Pentru modernizarea infrastructurii autohtone precum şi a serviciilor de transport, Uniunea Europeană va aloca României până în 2013 fonduri în valoare totală de 4,5 miliarde de euro. Banii vor putea fi accesaţi prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune. Unde depui proiectul şi de unde iei banii? • Selectarea, aprobarea şi auditarea proiectelor ce vizează modernizarea sistemului de transport din România vor fi efectuate de către rep
Pentru modernizarea infrastructurii autohtone precum şi a serviciilor de transport, Uniunea Europeană va aloca României până în 2013 fonduri în valoare totală de 4,5 miliarde de euro. Banii vor putea fi accesaţi prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune.
Unde depui proiectul şi de unde iei banii?
• Selectarea, aprobarea şi auditarea proiectelor ce vizează modernizarea sistemului de transport din România vor fi efectuate de către reprezentanţii Direcţiei Generale Relaţii Financiare Externe (DGRFE) din cadrul Ministerului Transporturilor, care are şi rolul de autoritate de management.
• În schimb, instituţia responsabilă cu plăţile către beneficiari va fi Autoritatea de Certificare şi Plăţi din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Cum se alocă fondurile pe axele prioritare?
AXA I „Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare ale Reţelei Trans – Europene de Transport în scopul dezvoltării unui sistem durabil de transport şi integrării acestuia în reţelele de transport ale UE“ – 3,2 miliarde de euro
AXA II „Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara
axelor prioritare, în scopul dezvoltării unui sistem naţional durabil de transport“ – 864 milioane de euro.
AXA III „Modernizarea materialului rulant de cale ferată dedicat călătorilor pentru
reţelele de cale ferată naţională“ – 128 milioane de euro.
AXA IV „Modernizarea sectorului de transport în scopul îmbunătăţirii protecţiei mediului,
a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor“ – 245 milioane de euro.
Ce proiecte se finanţează?
Fondurile nerambursabile europene pentru modernizarea infrastucturii vor fi acordate pentru următoarele tipuri de investiţii:
• construcţia de autostrăzi. În anexa la programul operaţional sunt notate ca proiecte majoritare construcţia autostrăzilor Nădlac-Arad, Cernavodă-Constanţa, Arad-Timişoara, Orăştie-Sibiu, Sibiu-Piteşti, Lugoj-Deva;
• modernizarea şi dezvoltarea porturilor maritime şi fluviale, în vederea creşterii eficienţei şi a gradului de atracţie pentru utilizatori şi a intensificării traficului pentru acest mod de transport;
• modernizarea drumurilor naţionale. Ca proiecte majore sunt prioritare reamenajarea arterelor Săbăoani-Siret, Timişoara-Cenad, Alexandria-Craiova;
• reabilitare gări;
• extindere sau modernizare diguri;
• lucrări pentru siguranţa traficului în jurul satelor liniare;
• modernizare poduri, precum şi tuneluri de cale ferată;
• introducerea şi utilizarea de trenuri noi, moderne, la standarde europene pentru pasagerii căilor ferate.
Cine poate obţine fonduri nerambursabile?
• Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) Compania Naţională de Căi Ferate
• Societatea Naţională CFR Călători
• Agenţia MTCT
• Administraţii portuare şi aeroportuare
• Operatori privaţi inter-modali
Cum se face selecţia proiectelor?
• După finalizarea dosarului pentru accesarea fondurilor nerambursabile, acesta este transmis spre evaluare şi selecţie autorităţii de management pentru programul operaţional ce vizează transporturile.
• După verificarea formală a propunerilor de proiecte, se trece la analiza multi-criterială. Se are în vedere relevanţa strategică a proiectului, maturitatea şi calitatea proiectului, precum şi eficienţa proiectului (cost-beneficiu etc.).
• Pe baza criteriilor de selecţie şi a ponderii acestora în total, se va acorda un punctaj, iar proiectele care depăşesc un anumit barem vor fi declarate eligibile.
• După selecţia proiectului, autoritatea de management şi beneficiarul vor semna un contract de finanţare. Acesta va reprezenta baza pentru monitorizarea, auditarea şi managementul financiar al proiectului. După semnarea contractului, implementarea proiectului se află în responsabilitatea solicitantului.
• Beneficiarul va primi o pre-finanţare ce va putea fi folosită ca avans, după semnarea contractelor de execuţie a lucrărilor. Acesta va scoate la licitaţie execuţia lucrărilor prevăzute în proiect. Ca regulă generală, contractele de bunuri, servicii şi lucrări sunt atribuite potrivit normelor naţionale privind achiziţiile publice şi se bazează pe proceduri de licitaţie competitivă.
• Plata efectivă se va realiza direct între Ministerul Finanţelor Publice – prin Autoritatea de Plată – şi beneficiarul final.
NOTĂ: Cele menţionate mai sus sunt aplicabile proiectelor cu o valoare mai mică de 50 milioane euro. Proiectele majore, a căror valoare depăşeşte 50 milioane euro, sunt negociate/selectate de Comisia Europeană.