Tronsonul Centurii Capitalei dintre E85 și A2 va fi extins
S-a desemnat recent câștigătorul contractului pentru modernizarea tronsonului problematic al Centurii Bucureștiului, situat între E85 (DN2) și Autostrada Soarelui. Lucrările sunt esențiale pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport din zonă și includ lărgirea a 11 kilometri de drum la patru benzi, precum și construcția a trei pasaje rutiere noi.
Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a confirmat că contractul, în valoare de aproximativ 107 milioane de euro, va fi executat de asocierea MARISTAR COM SRL (care va acționa ca lider), HYDROSTROY AD și PATSTROY VDH EAD. Proiectul este finanțat prin fonduri europene nerambursabile și este structurat astfel:
- Pasaj rutier peste DJ301 la Cernica: cu o lungime de 400 metri, destinat să faciliteze fluidizarea traficului și să îmbunătățească conexiunile între drumuri.
- Pasaj rutier peste calea ferată București-Constanța: cu o lungime de 124 metri, pentru a depăși liniile de cale ferată și a preveni blocajele de trafic cauzate de trecerile la nivel.
- Pasaj rutier peste calea ferată București-Oltenița: cu o lungime de 105 metri, similar cu primul, destinat să asigure un flux continuu al vehiculelor fără întârzieri cauzate de traficul feroviar.
Durata estimată pentru finalizarea lucrărilor este de doi ani
Aceasta perioadă include șase luni pentru proiectare și un an și jumătate pentru execuție. Deși termenul a fost primit cu scepticism de șoferii care tranzitează frecvent această zonă și care așteaptă îmbunătățiri de mai bine de un deceniu, autoritățile speră că acest proiect va aduce în cele din urmă soluții durabile pentru problemele de trafic.
A treia încercare de a moderniza tronsonul
Acest contract reprezintă a treia încercare de a moderniza tronsonul respectiv. Problemele cu acest segment de drum au început să apară în urmă cu mai bine de un deceniu. Precedentul contract, semnat cu firma italiană Tirrena Scavi în decembrie 2022, a fost reziliat din cauza lipsei de mobilizare și a unui progres fizic de doar 20,76% în șantier. Această reziliere a fost a doua pentru acest tronson, primul contract fiind încheiat cu asocierile SC Tehnologica Radion SRL, Consitrans SRL și Pro Cons XXI SRL și reziliat în februarie 2015, după ce constructorii au realizat doar 7% din lucrări în patru ani.
În august 2017, Compania Națională de Drumuri a anunțat o nouă procedură de achiziție publică pentru acest tronson, cu o valoare aproape dublă față de contractul semnat în 2012, dar acest contract a fost de asemenea afectat de probleme. Astfel, rezilierea din decembrie 2022 cu Tirrena Scavi a fost parte dintr-o serie de dificultăți legate de executarea lucrărilor, iar constructorul a fost înlocuit pentru a asigura începerea efectivă și finalizarea proiectului într-un termen rezonabil.
În ciuda acestor provocări, autoritățile speră că noul contract și echipa de constructori vor reuși să depășească problemele anterioare și să finalizeze proiectul în termenul stabilit, aducând astfel îmbunătățiri semnificative pentru infrastructura rutieră din București. Dacă nu vor exista contestații suplimentare, lucrările ar putea începe cel mai devreme în primăvara anului 2025, oferind o perspectivă pozitivă pentru viitorul acestui tronson crucial.