Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a anunțat că bucata lipsă din Autostrada A1 (București-Sibiu-Nădlac) va fi gata până în 2026 și nu va pierde finanțarea PNRR.
Bucata lipsă din Autostrada A1, gata până în 2026
Între Sibiu și Nădlac există o porțiune nefinalizată din Autostrada A1 de 9 km. Astfel, călătorind spre vest, la Holdea, în județul Hunedoara, se părăsește A1 și se revine la Margina, în județul Timiș.
Se parcurge un drum național de aproximativ 14 km pe DN 68 A, care a fost recent reasfaltat în această vară.
“Acei 14 kilometri creează o problemă pentru fiecare participant la trafic, un disconfort maxim. Ce pot să vă spun este că deja au fost demarate lucrările de execuție pe acest tronson și acolo avem parte de tuneluri. Suntem într-o fază foarte avansată cu proiectul tehnic. A doua parte a autorizației de construcție urmează a fi emisă pentru demararea efectivă a tunelurilor, a lucrărilor pe tuneluri”, a declarat Cristian Pistol pentru Gândul.
Proiectul, în valoare de 1,8 miliarde lei, a fost atribuit prin licitație asocierii UMB – Tehnostrade – SA&PE Construct – Euro-Asfalt și include două ecoducte, cunoscute sub numele de tunelurile urșilor, având o lungime totală de peste doi kilometri.
“Constructorul este deja mobilizat. Acolo au început lucrările și sunt convins că, până în 2026, așa cum avem prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență, și această secțiune va fi finalizată”, a conchis șeful CNAIR.
Cele două tuneluri au fost cerute de mai multe organizații de mediu
În anul 2017, contractul pentru execuția tronsonului de aproximativ 10 kilometri la limita județelor Hunedoara și Timiș a fost reziliat. Cele două tuneluri au fost solicitate de mai multe organizații de mediu, care, într-un memorandum adresat Comisiei Europene, argumentau că aceste ecoducte ar facilita traversarea autostrăzii de către carnivorele mari din zona Munților Apuseni, Defileul Mureșului și Munții Poiana Ruscă.
În anul 2022, CNAIR a atribuit contractul, în valoare de 1,8 miliarde lei fără TVA, pentru proiectarea și construcția sectorului de autostradă cu tuneluri asocierii Spedition UMB – Tehnostrade – SA&PE Construct – Euro-Asfalt.
Când vom putea circula pe autostrada de la Borș la Târgu Mureș
Tot pentru Gândul, Cristian Pistol a declarat că abia peste șase ani vom putea circula pe întreaga autostradă de la Borș la Târgu Mureș. El a subliniat că lucrarea cea mai dificilă de pe Autostrada Transilvania, care include lotul cu Tunelul Meseș și sectoarele Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, nu are în prezent un constructor desemnat. Astfel, este posibil ca întregul traseu de 270 de kilometri de la Borș la Târgu Mureș să fie finalizat abia în anul 2030.
În prezent, sectorul Târgu Mureș – Brașov a fost abandonat de autoritățile române. Pentru lotul care include Tunelul Meseș și sectoarele Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, au fost depuse oferte de către șapte companii, iar acum urmează desemnarea câștigătorului. Mai multe puteți citi aici.