Zilnic, zeci de mii de șoferi sunt blocați în coloană pe drumul care duce spre Moldova, traversând localitatea Voluntari, din cauza soluției implementate de Primăria Capitalei. În toamna anului trecut, fără să existe un studiu de trafic care să justifice montarea gardurilor pe linia tramvaiului 21, conducerea Primăriei Capitalei a decis montarea unor panouri, de-a lungul liniei de tramvai. În mare grabă, în noiembrie-decembrie 2017, de la capătul tramvaiului 21, în apropiere de pasajul Colentina, până la intersecția cu Bulevardul Carol, s-au montat garduri care delimitează linia tramvaiului.

Astăzi, după șase luni de la finalizarea lucrărilor, o mare parte din aceste separatoare sunt ruginite și nu prezintă siguranță pentru șoferi. Dacă tot s-au montat gardurile în aproximativ 30 de zile, Primăria Capitalei a avut grijă ca toată procedura, achiziție și montaj să fie atribuită în mod direct.

Mai exact, pentru delimitarea amprizei liniei de tramvai 21 față de traficul auto, firma Tehnomontaj s-a ocupat de montarea acestor panouri, între B-dul Carol și Str.D-na Ghica. Valoarea totală a acestor lucrări a fost de 412.000 lei, fără TVA. Restul panourilor, între Str. D-na Gica- Helitube, capătul tramvaiului 21, au fost montate de asocierea Strabag-Straco, cu 472.387 lei. Surprinzător, Tehnomotaj a câștigat un contract pentru lucrări panouri separatoare metalice, iar Strabag-Straco încheiat un contract pentru lucrări de instalare garduri. Tehnomontaj a avut un contract ferm în valoare de 412.000 lei, fără TVA, iar Strabag-Straco a avut 4.199 m de lucrări de instalare garduri la prețul de 112,5 lei/ml.

Aceste două contracte s-au parafat în baza legii 98/2016, art 7, alin. 5, unde este menționat că “autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 441.730 lei”. Primăria Capitalei a avut grijă să se încadreze în limita a 100.000 euro pentru aceste două contracte încredințate în mod direct.

 

Gardurile montate pe alinimentul tramvaiului 21 au costat circa 24,4 euro/mp. Am cerut unei firme care dezvoltă și fabrică produse din metal o ofertă pentru un panou-gard, conform descrierii celor montate de-a lungul tramvaiului 21. Costul unui astfel de panou plus transport și montaj ajunge la circa 56 euro/ml. Probabil, diferența de bani a fost suportată de asocierea Strabag-Straco, aceleași firme care au asfaltat Șoseaua Colentina, exact la sfârșitul anului trecut.


A ruginit gardul cumpărat pe banii bucureștenilor

 

După ce s-au cheltuit aproximativ 200.000 euro, bani din buzunarele bucureștenilor, gardul a început să ruginească. Astăzi, o mare parte din panourile care delimitează linia tramvaiului 21 sunt ruginite. Conform unui raport aprobat de Consiliul General al Municipiului București în toamna anului trecut, “panourile ar fi trebuit să fie protejate anticoroziv prin grunduire și vopsire”. Am parcurs traseul tramvaiului 21 pentru a constata dacă s-au vopsit panourile ruginite. Coada de mașini începe din Voluntari, șoferii stau bară la bară cel puțin 35-40 min până la Piața Obor. În prezent, pe o porțiune de aproximativ 200 m s-au vopsit panourile, tot de către Strabag-Straco. Doar în apropierea Pieței Obor, aceste panouri montate pe alinimentul tramvaiului 21 nu sunt ruginite.

 

Primăria Capitalei ascunde rugina sub preș

Am cerut, primarului general al Capitalei, Garbriela Firea, în luna martie și aprilie, să ne spună dacă există un studiu de trafic care să justifice montarea gardurilor pe linia 21. Chiar dacă gardurile ruginite s-au cumpărat și montat din banii bucureștenilor, nici astăzi nu am fost informați oficial cât a costat achiziţia gardurilor pe linia 21, cât a costat instalarea gardurilor, cine s-a ocupat de achiziţia și instalarea acestor panouri și care a fost procedura de achiziţie, dacă contractele de achizitie și montaj au fost atribuite prin încredinţare directă. Mai mult, conducerea Primăriei Capitalei refuză să ne spună câte firme au depus oferte pentru instalarea gardurilor pe linia 21, care este garanţia acestora și dacă vor exista și alte linii de tramvai unde se vor instala garduri.

Cea mai mare problemă este că acest proiect, de a se monta separatoare care delimitează liniile de tramvai de partea carosabilă, continuă la o scară mult mai mare, ceea ce înseamnă un impact catastrofal asupra traficului din București.