Cercetătorii au descoperit „în mod surprinzător” că încărcarea și descărcarea bazate pe datele șoferului au dus la o durată de viață a bateriei cu 38% mai mare, în medie, în comparație cu testele tipice de laborator.
Studiul a fost publicat în Nature Energy.
„Nu am testat bateriile EV în mod corect”, spune autorul principal, profesor asociat Simona Onori, cercetător la Universitatea Stanford, SUA, potrivit Cosmos Magazine.
Bateriile VE rezistă mai mult în lumea reală
„Spre surprinderea noastră, condusul în lumea reală, cu accelerare frecventă, frânare, care încarcă puțin bateriile, oprirea pentru a intra într-un magazin și lăsarea bateriilor să se odihnească ore în șir, ajută bateriile să dureze mai mult decât se spune că au arătat testele producătorilor”, a subliniat el.
Producătorii nu pot petrece o perioadă de 10 ani pentru a confirma că un nou model va dura 10 ani, astfel încât durata de viață a bateriei este testată prin încărcare și descărcare rapidă prin sute sau mii de cicluri.
S-a crezut că încărcarea-descărcarea rapidă în testele de laborator ar fi mai bună pentru performanța bateriei, în comparație cu condițiile de condus din lumea reală, care include multe încărcări și descărcări parțiale și perioade lungi în care mașina este parcată.
Acest tip de tratament al bateriei se numește „descărcare dinamică”
Ce au descoperit cercetătorii
Cercetătorii au testat 92 de baterii litiu-ion pentru vehicule electrice comerciale, pe o perioadă de 2 ani.
Unele baterii au fost menținute la un curent constant, altele au fost testate cu grijă, ca și într-un test de laborator, iar unele au fost tratate cu cicluri de descărcare dinamică, bazate pe date de condusul din lumea reală din două orașe.
Experimentul dinamic din lumea reală a avut variații, în funcție de modul în care au fost utilizate mașinile, fie pentru călătorii lungi, fie pe distanțe scurte pe autostradă, conducere urbană sau o combinație.
Echipa a efectuat cicluri regulate de diagnosticare pentru a vedea cât de mult s-au degradat bateriile. Ei au descoperit că, cu cât un ciclu este mai dinamic, cu atât durata de viață a bateriei este mai lungă.
Deși nu știu exact de ce, un algoritm de învățare automată pe care l-au folosit a sugerat că pulsurile minuscule de încărcare și descărcare, provenite de la accelerări și frânări rapide, au jucat un rol important.
Ar trebui schimbat modul în care sunt testate bateriile VE
Echipa pledează pentru schimbarea modului în care sunt testate bateriile EV.
„Este necesar ca de-acum să se adopte în mod sistematic protocoale realiste, exacte, atunci când se dezvoltă materiale noi pentru baterii și modele de celule, nu numai în ceea ce privește optimizarea, ci și în ceea ce privește înțelegerea mecanică”, scriu ei în lucrare.
„În viitor, evaluarea noilor elemente chimice și modele ale bateriilor cu profiluri realiste va fi foarte importantă”, spune co-autorul Dr. Le Xu, savant la Stanford.