Grupul german Henkel, care deţine două fabrici de adezivi în România, estimează că piaţa de adezivi va fi în scădere şi în acest an, cu procente cuprinse între 3% şi 5%, până la o valoare de circa 180 mil. euro.
Într-o piaţă în scădere nemţii au început construcţia celei de-a treia facilităţi de producţie la Roznov (Neamţ), în speranţa că lucrurile se vor îmbunătăţi până la punerea în funcţiune a noii fabrici, adică în noiembrie 2012.
„Noi aveam fabrica în plan, dar ne-am gândit de două ori dacă să începem construcţia în această perioadă sau nu. Fără fonduri europene nu am fi început construcţia“, spune Andrei Dumitrescu, directorul de vânzări al Henkel România.
Compania a accesat fonduri europene în valoare de circa 3 mil. euro, la care se adaugă constribuţia proprie de 7 mil. euro, sumă în care este cuprinsă şi valoarea terenului achiziţionat în 2010. Aceasta este cea mai mare investiţie într-o fabrică de materiale pentru construcţii aflată în derulare acum. Henkel a semnat în 14 octombrie 2011 contractul cu antreprenorul general al proiectului, firma Building Astrom – care a realizat şi centrul Renault de la Titu. Oferta făcută de firma de construcţii piteşteană a fost de 8,9 mil. lei, plus TVA, iar reprezentanţii Building Astrom spun că acest contract va avea o pondere de 7-8% în cifra de afaceri a companiei. În acest moment se lucrează la fundaţia fabricii, lucrări ce vor fi terminate în februarie 2012. Capacitatea de producţie a noii unităţi va fi de 180.000-200.000 de tone pe an.
Afaceri în creştere cu 5%
„Suntem afectaţi de criza datoriilor, de situaţia din Grecia şi Italia, însă evoluţia afacerilor noastre e pe un trend pozitiv. În primele zece luni ale anului avem un avans de până în 5%, iar pe întregul an estimăm o uşoară creştre de o cifră. Am avut un trimestru trei îmbucurător, pentru că am avut lucrări majore precum Stadionul Naţional sau centrul comercial Maritimo din Constanţa“, a explicat Dumitrescu.
Reprezentantul Henkel mai spune că, în ultima perioadă, capacitatea de producţie a celor două fabrici funcţionale a fost depăşită de cerere în lunile de vârf, adică august şi septembrie, iar odată cu inaugurarea noii linii de producţie se vor creşte exporturile, în principal pe Ungaria.
În ceea ce priveşte preţul produselor Henkel, Dumitrescu a menţionat că acestea au fost majorate cu 3-7%, în două etape, în acest an, în conformitate cu tendinţa urmată de preţul materiilor prime. Cele mai mari scumpiri au fost realizate la adezivii de gresie şi faianţă.
„Concurenţii nu ne urmează în această decizie de majorare a preţurilor, ceea ce înseamnă fie că aleg să îşi reducă marjele de profit, fie că reduc din calitatea produselor. La lucrările de reabilitare termică pe care le realizăm am observat calitatea îndoielnică a unora“, a mai spus directorul de vânzări al Henkel.
Nemţii au investit până acum circa 30 mil. euro în cele două fabrici funcţionale din Pantelimon şi din Câmpia Turzii. Principalii concurenţi ai Henkel pe zona de adezivi sunt companiile AdePlast, Baumit şi Sika.