Lanţurile de hypermarketuri şi de Do-It-Yourself au avut o contribuţie considerabilă la creşterea stocului de spaţii comerciale moderne la nivelul de 1,32 mil. mp. În ciuda crizei economice, nu mai puţin de 14 proiecte au fost deschise în prima jumătate a anului, faţă de 20 câte au fost livrate pe tot parcursul anului precedent, se arată în cel mai recent raport de piaţă al Colliers International.
Campionii livrărilor din acest an au fost Kaufland, cu şapte magazine deschise, şi Dedeman cu trei. Odată cu scăderea aşteptărilor de profitabilitate ale dezvoltatorilor, lanţurile mari de DIY şi hipermarketuri sunt acum în mai mare măsură să se extindă şi să îşi consolideze poziţia pe piaţă.
Numărul firmelor de retail aflate în insolvenţă a continuat să crească şi în prima parte a anului 2010. Cu toate acestea, retailerii aflaţi în procedura de insolvenţă sunt din ce în ce mai activi pe piaţă, manifestându-şi interesul faţă de noi locaţii cu potenţial. Cum marea majoritate a retailerilor insolvenţi şi-au redus deja costurile operaţionale şi au închis locaţiile neprofitabile, singura modalitate de creştere a profitabilităţii este deschiderea de noi magazine, susţin consultanţii Colliers.
Rata de neocupare, la 15%
Reorganizarea unor lanţuri comerciale şi închiderea de magazine a continuat şi în prima jumătate a anului 2010, însă într-un ritm mult mai scăzut decât în 2009. Aşadar, rata de neocupare la nivel naţional a crescut de la 12% la sfârşitul anului 2009, la 15% în iunie 2010.
Parcurile de retail vor continua să fie lideri în expansiunea retailului modern. Întrucât acestea şi-au menţinut planurile de achiziţionare de terenuri pe parcursul perioadei de criză, în următorii doi ani, Colliers International se aşteaptă ca numărul proiectelor dezvoltate în ţară să crească, mai ales pe domeniul alimentar.
Pe termen scurt, volumul livrărilor de centre comerciale va rămâne scăzut. În a doua jumătate a anului 2010, se vor finaliza doar trei proiecte – Gold Plaza dezvoltat de Futureal la Baia Mare, un parc comercial dezvoltat de Belrom la Drobeta Turnu Severin şi magazinul Cocor din Bucureşti. Cu toate că încă există numeroase proiecte de centre comerciale care sunt promovate activ în piaţă, materializarea acestora pe termen scurt este improbabilă din cauza accesului dificil la finanţare.
SURSA: Agerpres