Poate copia industria aeronautică românească modelul industriei auto? După profiturile din 2008, da, după prăbuşirea din acest an, nu. Ce va schimba venirea EADS?
După ce anul trecut au obţinut rezultate care i-au propulsat printre cele mai performante companii, producătorii de componente şi subansamble pentru industria aeronautică s-au trezit anul acesta cu aripile tăiate de criză. „Industria a scăzut cu 50%, 2009 este, practic, un an de subzistenţă, şi în aceste condiţii voi fi fericit dacă noi scădem cu 40%“, spune Mihai Măntescu, directorul general al GM&T International, producător autohton de profil. Iată însă că cel mai mare producător aviatic european, EADS, a anunţat o importantă investiţie pe plan local.
Va aduce ea ceea ce Dacia sau Ford a adus pentru industria auto sau va îngropa micii producători? „Orice aport de tehnologie de înalt nivel, cum este cazul industriei de aviaţie, poate însemna, pentru România, beneficii pe termen mediu şi lung. România trebuie însă să îşi valorifice potenţialul pe care îl are în acest domeniu şi să ajute companiile care vor să îşi localizeze aici facilităţi de producţie în aşa fel încât acestea să se poată aşeza cât mai solid“, spune Jaques Juneau, preşedinte şi director general al Unison Engine Components Bucureşti, parte a concernului General Electric (GE). „Cu cât va fi mai eficient acest demers, cu atât mai mult se va configura o evoluţie cu adevărat pozitivă a pieţei locale“, adaugă acesta.
Unison Engine Components (fosta Turbomecanica Combustor Products) este singura fabrică deţinută de GE în sud-estul Europei care produce componente pentru motoare de avioane cu reacţie. Grupul american, cel mai mare producător de motoare cu reacţie pentru avioane şi turbine electrice din lume, analizează, la rândul său, posibilitatea de extindere a acestei activităţi pe piaţa locală, iar venirea EADS poate constitui un imbold pentru investiţii viitoare.
De ce România?
Conform informaţiilor furnizate de Ministerul Economiei, pe 28 august a fost semnat un Memorandum de înţelegere între Guvernul României şi compania EADS, încheindu-se un parteneriat strategic în baza căruia, în zona Braşov, se va dezvolta un parc tehnologic aerospaţial. Firma Premium Aerotec GmbH, cu sediul în Germania, subsidiara grupului EADS, urmează să dezvolte, în incinta IAR SA Braşov, pe un teren de 60.000 m.p., o investiţie de tip „greenfield“, care vizează construcţia unei fabrici de componente pentru Airbus.
Fabrica urmează să fie pusă în funcţiune anul viitor, în luna aprilie. Investiţia este estimată la 92 de milioane de euro, din care 43 de milioane capital tehnologic, iar 25 de milioane de euro transfer de tehnologie şi pregătire personal. Pentru 2010, se estimează angajarea a 300 persoane, urmând ca numărul salariaţilor să ajungă, în 2014, la 700 persoane. Investiţia va atrage furnizori de produse şi servicii, dar şi antreprenori care execută lucrări de infrastructură. De menţionat faptul că Ministerul Economiei este acţionar majoritar în numele statului la IAR SA Braşov. Reprezentanţii companiei EADS au declarat pentru Capital că, pentru această investiţie, a fost aleasă ţara noastră deoarece are un potenţial mare în ceea ce priveşte calitatea specialiştilor din domeniu.
Guvernul va acorda garanţii de stat în valoare de 5-7 milioane de euro pentru investiţia EADS de la Braşov.
Adriean Videanu, ministrul economiei
Afacere de anvergură
43,3 mld. euro a fost cifra de afaceri realizată de grupul European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) în 2008. Compania este lider european în domeniul industriei aerospaţiale şi a doua companie din lume în acest domeniu, după Boeing.
Profit în scădere
La sfârşitul lunii septembrie a acestui an, EADS Group (Airbus, Eurocopter, EADS Astrium şi divizia Defence&Security) avea circa 118.000 de angajaţi în întreaga lume. În primele nouă luni ale acestui an, compania a avut vânzări în valoare de 29,72 miliarde de euro, comparativ cu 29,44 miliarde de euro în perioada similară a anului trecut. În intervalul ianuarie-septembrie 2009, EADS a înregistrat un profit net în valoare de 291 de milioane de euro, faţă de circa un miliard de euro, cât a avut în aceeaşi perioada a lui 2008.
O naştere prematură
Premium Aerotec SRL, ai cărei acţionari sunt Premium Aerotec GmbH (99,52%) şi un cetăţean german, dr. Jorg Karsten Menzer (0,48%), a fost înfiinţată cu trei zile înaintea semnării memorandumului. Sediul firmei este în Bucureşti într-un apartament de bloc şi coincide cu sediul cabinetului de avocatură al acţionarului minoritar. Firma are un capital social de 21.000 de lei.