Duelul giganţilor recrutării online se mută pe piaţa românească

Supremaţia eJobs şi BestJobs pe piaţa recrutării online este, în premieră, ameninţată. Din toamnă, CareerBuilder, unul dintre cele mai mari site-uri de joburi din lume, intră în Romånia. „EJobs va rămåne mult timp de acum înainte pe primul loc în recrutarea online din Romånia“, declară, cu diplomaţie, Lampros Latsaras, country-managerul grec al CareerBuilder Romånia. Totuşi, misiunea lui este să reuşească să clatine, pe viitor, această d

Supremaţia eJobs şi BestJobs pe piaţa recrutării online este, în premieră, ameninţată. Din toamnă, CareerBuilder, unul dintre cele mai mari site-uri de joburi din lume, intră în Romånia.

„EJobs va rămåne mult timp de acum înainte pe primul loc în recrutarea online din Romånia“, declară, cu diplomaţie, Lampros Latsaras, country-managerul grec al CareerBuilder Romånia. Totuşi, misiunea lui este să reuşească să clatine, pe viitor, această dominaţie. „Ştim unde suntem în alte ţări – pe prima poziţie – , şi ştim ce suntem în Romånia – zero –, dar asta doar pentru scurt timp“. Potrivit lui Latsaris, site-ul careerbuilder.com.ro reprezintă ultima piesă în procesul de extindere a companiei în Europa. „Deocamdată, suntem în perioada de teste, lansarea oficială urmånd să aibă loc în această toamnă“.

Alegerea Romåniei ca destinaţie pentru deschiderea unei reprezentanţe a fost justificată, în primul rånd, de creşterea rapidă a numărului de utilizatori de internet. „Chiar dacă, în Grecia, de exemplu, rata de penetrare a internetului este relativ mare în zonele rurale, în Romånia ne-a atras procentul de utilizatori din oraşe. 64% dint locuitorii Bucureştiului au acces la internet, dublu faţă de cei din Atena“. Un alt atu al Romåniei a fost reprezentat de numărul mare de specialişti în IT.

Monster, un rival regăsit şi în Romånia

De remarcat că liderul pieţei autohtone, eJobs, este partenerul exclusiv în Romånia al Monster, principalul concurent la nivel global al CareerBuilder. Cu toate acestea, declară Liviu Dumitraşcu, managerul general al eJobs, „vom fi deschişi întotdeauna la un parteneriat cu CareerBuilder, vom colabora cu ei şi, cu siguranţă, în viitor formele de parteneriat între noi pot evolua“. Constantin Ferşeta, directorul de marketing al Neogen, grup din care face parte BestJobs, este însă mai rezervat în declaraţii. „Creşterea concurenţei pe piaţă este benefică pentru toţi jucătorii mari“, spune el cu diplomaţie. De altfel, potrivit lui Lampros Latsaras, superiorii săi s-au întålnit, anterior venirii CareerBuilder în Romånia, cu şefii celor două site-uri, pe care îi admiră pentru că „au reuşit să-i facă pe oameni ca, atunci cånd sunt în căutarea unei slujbe, să se gåndească automat la eJobs şi BestJobs“.

Preţurile din Romånia, de patru ori mai mici decåt în Grecia

În aceste condiţii, ce atuuri are CareerBuilder pe piaţa recrutării online? În primul rånd, candidatul va putea alege între companii din întreaga lume, nu numai de pe piaţa autohtonă. Apoi, „un mare avantaj pentru noi, în momentul de faţă, cred că este nivelul tehnologic, superior site-urilor autohtone“, explică Latsaras. De asemenea, cred specialiştii de peste Ocean, ceea ce a făcut diferenţa între CareerBuilder şi Monster s-ar putea confirma şi în competiţia cu eJobs şi BestJobs: interfaţa „user-friendly“ şi pachetele foarte atractive pentru companii. Pe de altă parte, nu este exclus ca venirea sa aici să determine o majorare a tarifelor practicate de site-urile de recrutare, printre cele mai scăzute din Europa în momentul de faţă. Astfel, dacă preţul unui anunţ simplu la eJobs este de 49 de euro, iar la BestJobs, de 28 de euro, fără TVA, în Spania, pentru acelaşi tip de anunţ, o companie ar trebui să plătească 90 de euro, în Grecia – 190 de euro, iar în Statele Unite şi Marea Britanie – în jur de 300 de euro.

Investiţia gigantului american rămåne confidenţială. Avånd în vedere însă echipa relativ redusă („zece oameni, aflaţi momentan la training în Grecia“) şi faptul că site-ul va fi administrat, în principal, din afara ţării, este de presupus că venirea în Romånia nu a reprezentat un efort financiar consistent.

TOP JUCATORI

eJOBS

• 3,05 milioane de vizitatori lunar (sursa: Studiul de Audienţă şi Trafic Internet- SATI)
• Venituri estimate pentru 2007: 2,4 milioane de euro, marjă de profit de 50-60%
• Fondat în 1999. Proprietari: Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar (cåte 35 %), fondul de investiţii Tiger Global Management (30%)

Bestjobs

• 6,1 milioane de vizitatori lunar (sursa: SATI). Circa jumătate dintre aceştia provin de pe bestjobs.ro
• Anul trecut, a înregistrat venituri de două milioane de euro
• Fondat în 2000. Acţionarii principali sunt, începånd de anul trecut, Călin Fusu (41,5%), Tiger Global Management  (20,5%), Nagy Vajda Andras Peter (10,6%) şi Bodo Zoltan Ferenc (9%)

MyJob

• 550.000 de vizitatori lunar (sursa: trafic.ro)
• Fondat în 2001. Este controlat, din 2004, de fondul de investiţii Netbridge Development.

Microsoft, actionar minoritar din 2007

CONCURENŢA CareerBuilder este cel mai mare portal de recrutare din Statele Unite şi Marea Britanie şi, deşi nu există statistici clare în acest sens, probabil cel mai vizitat site de profil din lume. Principalul concurent, Monster, a fost surclasat în urmă cu patru ani, în momentul de faţă CareerBuilder lăudåndu-se cu zece milioane de vizitatori unici mai mult decåt competitorul său şi cu venituri cu circa 60 de milioane de dolari mai mari, la nivelul anului 2007. Proprietarii CareerBuilder sunt Garnett Company (cel mai mare publisher din Statele Unite, care deţine, între altele, cotidianul USA Today), Tribune (al doilea editor la nivel naţional, proprietarul Chicago Tribune şi Los Angeles Times) şi The McClatchy Company (trust media cu un portofoliu de peste 30 de cotidiene locale). Începånd de anul trecut, Microsoft a devenit acţionar minoritar.

RAPORT Lunar, pe site sunt postate, în medie, 1,6 milioane de locuri de muncă, potrivit companiei de consultanţă în new media Wanted Technologies. În 2007, CareerBuilder a realizat venituri de 768 de milioane de dolari în principala piaţă pe care activează, America de Nord. Creşterea medie, de la an la an, a fost de 40 de procente, potrivit reprezentanţilor companiei. Serviciile CareerBuilder sunt folosite de 92% din clasamentul Fortune al celor mai mari o mie de companii din Statele Unite. 

DEZVOLTARE Compania şi-a început expansiunea în urmă cu doi ani, pe trei căi: creştere organică (este şi cazul Romåniei), parteneriate şi achiziţii. Astfel, s-a lansat sub brand propriu în Marea Britanie, Spania, Germania, Norvegia, Elveţia, Italia, Canada şi Franţa (unde, săptămåna trecută, a preluat şi site-ul Lesjeudis.com, cel mai mare portal de recrutare online din Hexagon). În ultimii doi ani, a achiziţionat liderii de piaţă din Suedia, Olanda şi Grecia şi a devenit partener al celor din Coreea de Sud, Orientul Mijlociu şi China, unde, de altfel, va lansa şi un site propriu, în 2009.

CONTEXT Un studiu realizat de compania de cercetare Borrell Associates estima că, anul acesta, piaţa mondială de recrutare online va ajunge la 36 miliarde de euro, urmånd ca, pånă în 2012, să cunoască o creştere de încă 25 de procente. De asemenea, arăta studiul, viitorul acestui tip de portaluri stă în publicitatea video, care va reprezenta, în curånd, 13-14% din totalul veniturilor. În momentul de faţă, în Romånia, reclamele aduc pånă la o zecime din veniturile site-urilor de recrutare.