Nu degeaba se pune că reclama este sufletul comerţului – un proiect educaţional privat de PR specializat aduce câştiguri de sute de mii de lei celor două tinere care au avut ideea să dezvăluie şi altora secretele profesiei de PR-ist (specialist în comunicare şi relaţii publice – n.r.). Adelina Bortan şi Raluca Cristea, amândouă absolvente de SNSPA, cu experienţă de aproape opt ani în PR-ul de televiziune, respectiv PR-ul politic, au deschis uşile unei școli atipice, la care profesorii colaboratori – „celebrităţi în domeniul pe care îl abordează“, pentru a păstra o formulare care-i aparţine Adelinei Bortan -, predau lecţii despre cum să ai o carieră de succes în această industrie. De ce PR? „Este o meserie aplicată… degeaba ştii teorie dacă nu lucrezi propriu-zis. În sistemul educaţional din România există această carenţă, a aplicabilităţii“, explică Adelina Bortan. Bineînțeles, cursurile after-work nu se adresează doar absolvenților unei facultăți de profil, ci unui public larg – de la studenţi, corporatişti, antreprenori şi până la pasionaţi de comunicare, care nu au prea multe informaţii legate de zona aceasta.

Proiectul lor – botezat „Naked PR“, pentru că „dezbracă“ de secrete acest domeniu, spun fondatoarele – s-a concretizat în toamna anului trecut, investiţia totală ajungând acum la circa 8.000 de euro. „În momentul în care am decis să pornim proiectul aveam două mari probleme. Prima: piaţa workshop-urilor era în scădere. Pe timp de criză nimeni nu mai investeşte în ele…îţi securizezi locul de muncă şi îţi drămuieşti foarte bine veniturile. Iar a doua: oferta era destul de bogată pe zona aceasta de workshopuri privind comunicarea. Şi-atunci, clar, trebuia să ieşim pe piaţă cu ceva diferit. Şi am venit cu un conţinut nişat, ca să surprindem elementele de specificitate ale fiecărui segment de piaţă. (…)Marea noastră teamă a fost că segmentele de piață nu sunt suficient de dezvoltate ca să suporte o astfel de specializare“, mărturiseşte Raluca Cristea. Temerile s-au dovedit până la urmă nejustificate: „La cursurile din toamna anului trecut, plus cele din primăvara aceasta, am avut 220 de cursanţi. O facultate bună de comunicare are cam 300 de studenţi pe an“, compară Raluca Cristea. Cei care s-au înscris până acum la workshopurile Naked PR sunt departe de a forma un portret standard. Ceea ce au însă cu toţii în comun este pasiunea, spune Raluca. Dintre cursurile propuse de Naked se remarcă cele de Business PR şi Fashion PR. Dar şi cele de Political PR şi Film&Actors PR au tot mai mulţi cursanţi, a observat Adelina Bortan. În plus, din această toamnă oferta Naked a fost cumpletată cu noi cursuri care vizează PR-ul de vreme rea, social media, industria de sănătate, la care se adaugă şi un modul de Fashion PR pentru avansaţi. Cursurile vor începe în 13 octombrie, iar pentru şapte şedinte, câte are un curs, costurile variază între 720 şi 900 de lei.

Există viaţă după muncă

Dar oferta de cursuri after work pentru relaxare, creativitate sau dezvoltare personală de pe piaţa locală este mult mai mare, fie că e vorba de cursuri de pictură, desen, gastronomie, design interior, lifecoaching, dans sau muzică. De exemplu, Dalles Go, cea mai cunoscută platformă de cursuri after work din Bucuresti, are deja peste 1.500 de absolvenţi. Cum, în ultimii ani, româncele sunt foarte interesate de modulele de automachiaj, există şcoli, precum Atelierele ILBAH, care oferă workshop-uri specializate pe această temă; cursurile, care costă 450 de lei, durează doar două zile, timp în care înveţi să îţi pui în valoare trăsaturile personale, tehnici de corectură şi tipurile de make-up care ţi se potrivesc.

Şi cursurile dedicate actoriei au doritori. De exemplu, şcoala Actoriedefilm.ro, înființată în 2010, de actorii Dragoș Bucur, Dorian Boguța și Alexandru Papadopol, a avut peste 200 de cursanți și a realizat „cinci scurt metraje, şapte medii metraje și două lung metraje, Love Building și Alt Love Building, în care protagoniști au fost absolvenții cursurilor școlii. O parte din filmele realizate au fost selectate în festivaluri naționale și internaționale de profil“, spun fondatorii, care se pregătesc pentru sesiunea de cursuri cu numărul opt, care va începe în 27 octombrie. Atelierul de actorie de film durează şase luni, iar cei care vor să ia contact în mod practic cu lumea filmului trebuie să plătească 350 euro pe lună.

900 de lei este prețul pe care îl plătește un cursant pentru un workshop de PR de şapte săptămâni; fiecare întâlnire se organizează săptămânal, după orele de serviciu