„Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte, având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri. De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege”, avertizează inspectorii ANAF.
Noile case de marcat cu jurnal electronic, au devenit obligatorii pentru comercianţi de anul trecut. Contribuabilii mijlocii şi mari aveau termen să îşia ia case de marcat noi până la 1 septembrie 2018, iar cei mici până la 1 noiembrie 2018.
Acţiunea de verificare este determinată de faptul că cererea de achiziţionare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, iar vânzările s-au diminuat drastic.
De altfel, Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (CNIPMMR), spunea recent că aceste case de marcat electronice sunt complet inutile în acest moment, întrucât serverele ANAF au mari probleme, iar datele nu pot fi folosite pentru a creşte gradul de colectare şi pentru a elimina activităţile la negru.
„Vrem să facem o adresă către ANAF pentru a întreba cum sunt folosite datele raportate de către întreprinzătorii care deja au case de marcat omologate. Pentru că de prea multe ori transferăm responsabilitatea pe umerii întreprinzătorilor, dar la ce folosesc aceste lucruri?”, a precizat Jianu.
De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute în lege.
Inspectorii vor verifica astfel situația fiecărui contribuabil și vor proceda, în funcție de constatări. Dacă societatea este dotată cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, se aplică un avertisment și se stabilește un termen de instalare, de regulă scurt.
Dar dacă firma nu este dotată cu aparat de marcat cu jurnal electronic şi există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, se aplică tot avertismentul și se stabilește un termen de dotare și fiscalizare. Dacă nu este dotată, dar există pe piață aparate și a făcut comandă la distribuitorul autorizat, se aplică din nou avertismentul și se stabilește un termen de dotare și fiscalizare scurt.
Dacă nu este dotată și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activității sale, se aplică avertismentul și se stabilește în planul de remediere un termen mai lung, de exemplu, de 90 zile.
Şi distribuitorii şi firmele de service pentru case de marcat vor fi verificate. În situația în care, în urma controlului la service se confirmă că lipsa dotării cu aparate de marcat cu jurnal electronic nu este imputabilă operatorului economic și este exclusiv culpa service-ului, se solicită acesteia să transmită o informare după livrarea şi instalarea la operatorul economic în cauză sau să informeze dacă beneficiarul refuză instalarea aparatului de marcat cu jurnal electronic comandat.
În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere dat de control, inspectorii Antifrauda reiau controlul. Dacă operatorul nu a remediat deficiența, se va aplica amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum şi confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activităţii operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal.