Premierul Călin Popescu Tăriceanu a mai pus o mână de paie pe focul criticilor la adresa Tarom. El afirmă că operatorul face dovada faptului că o întreprindere de stat lucrează mai prost decât o firmă privată şi de aceea trebuie să se asocieze cu cineva. Este aceasta o soluţie?

„Cred că domnul Tăriceanu face prea mult zgomot pentru nimic. Reacţiile sale nu sunt rezonabile“, declară, în replică, pentru Capital, un oficial al Tarom, sub rezerva anonimatului. „E adevărat că trebuie să fim profitabili, dar acest lucru nu înseamnă neapărat asocierea cu o firmă privată. Oricum, nu de noi ţine acest lucru, mai degrabă Ministerul Transporturilor trebuie să reacţioneze la afirmaţiile premierului“, spun reprezentanţii companiei.

Totuşi, compania aeriană de stat a înregistrat profit în ultimul an, peste două milioane de dolari (circa 1,6 milioane de euro), cu 12,5% mai mult decât în 2005. Iar pentru acest an, se previzionează un profit de aproape opt milioane de dolari şi venituri de peste 300 de milioane. Atunci, de ce e nemulţumit acţionarul majoritar? În comparaţie cu Tarom, LOT – liniile aeriene poloneze – au avut anul trecut un profit net de două milioane de dolari la o cifră de afaceri de un miliard de dolari. CSA, operatorul ceh a înregistrat o cifră de afaceri tot de un miliard de dolari şi pierderi nete de 6,3 milioane de dolari.

Să fie, deci, asocierea cu o firmă privată soluţia ideală pentru o eventuală optimizare a activităţii? Contactaţi de Capital, oficiali ai Austrian Airlines şi AirFrance – KLM au declarat că nu există un interes din partea acestor companii pentru a cumpăra o parte din acţiunile operatorului autohton. „Tarom se poate ridica prin mai multe feluri. Nu trebuie neapărat să se se asocieze cu o firmă privată. Se poate privatiza, poate recurge la o majorare de capital social, poate fi vândut către un investitor strategic sau se poate lista la bursă“, declară, pentru Capital, Ludovic Orban, ministrul Transporturilor. Săptămâna viitoare, conducerea Tarom trebuie să-i prezinte ministrului un plan de acţiune privind salvarea companiei, iar ministrul a recomandat restructurarea personalului Tarom, care are un număr mult prea mare de angajaţi.

Avem o companie, ce facem cu ea?

Tarom are aproximativ 2.000 de angajaţi, iar în urmă cu câţiva ani, plătea 2.350 de persoane. În ultima perioadă, numărul angajaţilor a scăzut, dar având în vedere faptul că două noi aeronave vor intra în posesia companiei până la sfârşitul acestui an, reprezentanţii operatorului nu întrevăd oportunitatea unei reduceri de personal.

Tarom deţine în prezent 20 de aeronave şi îşi propune să achiziţioneze în acest an încă două noi Airbus 318-100, în urma unor investiţii de peste 100 de milioane de euro. În curând se vor întoarce în hangarele Tarom şi cele două avioane trimise la revizie în Franţa, la începutul acestui an.

Ludovic Orban este însă de părere că o parte din avioanele deţinute de Tarom trebuie schimbate, „pentru a fi în concordanţă cu planurile de dezvoltare ale companiei“. Acesta a mai menţionat necesitatea introducerii unor noi curse, către destinaţii rentabile, pentru ca pe fondul liberei circulaţii a persoanelor Tarom să profite de traficul aerian în creştere şi să-şi gestioneze eficient cursele, eventual să reintroducă zborurile transatlantice. „Trebuie să mărim numărul curselor, să creştem numărul avioanelor şi să ne afiliem unei alianţe, cel mai probabil Sky Team“(din care face parte şi Air France-KLM n.r.), spune Orban.

De curând, Tarom a introdus noi zboruri, cu plecare din Bacău către Roma şi Torino. „Mai mult, există posibilitatea, în urma unor analize de piaţă pe care le-am făcut, să introducem anul acesta noi curse, cu plecare atât din Bucureşti, cât şi din ţară, cu destinaţia Spania şi Italia“, spune Mădălin Tudor, director de comunicare al Tarom. Compania are anul acesta cel mai mare grad de ocupare din ultimii patru ani, iar numărul de pasageri a crescut cu 20%. Chiar şi aşa, ministrul Transporturilor încheie afirmând că „Tarom trebuie pus pe picioare şi trebuie să funcţioneze din raţionamente economice“. 

54-4565-18_orban_l.jpgAvem de unde alege
«Tarom se poate ridica prin mai multe feluri. Nu trebuie neapărat să se asocieze cu o firmă privată. Se poate privatiza, poate recurge la o majorare de capital social, poate fi vândut către un investitor strategic sau se poate lista la bursă.»
Ludovic Orban, ministrul Transporturilor

 

Competitori zonali

54-4567-18_lot.jpgNumăr de angajaţi: 3.250
Cifră de afaceri în 2006: un miliard de dolari
Profit net în 2006: 2 milioane de dolari
Număr aeronave: 53

54-4566-18_czech_airlines.jpgNumăr de angajaţi: 5.442
Cifră de afaceri în 2006: un miliard de dolari
Pierderi în 2006: 6,3 milioane de dolari
Număr aeronave: 50

54-4568-18_tarom.jpgNumăr de angajaţi: 2.000
Cifră de afaceri în 2006: 290 de milioane de dolari
Profit brut în 2006: 2,3 milioane de dolari
Număr aeronave: 20