pietele vestice.De curand, Mircea Vuici, un excelent analist de la Institutul de Tehnica de Calcul, imi atragea atentia ca lucrurile nu mai stau chiar asa si ca softurile romanesti incep sa isi faca loc incet, incet. Pana acum, singurele nume de produse autohtone vehiculate in exterior au fost BitDefender si RAV (tehnologie antivirus vanduta catre Microsoft).Cu timpul insa, incep si alte companii sa scoata capul in lume cu produse 100% romanesti. Iata exemplul grupului Integrator, care are filia
pietele vestice.De curand, Mircea Vuici, un excelent analist de la Institutul de Tehnica de Calcul, imi atragea atentia ca lucrurile nu mai stau chiar asa si ca softurile romanesti incep sa isi faca loc incet, incet. Pana acum, singurele nume de produse autohtone vehiculate in exterior au fost BitDefender si RAV (tehnologie antivirus vanduta catre Microsoft).Cu timpul insa, incep si alte companii sa scoata capul in lume cu produse 100% romanesti. Iata exemplul grupului Integrator, care are filiale in Franta si Irlanda. De curand, Integrator a inceput o campanie in tot Vestul Europei pentru promovarea unui produs software care masoara si gestioneaza valorile intangibile dintr-o companie. Este un produs romanesc revolutionar. Managerul companiei, Liviu Cotora, un roman care a plecat in Franta in urma cu 20 de ani, a participat la o serie de expozitii internationale (organizate in Olanda si Anglia) pentru a-si promova produsul. Nu e deloc usor sa fii acceptat ca interlocutor de companiile mari din Vest. De aceea, Liviu Cotora a aplicat urmatoarea strategie: s-a prezentat drept managerul unui grup vestic, care are si prezenta in Romania. Asa a reusit sa aiba contacte cu oameni din companii cu nume sonore precum Unilever, BP, Metro, Dupont, Interbrew.Desigur ca ar fi de dorit ca inhibitiile legate de cuvantul „roman” sa dispara, insa realitatea, deocamdata, nu ne permite. Din pacate, in multe din capitalele Europei, Romania continua sa fie vazuta drept o oaie neagra din cauza infractorilor si aurolacilor autohtoni. Pana cand acesti „ambasadori” nu vor disparea de pe strazile Vestului, oamenii de afaceri romani vor continua sa faca mari eforturi pentru a stabili contacte cu partenerii lor straini.Managerul unei mari companii de software romanesti care a participat cu un stand romanesc la un targ international afirma ca cel mai dificil este sa-i convingi pe ceilalti ca merita sa stea de vorba cu tine. Daca reusesc sa stabileasca contacte, de regula, companiile romanesti semneaza si contracte.Romanul este bun programator. Romanul se pricepe la toate. Romanul poate sa munceasca bine daca primeste suficienti bani. Romanul e asa si pe dincolo. Iata fraze fara nici o valoare, atat timp cat ele nu sunt sustinute si de fapte. In afaceri, faptele se numesc contracte, iar succesul se masoara in functie de volumul de vanzari. Vorba lui Liviu Cotora, atat timp cat competentele (valori intangibile) nu se transforma in valori tangibile, raman litera moarta.ionut.ancutescu@capital.ro