"Conform art. 5, alin. 2, Legea 245/2004 privind securitatea generală a produselor – transpunerea Directivei Europene 2001/'95, în cazul în care producătorii şi distribuitorii au cunoştinţă sau ar trebui să cunoască, pe baza informaţiilor pe care le posedă şi în calitate de specialişti, că unele produse pe care le-au pus pe piaţă sau au fost furnizate într-un alt mod consumatorilor prezintă riscuri sau sunt incompatibile cu cerinţele de securitate generală, ei trebuie să informeze imediat autorităţile competente. Pe noi trebuiau să ne informeze dealerii. (…) Există suspiciunea de practici comerciale incorecte. Au fost afectate interesele economice şi consumatorul a fost dezinformat. A ales un produs în necunoştinţă de cauză. Amenda este de la 20.000 de lei la 100.000 lei şi se aplică dealer-ului", a explicat Dunca, într-o conferinţă de presă ce a urmat întrunirii grupului de lucru constituit în urma scandalului Volkswagen.
Acesta a precizat că Volkswagen nu a informat până în prezent ANPC cu privire la problemele pe care le are cu softul care reduce poluarea în timpul testelor.
"Amenda este pentru dealer-ul de unde s-a cumpărat autoturismul. Dar aşteptăm mai multe detalii şi analize. În primul rând, Volkswagen trebuia să ne informeze imediat despre problemele pe care le are. Nu ne-au informat. Aşteptăm data de 7 octombrie (când autorităţile române vor primi planul de măsuri de la Volkswagen – n.r.). Cine este de vină, plăteşte. Dacă este de vină distribuitorul, sancţionăm distribuitorul şi acesta cred că se va îndrepta împotriva producătorului, dacă au un contract între ei prin care este stipulat acest lucru. În multe cazuri distribuitorul are un contract cu producătorul ca, în cazul în care acesta primeşte o sancţiune contravenţională şi este vina producătorului, producătorul trebuie să plătească'', a detaliat Dunca.
Grupul auto german Volkswagen este implicat într-un scandal de amploare, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a forţat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost înlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche, una dintre cele 12 mărci care aparţin Volkswagen.
Constructorul auto a anunţat miercuri că va prezenta, în octombrie, soluţiile şi măsurile tehnice care vor fi adoptate pentru corectarea caracteristicilor privind emisiile vehiculelor diesel în condiţiile în care pentru circa cinci milioane de vehicule din marca Volkswagen Passenger Cars este necesară o procedură de service.
Clienţii afectaţi urmează să fie informaţi despre corectarea caracteristicilor privind emisiile în 'viitorul apropiat', subliniază compania, care precizează, totodată, că vehiculele dotate cu motoare Euro 6 disponibile în prezent pe piaţă nu intră în categoria celor care urmează să fie verificate.
Clienţii care deţin astfel de autovehicule vor fi ţinuţi la curent în săptămânile şi lunile următoare, iar toate mărcile afectate ale grupului urmează să înfiinţeze website-uri naţionale în acest sens.
În acelaşi context, compania germană a anunţat, la începutul acestei săptămâni, că intenţionează să repare până la 11 milioane de vehicule cu motoare diesel echipate cu softul care permitea manipularea testelor de emisie, costurile fiind estimate de analişti la peste 6,5 miliarde de dolari.
SURSA: Agerpres