Tot mai mulţi dintre investitorii în turismul de pe litoral anunţă scoaterea la vânzare a unităţilor de cazare. Aproximativ 20 de hoteluri sunt tranzacţionabile, preţurile lor scăzând cu până la 30% de la debutul crizei.

Scăderea constantă a gradului de ocupare a hotelurilor de pe litoral îi determină pe tot mai mulţi dintre deţinătorii de astfel de structuri de cazare să se gândească dacă nu cumva ar fi indicat să renunţe la acest tip de business. Până la sfârşitul lui august, potrivit estimărilor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, pe litoralul românesc au fost înregistraţi doar 900.000 de turişti. Turismul de weekend a mai salvat, probabil, câteva sute de afaceri de la falimente sigure (socotind aici nu doar unităţile de cazare, ci şi serviciile conexe). Pentru că viitorul se prefigurează cel puţin la fel de sumbru, unii hotelieri au început deja să caute colaci de salvare. Mai mult sau mai puţin vizibil, o serie de unităţi de cazare sunt scoase la mezat. Unul dintre hotelurile puse pe lista tranzacţiilor este Riviera din Mamaia, clasificat la trei stele, deţinut de omul de afaceri vâlcean Ion Tudor. Acesta a anunţat încă de anul trecut că vrea să renunţe la businessul de pe litoral, însă suma care i s-a oferit pe acest activ a fost sub aşteptările sale. „Preţul lui este de 20 de milioane de euro. Am avut oferte de 17-18 milioane de euro, dar hotelul merge bine, dispune de o suprafaţă de teren mare şi dacă mi se dă cât cer, îl vând“, spune Ion Tudor. Între timp, pentru a reduce efectele crizei, a închiriat restaurantul şi piscina unei firme libaneze, Elbacha.

Tot în Mamaia este de vânzare un hotel de patru stele, cu o suprafaţă de 3.700 metri pătraţi, cu 230 de camere, piscină, trei săli de conferinţă şi situat pe malul mării. Preţul cerut: 22 de milioane de euro. Agenţia imobiliară care intermediază vânzarea refuză să facă public numele unităţii. „Au fost persoane interesate de hotelurile pe care le avem la vânzare, numai că au fost doar discuţii premergătoare unei tranzacţii“, spune Iulia Dima, director al agenţiei Euroimobiliare, specializată în vânzarea activelor de pe litoral. Aceasta adaugă că hotelurile sunt tranzacţionabile încă de la finele anului trecut, iar anul acesta dis­cu­ţiile s-au purtat la preţuri cu 20-30% mai mici decât cele de pornire. Potrivit agenţiei, un număr de 16 hoteluri îşi caută cumpărătorii în acest moment.

Şi omul de afaceri Josef Goschy, proprietarul reţelei Unita Turism, vrea să renunţe la două hoteluri (Onix şi Safir), clasificate la două stele, situate în staţiunea Cap Aurora. Unităţile se vând şi cu terenul aferent complexului, 20.000 de metri pătraţi. Hotelurile dispun de 237, respectiv 106 camere. Preţul: şase milioane de euro. „Am avut discuţii cu câţiva potenţiali clienţi, dar nu s-au concretizat“, afirmă Tiberiu Dima, director comercial al Unita Turism.

Preţuri de testat piaţa

Staţiunile în care există cele mai multe oferte de vânzare sunt Costineşti şi Eforie Nord şi Sud. În prima, hotelul Ştefania (200 de camere), clasificat la patru stele şi construit în 2004, se vinde cu 12 milioane de euro, dar proprietarul, persoană fizică, este dispus să lase la preţ, dacă este cazul. În Costineşti, ofertele hotelierilor încep de la 2,6 milioane de euro şi se termină la 15 milioane de euro. „Eu zic că vor să testeze piaţa, să vadă cât pot obţine pe ele. Preţurile sunt mari, nu le cumpără nimeni aşa“, consideră Nicolae Bucovală, preşedintele asociaţiei hotelierilor de pe litoral.

De asemenea, SIF Transilvania vrea să-şi micşoreze portofoliul, iar pe lista de vânzare au fost trecute, în această primăvară, unităţile de o stea din Venus (Vulturul, Cocorul şi Pajura). Preţul cerut: 9,3 milioane de euro, pentru toate trei. „Strategia THR este de restructurare a portofoliului pentru a putea moderniza alte active deţinute“, explică Linica Stan, preşedinte THR Litoral.

Deşi nu este un moment prielnic pentru tranzacţii, omul de afaceri Ovidiu Tender a vândut, de curând, hotelul Covasna din Neptun, clasificat la două stele, verilor Duşu, la un preţ de 1,2 milioane de euro.

Valul vânzărilor a trecut graniţa, la bulgari

Deşi pare surprinzător, nici vecinii noştri de peste Dunăre nu o duc mai bine. Peste 200 de hoteluri din sudul litoralului bulgăresc au fost scoase la vânzare. Pentru aproape jumătate dintre acestea, preţul unitar solicitat depăşeşte un milion de euro.

Potrivit agenţiei de ştiri Novinite, acest lucru reprezintă o încercare a proprietarilor de a-şi acoperi din datoriile uriaşe acumulate în ultimii ani. De la caz la caz, preţul unui hotel se stabileşte pornind de la un minim de 300 de euro metrul pătrat, dar chiar şi acest nivel este considerat de o serie de analişti bulgari ca fiind exagerat de mare.

Preţul este de 20 de milioane de euro. Am avut oferte de  17-18 milioane de euro. Dacă mi se dă cât cer, îl vând.
Ion Tudor, proprietar hotel Riviera din Mamaia

6 mil. euro este suma maximă pe care proprietarul unui hotel de patru stele este dispus să o scadă din preţul iniţial al activului

175-36743-capital_20.jpg