De zeci de ani, cei care proiecteaza drumurile au cerut ca posesorii de masini sa plateasca direct folosirea drumurilor. Dupa parerea expertilor, aceasta este singura solutie pentru civilizarea oraselor si restrangerea cresterii traficului urban. Politicienii s-au facut ca nu aud, temandu-se ca taxand ceva ce inainte fusese gratuit este o cale sigura de sinucidere electorala. Dar initiativa Londrei arata ca momentul in care va deveni general acceptat ca taxarea drumurilor este cel mai eficient mod de a restrange traficul este mai aproape decat realizeaza cei mai multi soferi.
Sistemul este bazat pe un inel format din 200 de camere video, conectate la computere performante, care vor scana numerele de inregistrare a celor 250.000 de masini care intra zilnic in centru. Aceasta informatie va fi comparata cu baza nationala de date a vehiculelor inregistrate. soferii care circula intre ora sapte dimineata si 6.30 dupa masa in zona centrala de opt mile patrate vor trebui sa plateasca cinci lire (opt dolari) direct din salariul personal, prin telefon sau prin Internet. In afara de categoriile exceptate, ca soferii de taxiuri sau asistentele medicale in exercitiul functiunii, toti ceilalti care nu vor plati pana la miezul noptii al zilei in care au fost inregistrati vor plati o amenda de 80 de lire.
Primarul Londrei, Ken Livingstone, si-a pus in joc reputatia politica pentru succesul acestui sistem. Daca acesta va functiona, orasele din lumea intreaga se vor grabi sa-l copieze. Daca nu, el va fi ridiculizat si nu va mai fi ales, cand va candida din nou in 2004. Dar cum va fi judecat acest succes? Primarul declara ca taxarea aglomeratiei va aduce un venit anual net de 130 de milioane de lire, va reduce traficul in centrul Londrei cu 15% si va reduce intarzierile din trafic cu aproximativ un sfert. E greu de crezut ca aceste tinte ambitioase vor fi atinse.
Pentru inceput, nivelul scazut al taxelor stabilite tine mai mult de politica decat de planificarea traficului. Impactul sau, modest in comparatie cu pretul deja ridicat al unei ore de parcare in zona (patru lire), poate fi cel putin anticipat. Specialistii in transporturi cred ca ar trebui marit cu cel putin 50% pentru a fi eficient. De asemenea, complexitatea sistemului, cu siguranta, va pune probleme de circulatie, in special cresterea traficului pe strazile din jurul zonei taxate. si sistemul de transport subteran londonez, deja supraincarcat, va suferi din cauza supraaglomerarii. Pe termen lung, zona taxata, care acopera numai parti din City si West End, va trebui sa fie extinsa pentru a acoperi o zona mult mai larga, posibil pana la soseaua de centura M25.
In ciuda socului politic inevitabil pe termen scurt, cei mai multi experti in transporturi sunt putin optimisti privind imbunatatirea sistemului de transport haotic al orasului cu ajutorul acestui sistem. Perspectivele politice ale primarului, despre care chiar si dusmanii accepta ca nu este inclinat sa numere voturile, arata bine. soferii care conduc in centrul Londrei in timpul zilei sunt o mica parte din milioanele de englezi care merg pe strazi sau folosesc mijloacele de transport in comun ca sa ajunga la serviciu.
Dorinta Londrei de a face acest pas a mutat taxarea aglomeratiei din domeniul proiectantilor de drumuri in domeniul politicii majore. Totusi solutia tehnologica adoptata – camere de recunoastere a placutelor de inmatriculare – a fost deja depasita de sisteme moderne de radio cu microunde, care permit masinilor sa comunice cu unitatile de taxare a drumurilor.
In Trondheim, Oslo si Bergen din Norvegia functioneaza de peste zece ani sistemul de taxe pe liniile de centura in jurul oraselor, folosind sisteme electronice montate la bordul masinii. Sistemul electronic de plata de la Singapore, care a intrat in functiune in 1998, foloseste carduri de numerar care permit ca taxa sa fie calculata automat. Autostrada numarul 15, chiar in afara orasului San Diego din Statele Unite, are o banda expresa speciala rezervata soferilor care platesc o taxa variabila functie de aglomeratie. Exista anunturi pe sosea care afiseaza cuantumul taxei in curs, pornind de la 50 de centi pana la opt dolari. soferii pot opta sa mearga pe aceasta banda speciala sau sa plateasca taxa, functie de cat de bogati sau de grabiti sunt.
Noua generatie tehnologica va folosi sateliti de pozitionare globala (GPS) pentru a stabili pozitia vehiculelor, oriunde ar fi ele. Acestea vor permite folosirea unor sisteme sofisticate de taxare, care vor fixa taxe variabile in functie de timp, locatie sau grad de aglomeratie. De asemenea, va rezolva si devierile, inevitabile daca unele drumuri sunt taxate si altele nu. Atat Anglia, cat si Germania au anuntat ca vor instala, in urmatorii patru ani, receptoare de satelit pe masinile de transport, astfel ca acestea vor putea fi taxate functie de distanta pe care o parcurg.
Urmatoarea etapa, posibil in mai putin de zece ani, va fi sa se foloseasca satelitii pentru a taxa masinile. Multe din magazinele de prezentare ale masinilor cu preturi medii ofera deja soferilor un receptor GPS echipat cu harti digitale, considerat standard. Dotarea masinilor cu un contor la bord, care va calcula automat taxele pe baza informatiilor furnizate prin satelit, functie de pozitia masinii, ar fi relativ ieftina, nu mai mult de 50 de lire.
Noua lume in care se plateste in aceeasi masura in care se circula nu este prea departe. Pentru cei care vor circula in mediul rural, costul va fi mai scazut. Dar pentru soferii care isi petrec mai mult timp in orasele aglomerate, acest lucru va deveni mult mai scump.