GTC Romania s-a remarcat in peisajul imobiliar din ultimii ani prin doua cladiri de birouri de clasa superioara. Mai intai au construit, in 2002, Europe House, cladire de birouri in care au investit 23 de milioane de dolari si pe care au vandut-o un an mai tarziu cu 30 de milioane de dolari unui fond de investitii austriac. Peste cateva luni, vor inaugura si cea de-a doua cladire de birouri, America House, tot in Bucuresti. Care probabil va fi si ea vanduta ulterior.
Cu toate acestea, cel mai important proiect al GTC si, in acelasi timp, cel mai costisitor este constructia unui mall in zona Pipera din Bucuresti. Un mall care va avea o suprafata de peste 90.000 de metri patrati. Plus spatiile destinate parcarilor.
“Sper sa deschidem acest mall in vara lui 2007. Toata investitia se va ridica la circa 100 de milioane de euro”, explica Shimon Galon, director executiv al GTC Romania. Practic, mallul de la Baneasa va fi de peste doua ori mai costisitor decat cel mai scump mall construit pana acum la noi – Plaza Romania, care a costat 45 de milioane de euro. si care, cu o suprafata de 104.000 de metri patrati, este inca si cel mai intins. Spunem inca, pentru ca anul viitor s-a anuntat deschiderea in Bucuresti, tot in zona Baneasa, a unui mall de 105.000 de metri patrati. Acesta va reprezenta o investitie de 50 de milioane de euro si va fi construit in parteneriat de catre companiile Euro Mediterranee Consulting, Grivco si Aeroportul Baneasa.
Cel de-al treilea mall din nordul Bucurestiului, care va fi inaugurat in urmatorii ani, va fi amplasat in cadrul proiectului imobiliar Baneasa, initiat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu.
Trei malluri la Baneasa ar putea parea mult, dar agentii imobiliari spun ca isi vor gasi imediat chiriasi. Asa spune si Galon de la GTC, care crede ca Bucurestiul poate “da de mancare” fara probleme mai multor malluri.
Daca pentru proprietarul de mall acesta este in mod clar o afacere profitabila, pentru ca, spun agentii imobiliari, isi poate recupera investitia din chirie in 3-5 ani, pentru chiriasi lucrurile nu stau intotdeauna asa de bine.
Surse din agentiile imobiliare, dar si reprezentanti ai unor companii, sustin ca, de exemplu, Plaza Romania, mallul din cartierul Militari, nu este foarte asaltat de cumparatori si ca multe din magazinele luxoase de acolo vand mult sub asteptari. Daca, se spune, vanzarile de la centrul comercial din Vitan, care este amplasat intr-o zona semicentrala, sunt satisfacatoare pentru chiriasi, constructia unui mall, cu magazine de lux intr-o zona modesta, n-a fost o idee prea fericita. Tocmai din acest motiv, cartierul Baneasa, adica zona de lux a Bucurestiului, a inceput sa fie vizata pentru dezvoltarea acestui tip de proiecte.
Oricum, in urmatorii ani, vom auzi de tot mai multe inaugurari de malluri, mai ales in orasele cu peste 100.000 de locuitori. Deocamdata, in afara de Bucuresti, unde sunt trei centre comerciale (Bucuresti Mall, Plaza Romania si City Mall), doar alte patru orase mai au cate un mall – Oradea (Lotus Market), Constanta (Tomis Mall), Iasi (Iulius Mall) si Timisoara (Iulius Mall).
“Constructia de malluri se afla pe un trend ascendent, avand in vedere concurenta inca redusa pe acest segment”, spune Luiza Moraru, manager al departamentului de spatii comerciale la agentia imobiliara Eurisko. Potrivit acesteia, chiriile in aceste locatii variaza intre 15 si 25 de euro metrul patrat pe luna pentru companiile generatoare de trafic (Multiplex, Supermarket) si peste 100 de euro/mp/luna pentru celelalte firme.
“In momentul in care pe piata din Romania isi vor face aparitia marile proiecte care sunt dezvoltate pe suprafate imense, la periferia oraselor, actualele malluri se vor transforma in centre comerciale de cartier. Insa asemenea proiecte nu vor intra pe piata mai devreme de doi-trei ani”, adauga Luiza Moraru. Ea mai spune ca odata cu aparitia noilor malluri care vor crea o concurenta puternica celor vechi, chiriile actuale ar putea sa scada cu pana la 30%.
Plaza Romania – cel mai mare mall din tara
Pana acum, doar cinci orase din tara au malluri. Analistii imobiliari spun insa ca in urmatorii ani vor incepe sa se construiasca malluri in fiecare oras cu peste 150.000 de locuitori.
Oras | Anul deschiderii | Mall | Suprafata | Valoare |
Bucuresti | 1999 | Bucuresti Mall | 60.000 mp | 50 mil. USD |
Bucuresti | 2004 | Plaza Romania | 104.000 mp | 45 mil. euro |
Bucuresti | 2005 | City Mall | 38.000 mp | 30 mil. euro |
Constanta | 2003 | Tomis Mall | 31.000 mp | 15 mil. euro |
Iasi | 2000 | Iulius Mall | 34.000 mp | 13 mil. euro |
Oradea | 2002 | Lotus Market | 22.000 mp | 20 mil. euro |
Timisoara | 2005 | Iulius Mall | 70.000 mp | 45 mil. Euro |
“In momentul in care in Romania vor aparea marile proiecte, dezvoltate la periferia oraselor, actualele malluri se vor transforma in centre comerciale de cartier.”
Luiza Moraru, Eurisko