Vânzările de ceasuri din România au fost tot timpul o afacere ținută în penumbră. De foarte puține ori reprezentanții acestei piețe au acceptat să discute despre modul în care își desfășoară afacerile, profilul clienților sau piesele preferate de cumpărători. Cu toate acestea, de-a lungul anilor, puținele informații disponibile au conturat o zonă a achizițiilor de lux cât se poate de efervescentă și concurențială. Vorbim, desigur, despre zona ceasurilor scumpe pentru că simple instrumente de măsurat timpul, cu design interpretabil și proveniență obscură există cu miile.
În urmă cu mai bine de zece ani, vânzările de ceasuri de lux din România însemnau doar ceva mai mult de trei – patru milioane de euro. După ani buni de creștere spectaculoasă, în 2007, acestea ajunseseră la circa opt milioane de euro, iar prespectivele păreau faste. Clienții se înghesuiau în micile, dar luxoasele magazine ale unor companii precum Chronotime sau Helvetansa, iar tranzacțiile cu ceasuri de peste 5.000 de euro bucata erau de ordinul sutelor. Au urmat anii de criză care, aparent, au redus numărul celor dispuși să cheltuiască mii sau chiar zeci de mii de euro pentru un ceas aparținând unui brand celebru. Cu toate acestea, în 2013, cifra de afaceri cumulată a primelor patru companii care comercializează piese de lux în România a depășit 50 de milioane de euro. Iar anul care a urmat a consfințit o nouă creștere, e drept, mai mică decât cele 30 – 40 de procente din anii de glorie ai pieței. În 2014 piața ceasurilor a crescut cu „numai“ 13% până la 58,5 milioane de euro. Deși despre datele din 2015 nu există încă cifre exacte este de așteptat ca acestea să se mențină la nivelul de anul trecut.

O piață, patru actori în rolurile principale

Pentru mulți, branduri precum Longines, Omega, Rado, Swatch, Tissot, Breitling, TAG Heuer, Vacheron Constantin, Piaget, Officine Panerai, Glashutte sau Carl F. Bucherer, sunt doar niște nume despre care au auzit la televizor sau în reviste. Există însă mulți pasionați care înțeleg de ce un produs al unui astfel de brand poate costa de la câteva sute de euro, la mii, zeci de mii sau chiar sute de mii de euro. Fie că sunt seduși de minunea mecanică din spatele cadranului, de notorietatea brandului, sau de prestanța pe care acestea o împrumută posesorului, clienții de ceasuri de lux continuă să cumpere piese extravagante. Iar rezultatul se vede clar în cifrele de afaceri ale celor mai importante patru companii care vând astfel de produse în România.

B&B Collection SRL deținătoarea magazinelor KULTHO, Splend‘or, Be in time și B&B Collection a înregistrat anul trecut cea mai mare cifră de afaceri din domeniu. Această firmă are un model de business care include, pe lângă vânzarea pieselor de orologierie prin magazinele menționate, și comercializarea de bijuterii și accesorii. Tocmai de accea cifra de afaceri de 49,3 milioane de euro înregistrată în 2014 nu reflectă strict vânzările de ceasuri. Cu toate acestea, rețeta celor de la B&B pare câștigătoare, dat fiind faptul că afacerile lor s-au majorat cu nu mai puțin de 17%. În magazinele companiei puteți găsi mărci celebre și extrem de apreciate precum Baume&Mercier Breitling, Frederique Constant, Grand Seiko, Hamilton, Longines, Movado, Rado, TAG Heuer și multe altele. Anul trecut, compania B&B Collection a înregistrat un profit de 6,4 milioane de euro, cu 63% mai mare decât în 2013.

Al doilea mare comerciant de ceasuri din segmentul high-end al pieței este Chronotime International SRL, companie care își vinde produsele prin magazinele Cellini. Ca și B&B, cei de la Chronotime au ales să comercializeze alături de ceasuri și alte produse și accesorii de lux astfel încât cifra de afaceri de 4,4 milioane de euro realizată anul trecut nu este în totalitate aferentă vânzărilor cu ceasuri. Creșterea cu 12% a afacerilor este însoțită, în cazul Chronotime International, de o scădere a profitului net de la 301 mii de euro la doar 100 de mii de euro. În magazinele Cellini puteți găsi produse ale unor mărci precum Blancpain, Breitling, Bell&Ross, Victorinox, Rado, Swatch sau Tissot,
Poziția a treia în clasamentul cifrelor de afaceri ale celor mai mari distribuitori de ceasuri din România este deținută de Impulse România, compania care deține magazinele Galt orologerie elvețiană. Cu o afacere axată mult mai direct pe ceasuri de lux Impulse România a înregistrat în 2014 o cifră de afaceri de 2,8 milioane de euro, în scădere cu 17% față de anul anterior. În același timp, profitul net a scăzut de la  270.272 de euro în 2013 la 196.577 de euro. În magazinele Galt orologerie elvețiană puteți găsi ceasuri ale brandurilor Lange & Söhne, Girard-Perregaux, Ulysse Nardin, Roger Dubuis, Zenith, Harry Winston, Hysek, IWC, Omega, Jaeger-LeCoultre, TAG Heuer, Longines, Rado, Raymond Weil sau Mondaine.

Cea de-a patra mare companie care comercializează ceasuri în România este Helvetansa. Sau, mă rog, a fost. Pentru că, după pierderile de 36.400 de euro înregistrate în 2013 și profitul net mic (89.725 euro) raportat în 2014, oficialii companiei au decis să o închidă, mutând activitatea într-o nouă firmă denumită Helvetia Luxury Watches. Aceasta va comercializa, ca și Helvetansa, mărcile Vacheron Constantin, Piaget, Officine Panerai, Glashutte, Cartier, Chanel, Carl F. Bucherer, Baume&Mercier, Vulcain, Longines, Rado, Movado și Tissot.

În ciuda climatului dificil de comercializare a unor produse de lux  precum ceasurile din categoriile „Entry-Level Luxury“, cu prețuri sub 5.000 de euro, „Mid-Range Luxury“  cu prețuri cuprinse între 5.000 și 20.000 de euro și „High-End Luxury“ care costă peste 20.000 de euro, comerțul cu piese exclusiviste are mari șanse de creștere în România. Iar ofensiva giganților high-tech din zona smartwatch care i-a speriat pe mulți, nu pare a afecta substanțial mărcile care produc ceasuri mecanice cu prețuri care depășesc 3.000 – 4.000 de euro.