După un faliment răsunător, afacerea Pic se transformă în Succes

Fostele hipermarketuri Pic se vor redeschide unul câte unul în următoarea perioadă, însă sub brandul Succes. Primul va fi inaugurat în septembrie, la Pitești.

Discretul om de afaceri gorjean Nicolae Sarcină (42 de ani) este în plin proces de preluare de la PricewaterhouseCoopers (PwC) rețeaua de magazine Pic, dezvoltată de frații Ilie și Cornel Penescu, devenind astfel cel mai mare proprietar român din retailul alimentar.
În înțelegerea parafată zilele acestea nu intră și preluarea brandului, lucru de altfel nedorit de către Sarcină, ale cărui planuri vizează consolidarea brandului Succes, prezent pe piața locală încă din 1994, însă pe segmentul supermarketurilor. „Cel mai important lucru pentru mine este menținerea și dezvoltarea brandului Succes“, a declarat în exclusivitate pentru Capital Nicolae Sarcină. „Vreau ca locuitorii din județul Argeș, viitorii clienți, să găsească servicii de calitate și prețuri bune în hipermarketurile Succes“, adaugă acesta, menționând că inaugurarea hipermarketului din Pitești va avea loc în septembrie, următoarea unitate ce va fi deschisă fiind cea din județul Dolj.Restul magazinelor sunt programate pentru perioada următoare.
Zece luni de negocieri
Negocierile pentru închirierea și achi­ziția hipermarketurilor au început în noiembrie 2010, concretizându-se în această vară. „M-a convins faptul că au fost construite cu simț de răspundere, unitățile sunt foarte bine amplasate, iar numărul de clienți ai magazinelor a fost foarte mare“, își motivează gorjeanul decizia de preluare a Pic.
Când a luat în calcul extinderea brandului Succes pe segmentul de hipermarketuri nu s-a gândit la achiziția unităților fraților Penescu. „Ne-am dus la bănci să luăm un credit de investiții pentru a dezvolta un lanț de hipermarketuri, dat fiind faptul că retailul este obiectul principal de activitate al grupului Succes.
Luând în calcul bonitatea companiei, niciun leu datorii la stat și faptul că este un mare contribuabil, băncile și partenerii acestora au venit cu propunerea de a închiria și a achiziționa lanțul de magazine Pic“, explică Sarcină. Potrivit acestuia, investiția se ridică la o sumă foarte mare din cauza faptului că unitățile n-au funcționat de aproape doi ani.
„Cumperi o mașină care nu a mai fost pornită de doi ani și te trezești că nu-i pornește acumulatorul pentru că a stat prea mult la soare, și, astfel, apar diferite probleme. Așa și cu hipermarketul. Trebuie aranjate instalația frigorifică, alimentarea cu apă, dar vor fi bani investiți și în unitatea în sine care trebuie reamenajată“, explică Sarcină. Potrivit propriilor estimări, pentru redeschiderea hipermarketului din Pitești se alocă un buget de patru-cinci milioane de euro, cel mai mult pentru achiziția de marfă, respectiv capitalul de lucru.
Ușă deschisă pentru producătorii români
Pentru că de curând a luat decizia de a investi și în agricultură, Nicolae Sarcină se va axa pe aprovizionarea magazinelor cu produse luate de la producătorii români. „Se încearcă să nu se facă import, ci parteneriate cu producătorii locali pentru a-i sprijini. Nu vreau să ajungă în hipermarketuri marfă de mâna a treia, iar acest lucru se poate traduce că și prețurile vor fi mai mici“, spune omul de afaceri, menționând că trebuie pus un accent mai mare pe fructele și legumele românești care sunt mai gustoase decât cele din import.
„Mulți produc și nu au piață de desfacere, iar eu vreau să le ofer posibilitatea de a-și comercializa marfa la un preț real“, adaugă acesta. De altfel, Nicolae Sarcină a început să investească în agricultură, în plantații de mere, pere și gutui. Mai are în plan plantarea de zmeură și afine pe zece hectare de teren, respectiv nuci pe alte 25 de hectare. Producția de fructe va fi destinată gemurilor comercializate sub marca proprie, „Succes“.

Luând în calcul bonitatea companiei, (…) băncile și partenerii acestora au venit cu propunerea de a închiria și a achiziționa lanțul de magazine Pic. Nicolae Sarcină, președinte, Succes


32 milioane de euro
este valoarea estimată a averii omului de afaceri Nicolae Sarcină, din județul Gorj, potrivit ultimei ediții a Top 300 Capital

Pic vs Succes

Primul hipermarket Pic a fost deschis în 2004, în Pitești. În cinci ani de zile, rețeaua de magazine Pic a ajuns la cinci unități. Compania a intrat în insolvență în  luna noiembrie a anului 2009 din cauza creșterii datoriilor către furnizori, iar în anul 2010 a fost închis ultimul magazin Pic.
Grupul Succes, controlat de Nicolae Sarcină, numără pe lângă cele 177 de supermarketuri deschise atât în județul Gorj, cât și în restul țării, o fabrică de panificație, o companie de transport, cu o flotă de peste 60 de autocare și
75 de microbuze, o firmă de pază, respectiv o companie de confecții metalice. În 2009, afacerile Succes au depășit 44,4 milioane de euro.