Lovitură fără precedent pentru șoferii din România. Se apropie momentul în care mașinile diesel și pe benzină vor dispărea. Ministrul mediului, Tanczos Barna, a venit cu o serie de declarații în acest sens, precizând data la care acestea nu se vor mai fabrica.
Vești proaste pentru șoferii din România. Industria auto se va reconfigura, îndreptându-se către automobilele electrice. Astfel, în doar câțiva ani, mașinile pe benzină sau pe motorină nu vor mai putea fi vândute în interiorul Uniunii Europene.
Ministrul Mediului susține că această măsură face parte dintr-un plan de măsuri de combatere a schimbărilor climatice, care a fost aprobat recent la Bruxeles.
Totodată, el a mai precizat că începând cu anul 2035, mașinile noi pe combustie nu se vor mai putae vinde în România, la fel ca și în restul Europei. Acesta a mai adăugat că decizia a fost luată deja și nimeni nu s-ar fi așteptat la ea, industria auto pregătindu-se deja pentru această tranziție.
„Da, asta este asumarea Comisiei, asta înseamnă o tranziție de 14-15 ani aproape, de la motoarele cu ardere internă la motoare electrice. Este o decizie luată, este o decizie la care foarte mulți nu s-au așteptat, dar a început deja pregătirea industriei pentru această tranziție. Nu se vorbește în această decizie despre parcul auto deja existent, se vorbește strict despre mașinile noi”, a precizat Tanczos Barna pentru Digi24.
Când vor dispărea mașinile pe combustie
În același timp, el a vorbit și despre modul în care se va implementa această măsură. Ministrul susține că mașinile pe combustie nu vor dispărea brusc în 2035, ci vor merge pentru o perioadă în paralel cu cele electrice.
În ceea ce privește prețul acestora, el nu va fi modificat.
„Probabil, mașinile existente pe piața europeană se vor tranzacționa la fel. Cu siguranță, acest lucru va impacta prețul mașinilor vechi. Nu știu în ce măsură și în ce direcție, pentru că nimeni nu poate să spună în ce direcție, dacă vor fi mai scumpe sau mai ieftine mașinile pe combustie, pentru că ele nu mai pot fi ținute pe piață foarte mult”, spune Tanczos Barna, ministrul mediului.
Amintim faptul că reglementările aflate în vigoare prevăd că producătorii de mașini pe combustie sunt obligați să producă piese de schimb pentru încă 10 ani. Și în România, situația se resimte, în contextul în care interesul pentru mașini electrice este în creștere, acest lucru se vede în cheltuirea rapidă a banilor din programul Rabla Plus.
Ministrul mediului susține că s-a triplat bugetul pentru acest program, însă singura problemă o reprezintă prețurile mașinilor, pe care nu oricine și le permite.
„Față de anul trecut, vom avea un buget triplu pentru acest program. Interesul este enorm. Un singur lucru mai trebuie rezolvat, prețul acestor mașini, pentru că ele, pentru omul de rând, sunt foarte scumpe”, recunoaște ministrul mediului, Tanczos Barna.