timp cat mai scurt, practicand taxe ridicate, neatingandu-se inca o masa critica de utilizatori. In esenta, avem de-a face cu un cerc vicios, pentru ca magazinele virtuale nu pot atrage un volum mare de vanzari, neavand preturi avantajoase. "Procesatorul de tranzactii cu carduri (Romcard) este un terorist al comertului online", declara Cristi Bara, director de dezvoltare la agentia de turism Paralela 45. In turism, comisioanele agentiilor sunt in medie de 5%. "Nu am de unde sa mai tai din profit
timp cat mai scurt, practicand taxe ridicate, neatingandu-se inca o masa critica de utilizatori. In esenta, avem de-a face cu un cerc vicios, pentru ca magazinele virtuale nu pot atrage un volum mare de vanzari, neavand preturi avantajoase. „Procesatorul de tranzactii cu carduri (Romcard) este un terorist al comertului online”, declara Cristi Bara, director de dezvoltare la agentia de turism Paralela 45. In turism, comisioanele agentiilor sunt in medie de 5%. „Nu am de unde sa mai tai din profitul meu pentru a acoperi comisionul bancilor, care este de circa 4%”, continua Cristi Bara.In martie, cand RomCard a lansat serviciul 3D-Secure, de acceptare a cardurilor pe Internet, cele trei banci ce efectueaza tranzactii online BCR, Raiffeisen si Banca tiriac practicau un comision de 6% pe tranzactie. Aceasta taxa a fost redusa in prezent la 4%. „Chiar si 4% este un nivel prea ridicat. Pe langa comisionul bancii, mai am de platit 0,25-0,5% pentru firma care imi furnizeaza aplicatia de website, la care se adauga si cheltuielile cu firma de curierat care duce biletul de vacanta clientului”, explica Cristi Bara.”La unele produse IT, cum ar fi desktop-urile sau notebook-urile, marja noastra este sub 4%. Daca dau 4,5% la banca, nu mai imi ramane nimic”, completeaza Catalin Andrei, director la Diverta Online.Pentru a reduce nivelul comisionului practicat in lumea virtuala, bancile au lansat ideea de a transfera o parte din acest comision spre utilizatorul final. Ele afirma ca este vorba de o taxa de comoditate, pe care nu trebuie sa o suporte nici banca, nici comerciantul. „Jumatate din cei care ne suna pentru a contracta o excursie au acces la Internet si vor sa cumpere online prin card, dar nu sunt dispusi sa plateasca in plus pentru acest confort”, ii contrazice insa Cristi Bara.De fapt, solutia scumpirii produselor nu este realista. In Statele Unite ale Americii (patria comertului virtual), cumparatorul cauta produse sau servicii pe Internet mai degraba pentru a economisi bani, comoditatea fiind un aspect secundar. Magazinul virtual Flamingo accepta de curand plata prin card. Desi comisionul le micsoreaza profitul, prefera sa ofere clientilor aceasta varianta de plata. „Este o situatie similara cu lansarea POS-urilor in magazine. Am negociat, cu timpul, un comision mai mic din partea bancii”, explica Eduard Samson, vicepresedinte Flamingo.Analistul financiar Sergiu Cone estimeaza ca taxele practicate de banci nu vor scadea prea curand, pentru ca bancile trebuie sa vada reactia pietei. „Bancile ar trebui sa popularizeze serviciile de plata prin card. Au introdus acest sistem de plata mai mult ca sa fie la moda”, adauga analistul.Alternativele comerciantilor online nu sunt prea numeroase. Un alt procesator roman de tranzactii cu carduri, PayNet, a implementat platforma 3D-Secure pentru plati online inaintea RomCard. Insa Visa si MasterCard nu emit bancilor partenere PayNet licenta de acceptare a cardurilor. „Este o aberatie ca pe o piata libera, marile banci sa detina monopolul. Din 26 de banci care au drept de emitere de carduri, numai sase au drept de acceptare”, declara John Chrissoveloni, CEO PayNet. Printre cele 14 banci partenere PayNet se numara si Piraeus, Volksbank, ABN AMRO si Finansbank.Pentru cei care vor neaparat sa vanda pe Internet, exista o solutie utilizata de mai multa vreme: folosirea unui procesator din strainatate, cum ar fi 2checkout.com. Desi acesta practica un comision de 5,5% + 45 de centi pe tranzactie, taxa de instalare este de doar 49 de dolari, iar taxa lunara nu exista. Spre comparatie, bancile romanesti cer aproximativ 400 de euro pentru activarea serviciului si 15 euro pe luna, chiar daca magazinul nu vinde nimic. Dezavantajul este ca nu vor putea fi acceptate unele carduri de debit sau cele „Valid only in Romania”.O solutie interesanta a fost adoptata de compania DotCommerce. Aceasta si-a ales ca partener o banca romaneasca. Astfel, accepta orice fel de carte de credit sau de debit emisa in tara noastra, pe langa cele internationale.De precizat ca RomCard, in general, evita dezbaterile pe aceasta tema cu comerciantii online si nu a comentat in nici un fel acuzele acestora.
Cumparatorul roman pe Internet
Mai avem mult pana cand romanii vor avea suficient de multa incredere in Internet ca un loc unde isi pot face cumparaturile. Iata ce cred ei atunci cand vine vorba de tranzactii online
Se simt confortabil: 20%
Le este frica: 30%
Refuza tranzactiile online: 50%