În timp ce preferințele angajaților în materie de beneficii se mențin față de 2017, bugetele cheltuite de companii în platformă au crescut cu 150% de la an la an, potrivit celei de-a doua ediții a Analizei anuale BenefitOnline.ro asupra tendințelor din piața de beneficii extrasalariale din România.
Reprezentanții companiei spun că anul acesta se vor introduce pentru prima dată tichetele culturale, ca beneficii pentru angajați.
Dacă în 2017 angajatorii au cheltuit peste 46 de milioane de lei pentru beneficiile pe care angajații și le-au ales accesând BenefitOnline.ro, cea mai mare platformă online de beneficii extrasalariale din România, în 2018 companiile au alocat în acest scop 114 milioane de lei. În același timp, numărul de angajați care au utilizat anul trecut platforma BenefitOnline.ro a ajuns la 103.000.
De exemplu, cea mai accesată ofertă specială a fost din categoria Fitness & sport – abonamentul World Class, cu o valoare medie per tranzacție de 332 de lei.
Anul trecut, cel mai scump beneficiu accesat în platformă a fost înregistrat în categoria Sănătate – un pachet de servicii stomatologice redus cu 30% față de prețul inițial, în valoare de 24.000 de lei, plătit cu bani personali, la care clientul a făcut o economie de aproape 10.000 de lei. Comparativ, în 2017, cel mai scump beneficiu accesat a fost un pachet de naștere la un furnizor de servicii medicale în valoare de 4.950 de lei, arată compania.
Suma medie acordată lunar de companii pentru beneficiile extrasalariale ale angajaților în 2018 a fost de 355 de lei, de la 320 de lei cu un an înainte, reprezentând o creștere de 11%.
”Opțiunile angajaților în ultimii ani indică o tendință evidentă înspre alegerea unor beneficii extrasalariale cu impact fiscal avantajos. În 2018, de exemplu, 84% din bugetele alocate de companii au fost cheltuite de angajați pentru beneficii scutite total sau parțial de taxe și doar 16% pentru beneficii în natură. Acest aspect ne arată că angajații sunt foarte atenți și raționali atunci când își aleg beneficiile, dorind să maximizeze bugetul lunar acordat de companie”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro.
Facilități fiscale
Tichetele de masă, beneficii din categoria celor deductibile, se situează pe primul loc în ccea ce privește beneficiile tranzacționate prin platforma BenefitOnline.ro, iar 59% din bugete au fost direcționate de angajați către acestea. Valoarea medie lunară per tranzacție în cazul tichetelor de masă a fost de 207 lei.
Alături de tichetele de masă, și voucherele de vacanță beneficiază de același regim fiscal: taxe 0% pentru angajatori și doar 10% impozit pe venit pentru angajați. De asemenea, cadourile și tichetele cadou oferite angajaților și copiilor minori ai acestora beneficiază de deductibilitate și sunt scutite de la plata taxelor și impozitelor atunci când sunt acordate la ocazii speciale prevăzute de lege (de exemplu de Paști, Crăciun, 8 Martie, 1 iunie).
Abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din pilonul 3 mai beneficiază de exceptare de la plată a tuturor taxelor, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, în limita a 400 euro/an. Training-urile profesionale și decontarea abonamentelor pentru transport sunt cheltuieli deductibile pentru companii.
Cele mai dorite beneficii extrasalariale
În topul preferințelor angajaților români pentru beneficii extrasalariale regăsim, după tichetele de masă, cadourile (oferite sub formă de carduri cadou la retaileri importanți, tichete sau vouchere de cumpărături etc.), peste 20% din bugete, precum și decontarea serviciilor de transport, atrăgând aproape 7% din bugete.
Pe locul al patrulea în topul preferințelor angajaților români s-au situat vacanțele în România, accesarea lor realizându-se prin intermediul voucherelor de vacanță. Pensiile facultative – pilonul 3, activitățile din categoria Fitness & sport și Sănătate s-au regăsit, de asemenea, în preferințele angajaților de anul trecut.
De la an la an, cele mai importante creșteri au fost înregistrate în categoriile Turism intern (tichete de vacanță) – bugete alocate cu 22% mai mari în 2018, față de 2017 – și în Fitness & sport – plus 38% anul trecut.
Anul trecut, bugetele cheltuite de femei în platforma BenefitOnline.ro le-au depășit pe cele cheltuite de bărbați, excepție făcând pensiile private, 44% femei față de 56% bărbați. Cea mai mare diferență este vizibilă la achiziția de cursuri profesionale – 63% femei față de 37% bărbați.
”Pentru anul în curs, ne așteptăm ca, odată cu includerea Tichetelor culturale în categoria de beneficii extrasalariale, estimată pentru luna mai, acestea să atragă interesul tuturor categoriilor de utilizatori ai platformei BenefitOnline.ro și între 3% – 5% din bugetele tranzacționate în platformă”, spune Stelian Bogza.
În prezent, mai mult de 117.000 de angajați din România, din peste 250 de companii, accesează platforma BenefitOnline.ro pentru a-și alege beneficiile extrasalariale, dintr-o paletă de peste 3.200 de beneficii disponibile, de la 1.923 de furnizori. Față de acum un an, numărul de beneficii extrasalariale active incluse în platformă a crescut cu peste 700, iar numărul furnizorilor este mai mare cu peste 500.