După șase luni de la intrarea în insolvență, șantierul naval Damen Mangalia a anunțat miercuri, pe 18 decembrie, disponibilizarea a 295 de angajați, echivalentul a o cincime din totalul salariaților. Decizia vine într-un moment extrem de delicat pentru companie, care, de la începutul lunii decembrie, nu mai execută niciun proiect de lucru. Anunțul a fost făcut în cadrul unei conferințe de presă comune, susținute de directorul general al companiei, Sofien Lamiri, și reprezentantul administratorului judiciar, Florin Constantin.
Damen Mangalia și impactul disponibilizărilor
Conducerea șantierului a declarat că prima măsură imediată a fost să aducă capital. Singura modalitate era să vândă activele neesențiale. Vânzările au adus niște bani și au fost încheiate noi contracte. La început, erau 1.430 de angajați.
„Prima măsură imediată a fost să aducem capital. Singura modalitate era să vinzi activele neesențiale. Ne-au adus niște bani, am încheiat contracte noi. 1.430 de angajați erau inițial”, a declarat Florin Constantin în conferința de presă.
Cu regret, conducerea companiei a anunțat disponibilizările, iar administratorul judiciar a menționat că a făcut tot ce a putut și a luat toate măsurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie, spun cei de la Europa Liberă România.
„Conducerea companiei anunță astfel, cu regret, disponibilizările, administratorul judiciar făcând mențiunile că a făcut tot ce a putut și a luat toate măsurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie”, a mai adăugat acesta în conferința de presă.
Administratorul judiciar a afirmat că nu sunt salarii neplătite în prezent și că disponibilizările vor avea loc în februarie-martie, vizând 295 de angajați din toate departamentele.
![Damen Shipyards Mangalia](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2023/01/Damen-Shipyards-Mangalia-e1717005052435-1200x902.webp)
Directorul general al companiei, Sofien Lamiri, a transmis că au reușit să preia proiecte noi de reparații, însă veniturile sunt mai mici decât cheltuielile. A încercat să preia proiecte mari, dar acestea necesită atât capital semnificativ, cât și prefinanțare.
Lamiri a anunțat că sunt purtate discuții cu instituții financiare pentru a securiza investiții, dar a subliniat că „timpul merge împotriva noastră”.
Decizia de reziliere a contractului de asociere cu Damen Holding
Decizia de a rezilia contractul de asociere dintre Damen Holding și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia a fost luată în urma negocierilor purtate între Arnout Damen, CEO al Damen Shipyards Group, și premierul Marcel Ciolacu.
Pe 28 noiembrie, Adunarea Generală a Acționarilor din Șantierul Naval 2 Mai Mangalia (2MMS) a decis rezilierea contractului de asociere încheiat în urmă cu șase ani, pe 9 noiembrie 2018, între 2MMS și Damen Holding. Partenerul olandez, care deține 49% din șantierul ce îi poartă numele, a fost notificat despre această intenție pe 2 octombrie.
Ministrul Economiei, Radu Oprea, a declarat pentru Europa Liberă că rezilierea reprezintă „o strategie de apărare a statului român”. Șantierul Naval 2 Mai Mangalia este controlat în proporție de 98% de Ministerul Economiei și deține 51% în Damen Mangalia.
Decizia a survenit în urma unei discuții purtate între Arnout Damen, CEO al Damen Shipyards Group, și premierul Marcel Ciolacu. Acest aspect a fost confirmat pentru Europa Liberă atât de surse din conducerea șantierului naval, cât și de înalți reprezentanți ai Guvernului României.
Rezilierea contractului vine într-un moment extrem de delicat: Damen Mangalia se află în insolvență, iar de la începutul lunii decembrie nu mai are nicio lucrare de executat, nici măcar reparația vreunei nave.
Cauzele insolvenței și evoluțiile financiare
În primăvara acestui an, șantierul a fost copleșit de cereri de recuperare a datoriilor, majoritatea venind din partea companiilor din cadrul Grupului Damen.
Șantierul din Mangalia, deținut în proporție de 51% de statul român prin Ministerul Economiei și 49% de compania olandeză Damen, a fost inundat în primăvară de un val de cereri de recuperare a datoriilor de sute de milioane de euro. Majoritatea cererilor provin din partea companiilor din Grupul Damen.
Pe 19 iunie, la solicitarea companiei-mamă, Damen Holding B.V., Damen Shipyards Mangalia a intrat în insolvență, iar CITR a fost numit administrator judiciar provizoriu.
Conform raportului preliminar publicat în Buletinul Insolvenței și consultat de Europa Liberă, 147 de instituții și companii cereau aproape două miliarde de lei (400 de milioane de euro).
Relația dintre Damen și statul român
În 2018, Damen Shipyard Group din Olanda, care deține și șantierul naval din Galați, a preluat 51% din acțiunile Daewoo Mangalia Heavy Industries. Fostul proprietar, compania sud-coreeană Daewoo, lăsa în urmă datorii de 730 de milioane de euro.
Pentru revitalizarea șantierului din Mangalia, unde se construiesc nave civile, Damen a preluat datoriile și a cedat două procente statului român. Astfel, statul român a devenit acționar la Șantierul Mangalia prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai, controlat de Ministerul Economiei. În schimb, statul român a renunțat la dreptul de preempțiune.