Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a spus că elaborarea acestui proiect de lege vizează acoperirea unui segment nereglementat din OUG 34/2006 privind achiziţiile publice, şi anume cel care are în vedere proiecte care pe parcursul operării nu pot atrage fonduri sau tarife suficiente pentru a acoperi investiţia şi a asigura un profit.
‘Proiectele care au, pe perioada operării, capacitatea de a genera venituri suficiente pentru a permite recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit se vor realiza în continuare în sistem de concesiune pe Ordonanţa 34/2006. Proiectele care însă nu sunt apte să fie exploatate comercial sau să genereze suficiente venituri din exploatare, astfel încât să permită recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit fără contribuţia substanţială a unei autorităţi publice sau a unui partener public în general, se vor implementa prin legea parteneriatului public-privat’, a arătat Şova.
El a mai precizat că această lege este foarte importantă pentru autorităţile locale.
‘Modernizarea sistemului de apă şi canal are aptitudinea de a genera tarife şi atunci poţi să-l faci (n.r. – proiectul) în sistem de concesiune pe Ordonanţa 34, dar construirea unei grădiniţe, a unei şcoli, a unui muzeu, a unei biblioteci sau a unui cămin cultural nu sunt proiecte de natură să genereze venituri şi, ca atare, nici să fie exploatate comercial de către un partener privat şi atunci se pot face în parteneriat public-privat’, a explicat acesta.
Cât priveşte mecanismul contractual, Dan Şova a spus că acesta este foarte simplu, în etapa de construire a obiectivului toată finanţarea urmând a fi asigurată de către partenerul privat, cu posibilitatea ca partenerul public să suplimenteze fondurile puse la dispoziţie de către partenerul privat.
‘Ideea principală este ca, pe perioada construcţiei, fondurile să fie asigurate integral de către partenerul privat. Pe perioada operării serviciului public pe care-l generează obiectivul respectiv – fie că e grădiniţă, şcoală sau spital – partenerul public efectuează plăţi din fonduri publice, care să permită partenerului privat recuperarea integrală a investiţiei. La îndeplinirea duratei contractului, investiţiile realizate trec în proprietatea partenerului public, în mod gratuit, liber de sarcini şi în stare de bună funcţionare’, a spus Şova.
Dan Şova a adăugat că avantajele care decurg din implementarea unui proiect în PPP ţin de resursele financiare necesare realizării investiţiei care nu se asigură din fonduri publice, adică poţi face un PPP în care realizarea unui obiectiv să se facă integral din fonduri private.
De asemenea, partenerul privat, prin know-how-ul pe care îl are şi prin capacitatea deţinută atât în legătură cu construcţia, cât şi cu întreţinerea şi operarea unui proiect de investiţii, are capacitatea de a bugeta proiectul la costuri mai mici de construcţie, întreţinere şi operare, decât ar face-o partenerul public, iar partenerul public va plăti investiţia eşalonat, pe parcursul unei perioade lungi de operare.