Cât de darnice sunt companiile cu proprii angajați? Beneficiile extrasalariale au crescut cu 19% în 2015

De Sărbători, angajații din România au primit, în medie, un bonus de 785 de lei brut, iar companiile din IT&C și industria farmaceutică au acordat cele mai mari beneficii extrasalariale pe parcursul anului 2015. De asemenea, tichetele de masă, abonamentele medicale și cele la săli de sport au fost printre cele mai accesate.

Așa reiese din datele Smartree, companie prezentă pe piața de externalizare a proceselor de HR. Cu alte cuvinte, anul 2015 a fost mai generos pentru angajații români, valoarea beneficiilor extrasalariale acordate de companii majorându-se cu 19%, comparativ cu 2014. În timp ce companiile din IT&C și industria farmaceutică au fost cele mai darnice, angajații din comerț și retail au primit cele mai puțin valoroase beneficii în afara salariului lunar.

Referitor la principalele beneficii extrasalariale oferite de companiile din România, acestea fac parte din categorii precum sănătate, sport, cursuri, turism, asigurări sau cadouri și se împart în două tipuri: beneficii lunare și beneficii ocazionale/punctuale. Beneficiile lunare includ tichete de masă, abonamente medicale la clinici private, oferirea de telefon mobil sau laptop, decontarea cheltuielilor de transport, abonamente la săli de sport, săli de relaxare sau săli de jocuri.

Beneficiile ocazionale se acordă sub formă de tichete cadou (Crăciun, ziua de naștere), prime de sfârșit de an sau cu diverse ocazii (Paște, Crăciun, 8 Martie, vacanță), cadouri pentru copii în zile speciale (1 Iunie, Crăciun), programe de formare profesională, teambuilding, ajutoare pentru naștere/înmormântare/boli grave și incurabile, al 13-lea salariu. „În general, beneficiile extrasalariale pot depinde de mărimea și profilul organizației. Spre exemplu, în companiile IT și agențiile de publicitate se regăsesc adesea săli de relaxare și dedicate jocurilor, pentru a se încuraja creativitatea”, explică Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

În ultimii ani, oferta angajatorilor a devenit destul de cuprinzătoare la capitolul beneficii extrasalariale. Dacă la început bonusurile oferite de companii erau strict de ordin financiar, acum beneficiile pot fi, în multe cazuri, vacanțe pentru angajat și familia sa, cursuri de perfecționare, asigurări medicale. „Unii angajatori oferă și beneficii extrasalariale mai puțin obișnuite, cum ar fi un program de lucru flexibil, zile suplimentare de concediu, asigurare stomatologică, vouchere la restaurant, iar alții bonusuri <>, precum zile speciale, cu tematică. Spre exemplu, în zilele de 13 ale lunii, există companii care oferă pizza sau ieșiri la restaurant pentru personal. De asemenea, angajatorii mai oferă cursuri de gătit sau posibilitatea de a conduce o mașină de lux în weekend”, menționează Raluca Peneș.

În plus, unele companii au început demersurile pentru un nou tip de facilitate – grădinița în apropiere de birou pentru copiii angajaților – un proiect special pe cale să se concretizeze, potrivit informațiilor Smartree. „Un factor important pentru care companiile încep sa ofere din ce in ce mai multe beneficii extrasalariale este partea de fiscalitate. Cu cât fiscalitatea pentru companii este mai bună, cu atât companiile vor oferi mai multe beneficii extrasalariale”, subliniază Raluca Peneș. Și de partea angajaților, așteptările și preferințele au devenit tot mai variate când vine vorba de beneficii extrasalariale, deşi fiscalitatea nu a încurajat aceste practici, cu excepţia tichetelor de masă, a pensiilor facultative, a cadourilor pentru copii până la 150 lei şi a ajutorului de deces. Există mai mulți factori care intră în discuție, printre aceștia fiind vârsta, nivelul educației, starea civilă sau poziția ocupată în companie.