciolacu despre Drumul Expres 16.
„Deschiderea acestui tronson va descongestiona circulația în zona metropolitană, va reduce numărul de accidente și va face ca Oradea să fie legată direct cu Europa”, a adăugat şi Ilie Bolojan, preşedintele CJ Bihor.
„La ce am văzut aici, cred că se poate să dăm drumul pe 28 martie, joia viitoare.
Vreau să felicit Strabagul pentru ce a făcut și la sfârșitul anului trecut pe Chețani – Câmpia Turzii, felicitări, au terminat cu luni bune înainte de termenul contractual”, a precizat şi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, venit în vizită pe şantier vineri, 22 martie.
Drumul Expres 16 va colecta traficul spre ieșirea și intrarea din/în țară pe DN1 Cluj – Oradea, dar și de pe DN 76 Deva – Oradea și DN 79 Arad – Oradea.
Șoseaua de mare viteză va fi conectată cu Inelul Rutier Metropolitan, ceea ce va contribui la fluidizarea traficului și la reducerea numărului de vehicule care tranzitează actuala centură a municipiului Oradea.