Șoferii celor peste 4 milioane de autoturisme care circulă pe străzile din România nu vor fi principalii beneficiari ai Ordonanței RCA- care vine în primul rând în sprijinul transportatorilor profesioniști- dar vor beneficia, adiacent, de prevederile actului normativ.
Din 20 octombrie va deveni efectiv tariful fix pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară l-a stabilit pentru fiecarea categorie de autovehicul, așa cum prevede Ordonanța de Urgență emisă de Guvern. Respcectivul tarif va rămâne nemodificat timp de șase luni și va reprezenta nivelul maxim până la care firmele de asigurare pot merge cu prețurile.
În cazul transportatorilor,tarifele scad substanțial, cu până la 50%, având în vedere că legea a fost emisă, defapt, în urma presiunilor făcute de organizațiile patronilor de firme din domeniu.
Despre tarifele aplicate persoanelor fizice care conduc mașini mici s-a vorbit mai puțin, însă o estimafrea poate fi făcută în baza formulei de calcul făcute publice de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Calculele Capital, confirmate și de mai mulți specialiști în domeniu, arată că la autoturisme, prețurile ar urma să scadă cu până la 10-15%, adică ar urma să revină în apropiere de nivelul de la începutul anului.
Deși este denumit de lege “tarif maxim”, prețul ce urmează să fie stabilit de ASF este, defapt, un tarif minim maximal, având în vedere că pe zona RCA compania care oferă cel mai mic preț este și cea care vinde.
Concret, arată calculele noastre, dacă, în acest moment pentru o Homda Civic cu motor de 1,8 litri, un șofer de 35 de ani din București ar trebui să plătească în jur de 1.100 de lei pentru RCA, după fixarea tarifului, acest preț va scădea sub 1.000 de lei, probabil mai apropiat de 900 de lei.
CASCO mai ieftin decât în anii de boom. Cum faci să îl cumperi și mai ieftin
O evoluție opusă pieței RCA a avut-o, în ultimii ani zona asigurărilor auto facultative. Vânzările de CASCO au scăzut substanțial în ultimii 3-4 ani determinând, într-un final, și firmele de asigurare să reducă prețurile. În acest moment, asigurările facultative auto sunt chiar mai ieftine decât în anii 2007-2008, dacă ne uităm la ofertele firmelor care vând tradițional acest produs, adică excludem din comparație companii ca Astra, Carpatica sau City Insurance care, oricum, au ajuns în faliment sau se apropie de acest deznodământ.
Concret, dacă până în 2015, un CASCO sub 1.000 de euro pe an era greu de găsit, astăzi, 0 persoană de 35 de ani din Bucureşti care conduce un Volkswagen Golf din 2009 dotat cu un motor de 1,6 litri plătește puţin 799 de euro pentru a îşi asigura maşina. Oferta vine de la Generali care are cel mai mic tarif pentru CASCO. Dacă puteți opta pentru variant asigurării “pe firmă”, tarifele scad chiar spre 600 de euro pe an.
Asigurătorul impune, însă, o franşiză de 10% în caz de daună totală şi de 170 de euro în caz de daună parţială. Adică, orice reperaţie mai ieftină de 170 de euro va fi achitată de asigurat, iar plata în caz de daună totală va fi cu 10% mai mică decât valoarea asigurată. Generali evaluează automobilul tânărului la puţin sub 6.000 de euro.
Oferte bune mai au şi Asirom, cu 883 de euro şi Gothaer cu 880 de euro. Restul jucătorilor de pe piaţă cotează la peste 1.000 de euro. Faţă de Generali, la Asirom există avantajul că firma nu impune franşiză decât pentru riscul de furt: 5% dacă evenimentul are loc în România şi 10% dacă el are loc afară. În cazul Gothaer, pe de altă parte, un avantaj ar putea fi că valoarea asigurată se apropie de 9.000 de euro. Dacă aceeaşi persoană deţine o firmă şi îşi trece automobilul pe ea, va plăti doar 690 de euro la Allianz Țiriac. Următoarele oferte pentru persoane juridice vin de la Credit Europe-Ergo şi Asirom, ambele în jurul a 750 de euro.
Prețul RCA pentru un automobil Honda Civic de 1,8 litri condus, în București, de un șofer în vârstă de 35 de ani. Sursa: Brokerii
Firma Tarif 6 luni Tarif 12 luni
City Insurance 811 lei 1.131 lei
Omniasig 834 lei 1.474 leilei
Asirom 834 lei 1. 669 lei
Allianz-Țiriac 898 lei 1.549 lei
Euroins 952 lei 1905 lei
Prețul CASCO pentru un automobil Honda Civic de 1,8 litri condus, în București, de un șofer în vârstă de 35 de ani. Automobil fabricat în 2009. Sursa: Brokerii
Firma Preț Franșiză Evaluare mașină
Generali 799 euro 10% daună totală, 170 euro daună parțială 6.000 euro
Gothaer 880 euro 10% daună totală 9.000 euro
Asirom 883 euro 5% furt în România, 10% furt în străinătate 8.850 euro