O măsură importantă intră în vigoare de azi, 1 ianuarie 2022, după ce a fost adoptată de deputați în octombrie și promulgată de președintele Klaus Iohannis în noiembrie. Această măsură ar trebui să simplifice considerabil anumite procese dintre instituțiile publice și cetățeni.
Instituţiile publice nu mai au voie, începând din 1 ianuarie, să mai solicite persoanelor fizice şi firmelor copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituţii ale statului.
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat în 9 noiembrie actul normativ prin care este interzis instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să ceară persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către entităţi ale statului.
Măsura intră de azi în vigoare
Legea completează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
„Se interzice instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale. Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale solicită entităţilor care au emis documentele prevăzute la alin.(1), în format electronic, copii sau extrase de pe acestea în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public”, se arată în textul legii.
Măsura intră în vigoare din 1 ianuarie 2022.
Impact social major
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat în octombrie proiectul de lege. Au votat atunci „pentru” 291 de deputaţi, iar „împotrivă” unul singur. Iniţiativa legislativă a fost adoptată şi de Senat, iar Camera Deputaţilor este for decizional în acest caz.
„Impactul social al acestei legi este, de asemenea, major, procesul obţinerii unor acte de la instituţiile publice de către cetăţeni fiind considerabil simplificat. De asemenea, uşurarea accesării serviciilor publice va spori posibilitatea de a conlucra cu administraţia publice a persoanelor cu dizabilităţi fizice, în sensul în care acestea vor putea interacţiona cu instituţiile şi autorităţile publice de interes într-un timp mult mai scurt.
Nu în ultimul rând, adoptarea acestui act normativ va normaliza şi schematiza în România relaţiile dintre stat şi cetăţean, îndeosebi în ceea ce înseamnă interacţiunea oamenilor cu instituţiile statului în cazuri specifice, precum cumpărarea unei locuinţe, schimbarea cărţii de identitate, înscrierea în evidenţele fiscale a unui mijloc de transport şi altele.
Populaţia României trebuie să fie tratată în mod echidistant şi decent, atât în ceea ce priveşte relaţia directă dintre stat şi beneficiari, cât şi prin eliminarea orelor pierdute zilnic de petenţi pentru a face copii sau a prezenta diferite acte emise de instituţiile administraţiei publice”, spunea atunci deputatul PNL Mureş, Ervin Molnar.