Maşinile clasice, cele cu motoare pe benzină sau motorină, sunt pe cale de dispariţie. Şoferii şi mai ales industria auto trebuie să se pregătească pentru efectele acestui trend, care vor fi foarte dureroase, în unele cazuri.
Tranziţia de la maşinile pe benzină şi motorină la cele electrice este dorită de către industria auto, însă asta nu înseamnă că trecerea se va face fără efecte negative.
S-ar putea ajunge chiar la un colaps ale anumitor părţi din această industrie şi la pierderea a milioane de locuri de muncă. Avertismentul vine chiar de la vârful industriei, de la preşedintele Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda.
Oficialul nipon afirmă că tranziţia forţată la automobilele electrice va însemna, în cazul Japoniei spre exemplu, cu cost estimat între 135 şi 358 miliarde de dolari. În plus, milioane de locuri de muncă ar putea dispărea din această cauză, mai spune Akio Toyoda.
“Când politicienii spun «Hai să scăpăm de mașinile pe benzină!», ei înțeleg ce înseamnă asta?”, s-a întrebat retoric preşedintele Toyota în cadrul unei conferinţe de presă. El avertizează că, în cazul în care Japonia va forţa interzicerea motoarelor cu combustie internă, atunci “modelul de business actual al industriei auto va colapsa”, scrie Mediafax.
Akio Toyoda a reamintit şi de altă problemă, deseori ignorată. Maşinile electrice au zero emisii, însă producţia lor şi mai ales a bateriilor poluează foarte mult.
“Cu cât construim mai multe mașini electrice, cu atât cresc mai tare emisiile”, a precizat preşedintele Toyota Motor Corporation, amintind că energia electrică este, în prezent, obținută în primul rând prin arderea cărbunelui.
Care este situaţia vânzării de maşini verzi în România?
Peste 7.300 de autoturisme ecologice noi au fost comercializate în primele 11 luni ale anului în România, în creştere cu aproape 22% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, reiese din datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) publicate la data de 20 decembrie.
Ponderea autoturismelor electrice şi hibride noi în totalul pieţei auto locale se situa la 6,7%, la 30 noiembrie 2020, peste nivelul perioadei similare din 2019, când aceasta era de 4,1%.
Conform sursei citate, în intervalul ianuarie – noiembrie 2020, cele mai multe achiziţii noi au fost consemnate la categoria autoturismelor hibride, respectiv 4.438 de unităţi, în creştere cu 1,6%, comparativ cu primele 11 luni din anul precedent. În acelaşi timp, vânzările de autoturisme electrice au înregistrat un salt de aproape 60%, până la 2.111 de unităţi, iar modelele plug-in s-au vândut în 796 de exemplare, mai mult cu 129,4%, raportat la perioada de referinţă, potrivit Agerpres.
Statistica de specialitate arată că, în topul celor mai comercializate autoturisme 100% electrice, conducea, la finalul primelor 11 luni din an, Renault – cu 562 de unităţi, Volkswagen (375), Skoda (346), Hyundai (220), BMW (102), smart (83), Nissan (82), Peugeot (77), Tesla (56) şi Opel (45).
De asemenea, cele mai multe autoturisme hibride vândute în România, în perioada analizată, au fost comercializate de: Toyota – cu 3.806 unităţi, Lexus (172), Hyundai (159), Honda (146), Ford (98), Kia (41) şi Subaru (16).
În topul vânzărilor de autoturisme plug-in, pe primul loc se află Mercedes Benz – cu 125 de exemplare, urmată de Volvo (122), BMW (107), Mitsubishi (92), Ford (84), Porsche (62), Hyundai (47), Skoda (46), Toyota (22) şi Mini (20).
La nivelul lunii noiembrie din acest an, în România s-au comercializat 960 de autoturisme „verzi”, în scădere cu 3,61% comparativ cu luna octombrie, când se vânduseră 996 de unităţi noi. Totodată, în intervalul de referinţă, ponderea în total piaţă s-a diminuat la 7,3%, de la 8%.
Programul “Rabla Plus” a beneficiat, în acest an, de un un buget total de 200 de milioane de lei.